Advertentie

Waterpolitie moet nog wennen

Op zomerse dagen raken de meren en plassen in Nederland vol met pleziervaart. Dan gaat de waterpolitie handhaven.

06 juli 2014

Vorig jaar zomer deed zich een aantal zware ongevallen op het water voor. Niet zozeer het aantal aanvaringen steeg, als wel de ernst van de incidenten. Wordt het drukker en daarmee onveiliger op het water? En moet de politie – dus – meer handhaven?

Failliet
Daar is geen hard bewijs voor, aldus Marion Kruizinga, afdelingshoofd Noordwest bij de dienst infrastructuur van de politie (landelijke eenheid). ‘De economische crisis was de afgelopen jaren ook ingevallen in de binnenvaart. Veel bedrijven gingen failliet. Daardoor is de beroepsvaart in omvang juist wat afgenomen. Aan de andere kant: met al die mooie dagen die we ook dit jaar alweer hebben gehad, zie je het op het water meteen drukker worden. Dat warmere weer is zeker een factor.’

Schijn
Het lijkt er op het water allemaal wat gemoedelijk aan toe te gaan dan aan land, maar dat is slechts schijn. ‘Ook op het water ontmoeten we meer mensen die hun weerwoord klaar hebben’, zegt Kruizinga, met haar dienst infrastructuur medeverantwoordelijk voor grote waterevenementen als de Gay Pride en Kroningsdag, en voor zeilwedstrijden op het IJsselmeer.

Uitzondering
Ze noemt alleen de beroepsvaart een uitzondering. ‘Dat zijn vaak schepen van buitenlandse ondernemingen met ook buitenlandse kapiteins. Die hebben respect voor autoriteit. Al klagen de schippers weleens over de vele controles. Soms terecht. We kunnen de informatie over onze controles internationaal nog niet met elkaar delen. Systemen zitten nog niet goed aan elkaar gekoppeld. Dan zegt zo’n schipper: “Je bent al de derde controleur dit jaar.”’

Wennen
Met de komst van de nationale politie is de waterpolitie opgegaan in de dienst Infrastructuur. Ook de taken zijn daardoor veranderd. ‘Nu hebben we vanuit de nationale politie veelal een ondersteunende en samenwerkende rol. Dat is even wennen. Zeker als je altijd een dienst bent geweest die zelf het voortouw nam’, zegt Kruizinga. ‘Een strafrechtelijk onderzoek wordt nu meestal gestart door de regionale eenheid. Dan voeg je daar je expertise aan toe. Bij een ongeval op het water wordt dan bijvoorbeeld het technische onderzoek nog door specialisten van de landelijke eenheid gedaan. Maar de afhandeling blijft dan de verantwoordelijkheid van de regionale eenheid.’


Meer betrokken

Het is goed dat de regionale eenheden nu meer betrokken zijn bij strafzaken, stelt Kruizinga. ‘Vroeger was de waterpolitie in regio’s met weinig water nogal eens een vreemde eend in de bijt. Nu zie je dat mensen op lokaal niveau meer betrokken raken.’

Lees de hele reportage over de waterpolitie in Binnenlands Bestuur 13.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie