Advertentie

Spelen met krimp

Laptops geladen, muis in de aanslag en actie: Heerlen is vandaag het toneel voor een computerspel over bevolkingsdaling. ‘Krimpgame’ is een serious game.

11 juni 2010

Beleidsmakers verkennen met zo’n serious game op de computer hoe ieders beslissingen de positie van de ander beïnvloeden. Dit alles in hoog tempo en zonder echte schade als een keuze achteraf minder gelukkig blijkt. Loopt het goed af, dan zie je bij het Krimpgame bijvoorbeeld het aantal bordjes ‘Te Koop’ in een woonwijk dalen. Het spel is ontwikkeld door samenwerkingsverband RO2, dat zo’n spel al eerder inzette op onderwerpen als waterbeheersing en ontwikkeling van de Rotterdamse haven.

 

Krimpstad

 

Iedereen die iets in de melk te brokken heeft in Heerlen en omgeving komt graag naar de virtuele Krimpstad, zoals de game heet, zegt adviseur Arnaud Wirschell van opleidingsbureau ROI. Om de simulaties aan te laten sluiten bij de werkelijkheid interviewden ROI en ontwikkelaar RO2 tijdens de bouw van het spel politici, onderwijsbestuurders, corporatiedirecteuren en grote ondernemers. Wirschell: ‘Ze wilden allemaal meedoen.’

 

Kandidaten hoeven geen cracks in World of Warcraft, Doom of The Sims te zijn: na een uurtje terrein verkennen is de virtuele Krimpstad voor iedere beleidsmaker voldoende toegankelijk. ‘Inhoudelijke voorbereiding hoeft ook niet, want deze mensen zijn al deskundig. Ze spelen zichzelf of ze wisselen juist van rol met een bekende andere partij in het proces.’

 

Thijs Terlouw van de provincie Zeeland reageert enthousiast na een testrondje: ‘Je merkt direct dat het gebied er niets mee opschiet als je persoonlijke doelen nastreeft. Toch ging ik helemaal op in mijn rol van bedrijfsdirecteur. Dit spel dwingt je om met elkaar in de slag te gaan in plaats van in vergaderingen vast te houden aan je eigen positie.’

 

Een goed uitgevoerde serious game leidt tot nieuwe inzichten en toenadering tussen de deelnemers, zegt Wirschell: ‘De oplossing die ze in het spel vinden, werkt natuurlijk niet precies zo in de praktijk. Maar je ziet spanningen duidelijk naar voren komen, het helpt om de hoofdlijnen te bepalen en zo geef je samen een richting aan.’

 

Kosten

 

Het ministerie van Binnenlands Zaken betaalt als opdrachtgever zes lokale of regionale spelsessies. Daarna moeten ROI en RO2 de boer op om meer belangstellenden te vinden. Deelnemers moeten dan wel bijdragen in de kosten, zoals voor de invoer van plaatselijke gegevens als het aantal corporaties, instellingen voor hoger onderwijs, werkgelegenheid en bevolkingsontwikkeling. ‘Wanneer besluitvorming en draagvlak creëren onderdeel van het spel zijn, werkt een volledige eigen casus het beste’, zegt Jeroen Warmerdam van game-ontwikkelaar RO2.

 

‘Dat is maatwerk. Een game rond gebiedsontwikkeling kunnen we inmiddels in 2 maanden maken, vanaf 49.000 euro. Dat is inclusief meerdere sessies met je eigen virtuele wereld en specifieke belanghebbenden.’ Serious gaming is doorgebroken in Nederland: meer dan vijftig bedrijven ontwikkelen dergelijke spellen en de belangstelling bij overheid, instellingen en bedrijven stijgt.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie