Advertentie

‘Snel duidelijkheid over energietransitie’

Smart mobility is eigenlijk het kernwoord in het gesprek met Van Asten die het kabinet meer als partner wil hebben in de ambities van Den Haag in woningbouw, mobiliteit en de energietransitie. ‘Wij willen graag vol investeren in de stad, maar het kabinet moet dan concreter maken hoe het de energietransitie wil aanpakken en hoe we dat gaan financieren.’ De stad Den Haag wil graag stappen zetten de bouw van woningen en het aanleggen van lightrail.

18 september 2018
wethouder-Robert-van-Asten---Den-Haag-web.jpg

‘We hebben vooral concrete voorstellen van het kabinet nodig op de onderwerpen mobiliteit, woningbouw en de energietransitie’, aldus Robert van Asten, de Haagse wethouder op mobiliteit, cultuur en strategie, namens het Haagse college in reactie op de Troonrede en de eerste begroting van Rutte-III.

Smart mobility

Smart mobility is eigenlijk het kernwoord in het gesprek met Van Asten die het kabinet meer als partner wil hebben in de ambities van Den Haag in woningbouw, mobiliteit en de energietransitie. ‘Wij willen graag vol investeren in de stad, maar het kabinet moet dan concreter maken hoe het de energietransitie wil aanpakken en  hoe we dat gaan financieren.’ De stad Den Haag wil graag stappen zetten de bouw van woningen en het aanleggen van lightrail. ‘Die grote opgaven moet je met name oppakken in steden en de vervoersvraag hoort daarbij.’

Nieuwe financieringsconstructies
Ook de energietransitie is een grote stedenopgave. Volgens Van Asten moeten daar nieuwe financieringsconstructies voor worden bedacht. ‘De huidige instrumenten raken bot. Wij reiken de hand uit en willen compleet nieuwe richtingen inslaan.’ Hij wijst op waardestijging van grond als er spoor op wordt aangelegd. ‘Wat kunnen we eraan doen om belanghebbende investeerders mee te laten betalen aan die aanleg? We moeten meer samen doen, want alleen zo kunnen we de doelen halen. Concrete voorstellen zijn daarvoor noodzakelijk.’

Langetermijndoelen
De stad zal er zelf op inzetten om in 2030 klimaatneutraal te zijn. Maar Hagenaars moeten dan wel weten wat ze moeten kiezen. ‘Ga je je huis verwarmen met een nieuwe cv-ketel of op een andere manier? Daarover willen zij snel duidelijkheid. Krijgen ze daarvoor subsidie of niet? We investeren er zelf in, maar willen het liefst natuurlijk gisteren al weten wat het kabinet wil.’ Hetzelfde geldt voor woningbouw en de mobiliteitstransities. ‘Het gaat niet om wat dit college doet. We moeten over die termijnen heenkijken, we hebben het over langetermijndoelen.’

Integrale aanpak
Den Haag denkt 20.000 tot 25.000 woningen te gaan bouwen, maar ook daar moeten keuzes worden gemaakt. ‘Op de Binckhorst kunnen we 5000 woningen bouwen op de oude manier door ontsluiting met wegen. Maar doen we dat met hoogwaardig openbaar vervoer, dan komen we uit op 10.000 woningen en kantoren. Dat is nogal een verschil.’ Het hangt allemaal met elkaar samen, dus een meer integrale aanpak is nodig. ‘Met andere grote steden trekken we samen op om smart mobility mogelijk te maken, maar we hebben de steun van het kabinet hard nodig.’

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Geert smeets / Dga
In uw artikel veel bestuurlijke taal, het door kabinet uitgezette traject is vooral onduidelijk in wie wat moet gaan betalen, burgers en bedrijven willen om mee te doen in de gedachtegang van het kabinet bedragen horen die relevant zijn voor het huishoud boekje, verrassingen worden in positieve zin zowiso NIET verwacht
Ivo
Ik zie nu vooral bestuurders die raadsleden onder druk moeten zetten: als u niet overtuigd bent, komt de minister en die dwingt het af. Zullen we de bevolking na een goede voorlichting laten kiezen tussen een kerncentrale van 2000 MW of 3000 windturbines van 2 MW met een rendement van 30%?
Advertentie