Advertentie

Student onderzoekt straffen van ambtenaren

Waarom wordt een ambtenaar in de ene provincie of gemeente zwaarder gestraft voor plichtsverzuim dan in de andere? Die vraag probeert een student Ambtenarenrecht uit Limburg te beantwoorden in zijn scriptie. Het boven water krijgen van de informatie vergt eindeloze Wob-procedures en hulp van de Raad van State.

08 april 2010
Anoniem
Zelf blijft de student uit privacyoverwegingen in de anonimiteit. Zijn raadsman, Harry Janssen, voert namens hem het woord. Die legt uit dat er grote verschillen zijn tussen bestuursorganen als het gaat om maatregelen tegen plichtsverzuim, zoals te laat komen, een oproep van de bedrijfsarts negeren of onjuist declareren. ‘De ene gemeente houdt het bij een waarschuwing, de ander legt voorwaardelijk strafontslag op.’

Salarisgroep
De student vroeg alle provincies en alle gemeenten in Limburg en Gelderland om inzicht te geven in het plichtsverzuim en de opgelegde straffen daarvoor in de periode 2005-2007. Aanvankelijk wilde hij ook weten in welke salarisgroep de bestrafte ambtenaren zaten, om een verband te onderzoeken tussen de zwaarte van de straf en de hoogte van de inschaling. Maar omdat bestuursorganen niet verplicht zijn die informatie te geven, heeft de student die vraag laten schieten, zegt Janssen.

Raad van State
De advocaat heeft inmiddels zijn handen vol aan de klus. De informatieverzoeken via de Wet openbaarheid van bestuur leidden in veel gevallen tot een gang naar de rechter en de Raad van State. De provincie Friesland werd op die manier al gedwongen om de gegevens – geanonimiseerd – openbaar te maken, in Flevoland loopt die procedure nog, evenals voor de gemeente Apeldoorn.

Leges
Daarnaast is het tweetal volop bezig met het versturen van bezwaarschriften tegen gemeenten die legeskosten in rekening brengen van driehonderd tot veertienhonderd euro. ‘Kopieerkosten willen we natuurlijk best betalen, maar dit loopt echt de spuigaten uit.’

Vertragen
Janssen noemt de manier waarop diverse gemeenten en provincies de Wob-procedure vertragen ‘onvoorstelbaar’. Volgens Janssen worden hij en zijn cliënt onheus bejegend en onder druk gezet om af te zien van de aanvragen, zowel telefonisch als tijdens rechtszittingen.

Tendentieus
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) plaatste eerder een waarschuwingsbrief op de website om gemeenten aan te sporen snel te reageren op het Wob-verzoek, om te voorkomen dat vergoedingen zouden worden geïncasseerd voor verstuurde bezwaarschriften. De VNG verwees naar een Wob-zaak uit 2008, waarbij een advieskantoor uit Beegden snel geld probeerde te verdienen met te laat beantwoorde Wob-verzoeken. ‘’Niet valt uit te sluiten dat dit (het verzoek van de Limburgse student, red.) een vergelijkbare situatie betreft’’, aldus de VNG. ‘Behoorlijk tendentieus’, reageert Janssen.

Reacties: 11

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jean / ex-ambtenaar
Ben na meer dan 10 jaar procederen tegen de gemeente moeten stoppen omdat er op het hele dossier (door de gemeenteraad) geheimhouding is opgelegd. Toepassing van de WOB is genegeerd.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@ Jean

Het klinkt als een bijzonder verhaal. Kun je aangeven welke redenen er in het raadsbesluit werden genoemd om het hele dossier geheim te houden? Heb je ook die geheimhouding laten toetsen door de rechter? En als de rechter het negeren van de WOB goedkeurde, hoe werd dat in de rechterlijke uitspraak gemotiveerd? (Even ervan uitgaande dat de rechter het motiveerde...)
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Wat voor belang hebben gemeenten en provincies bij geheimhouding van deze informatie? Waarom is een gewone brief met een verzoek om inforamtie niet voldoende en is er gewob nodig? En waarom vindt de VNG het nodig zich ermee te bemoeien? Door die geheimzinnigheid en onduidelijkheden lijkt het of er meer aan de hand is.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Trouwens ook de anonimiteit van die student. Is die bang voor zijn/haar loopbaan in de toekomst vanwege dit onwelgevallige scriptie-onderwerp? Is dat een reële angst in Nederland gemeenteland?
Nick van Hartingsveldt / P&O adviseur
Een terechte angst voor die spookbureaus die gokken op gemeenten die de termijn overschrijden met WOB verzoeken. Invoering van wetgeving kan soms niet bedoelde nadelige effecten tot gevolg hebben als creatievelingen de ruimte zoeken binnen de geest van de wet . Deregulering toch? minder ambtenaren toch? Hoeveel ambtelijke capaciteit gaat er aan dit soort flauwekul verloren omdat er 1 anonieme held een scriptie maakt over een onderwerp. Terecht dat gemeenten de rekening bij de vervuiler leggen. Die student zou zich beter kunnen verdiepen in de gevolgen van wetgeving voor de formatie, organisatie en de financiering van al die mensen die nodig zijn om de antwoorden te vinden. Die transparante overheid mag wat kosten toch? maar wie betaalt nu eigenlijk de rekening? Dit verzoek heeft ons talrijke uren gekost aan onderzoek. Doe dat maar eens bij die advocaat...wedden dat die uurtje factuurtje stuurt!
Ten slotte: disciplinair straffen is en blijft maatwerk net zoals de rechterlijke macht afwegingen maakt over de strafmaat vanwege de omstandigheden van de verdachte en het gepleegde feit.
Leendert Tegelaar / adviseur juridische zaken en kabinet
De ‘Wob’ is een belangrijk stuk wetgeving en het is jammer dat de wet de laatste jaren regelmatig oneigenlijk wordt gebruikt c.q. misbruikt door marketingbureaus en afstuderende studenten.

Ook onze gemeente heeft inmiddels zeer vele uren moeten steken in het behandelen van dit soort aanvragen.
Het is natuurlijk ook heel gemakkelijk omdat je als verzoeker om informatie geen enkel belang hoeft te stellen. Dat betekent dat afstuderende studenten en marketingbureaus vanuit de heup massaal Wob-verzoeken kunnen afvuren op overheidsinstellingen.
Een wetsaanpassing zou al een aardige bezuiniging op ambtelijke uren kunnen betekenen.

Vanzelf moet goed overwogen worden hoe die aanpassing er dan uit zou moeten zien.
Een te ver doorschietende wetswijziging zou immers het kind met het badwater kunnen weggooien en dat is niet wenselijk omdat de Wob wel degelijk een zeer dienstig instrument is.

Misschien is dat een aardig afstudeerproject en daar willen we heel graag aan meewerken.

Brenno de Winter / Journalist
De VNG geeft met regelmaat adviezen, die duidelijk gericht zijn op het in de weg staan van de rechtzoekende burger. Zelfs bij Wob-verzoeken die komen als ze eerst zelf openheid weigeren te geven. Zij kwamen ook met het idee om leges te heffen ....

Volgens mij is het niet ingewikkeld: regel je documentstructuur goed en dan zijn dit soort verzoeken niet zo ingewikkeld. Hoef je ook niet zo moeilijk en zo schimmig te doen. Minder puinhoop in het archief dus :)
Ton Zijlstra
De hele discussie komt op mij als een merkwaardige redenering over. Omdat veel mensen vragen afvuren op de overheid, en het veel gedoe is die te beantwoorden moet de wet maar worden aangepast om 'misbruik' te voorkomen. Of om het stellen van belang te verplichten.

Ik beleef WOB verzoeken veel meer als een herstelhandeling om achteraf werk te doen dat de overheid veel beter vooraf al had kunnen doen: actieve openbaarmaking van al je stukken mee-ontwerpen in je proces.

De frustratie rond het uitvoeren van WOB verzoeken is groot, en terecht. Zowel bij de ambtenaar als de burger. Pro-actieve openbaarmaking van alles wat daartoe geschikt is staat ook in de WOB, en is m.i. de voor de hand liggende oplossing. Kan de ambtenaar z'n gebruikelijke werk doen, en de burger zijn eigen vragen beantwoorden. Dan blijft ook Art. 3 van de WOB als 'correctie-instrument' voor de burger beschikbaar en nuttig.
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
Ben het eens met Ton Zijlstra en Brenno de Winter. Het lijkt erop dat overheden krampachtig naar redenen zoeken om niet transparant te hoeven worden. Ondertussen doen ze alsof ze juist wel transparant te willen worden en alleen wat "kaders" willen stellen.

De WOB is ingevoerd in reactie op de hardnekkige weigering van overheden om transparant te zijn. Als overheden uit zichzelf openheid betrachten en hun archieven goed inrichten, hebben ze ook geen last van de WOB.

Zie ook de discussie over "Ambtenaar online", nu op deze site. En die grijpt weer terug op de eerdere discussie over "ambtenaar 2.0" n.a.v. het artikel "Ook op internet mag ambtenaar overheid niet schaden", in december 2009, vindbaar met zoekwoord "Berlo".
Michiel Jonker / ambtenaar bij een decentrale overheid
@ Nick van Hartingsveldt (P&O-adviseur, 08.04.10 10:35 ):

U schrijft: "disciplinair straffen is en blijft maatwerk net zoals de rechterlijke macht afwegingen maakt over de strafmaat vanwege de omstandigheden van de verdachte en het gepleegde feit."

In de praktijk van het disciplinair straffen verliezen overheden echter het onderscheid tussen "maatwerk" en "willekeur" te makkelijk uit het oog.

Ik ben zelf bijvoorbeeld als ambtenaar een keer gestraft op grond van de "toon" van een interne email, hoewel die in correcte taal was gesteld en ook inhoudelijk geen onjuiste beweringen bevatte. Toetsing door de rechter hielp niet: de rechter vond zonder veel nadere motivering dat de werkgever deze straf wel mocht opleggen op grond van zijn discretionaire bevoegdheid.

De WOB in zijn huidige vorm is hard nodig om machtsbederf binnen de overheid tegen te gaan. Want de media zijn de enige effectieve tegenkracht, nu steeds meer andere checks en balances worden ingekapseld en uitgeschakeld.
Harry Janssen / Juridisch adviseur
Als raadsman van de betrokken student heb ik met veel belangstelling het artikel en de daarop gegeven reacties gelezen. Laat ik voorop stellen dat het artikel een juiste weergave vormt van het besprokene. Lezers die mijn cliënt bestempelen als "een anonieme held" zouden eens moeten weten wat de achtergrond van deze student is; wat hem als hoogopgeleide is overkomen en waarom hij noodgedwongen wederom een studie heeft opgepakt. En voor de "ambtenaar" - die blijkbaar ook hecht aan zijn anonimiteit - mijn cliënt zou graag in de gelegenheid zijn bang te zijn voor zijn loopbaan. De meer dan rooskleurige loopbaan die hij had bestaat niet meer. In overleg met hem laat ik het hierbij.
Advertentie