Advertentie

Sluiting vliegveld Maastricht nu ook optie voor provincie

Eerdere provinciebesturen peinsden er niet over een mogelijke sluiting van het vliegveld zelfs maar in overweging te nemen. Maar de kritiek op deze houding zwol aan, temeer omdat het vliegveld, eigendom van de provincie, al jaren noodlijdend is. Met name omwonenden pleiten voor sluiting vanwege de ervaren geluidsoverlast.

09 september 2021
Maastricht-Airport-shutterstock-757447765.jpg

De provincie Limburg sluit een mogelijke sluiting van Maastricht Aachen Airport niet langer uit. De provincie wil laten doorrekenen wat de kosten en baten van het vliegveld zijn, en wat de gevolgen zijn als het vliegveldterrein een andere bestemming krijgt. Het onderzoek moet duidelijkheid verschaffen over de toekomst van het vliegveld, blijkt uit een brief van gedeputeerde Stephan Satijn aan Provinciale Staten.

Alternatieve optie
‘Het college is bereid om deze vergaande variant door te laten rekenen en als alternatieve optie - naast de vier onderzoeksvarianten - in beeld te brengen bij de maatschappelijke kosten basten analyse’, schrijft Satijn. De provincie wil weten welke kosten en baten verbonden zijn met alle varianten voor de toekomst. Daarbij wordt onder meer gekeken naar bereikbaarheid, investeringen, beheer, onderhoud, milieuhinder, klimaatverandering en werkgelegenheid. Daarbij wordt ook bezien welke effecten de varianten hebben voor Limburg, Nederland en het buitenland.

Noodlijdend
Eerdere provinciebesturen peinsden er niet over een mogelijke sluiting van het vliegveld zelfs maar in overweging te nemen. Maar de kritiek op deze houding zwol aan, temeer omdat het vliegveld, eigendom van de provincie, al jaren noodlijdend is. Met name omwonenden pleiten voor sluiting vanwege de ervaren geluidsoverlast.

Renovatie startbaan
De provincie zou eigenlijk een besluit moeten nemen over een krediet voor de renovatie van de startbaan van het vliegveld. Maar eerst wil de provincie een afweging maken ‘waarbij alle relevante positieve en negatieve maatschappelijke effecten meegenomen worden en afgezet tegen de financiële consequenties van een beleidsmaatregel’. In mei 2022 zouden de Limburgse Staten uiteindelijk de knoop moeten doorhakken. (ANP)

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Paul / werknemer
Te triest voor woorden als dit gebeurt!. Dat er onvoldoende resultaat is, komt de de vergaande restricties van de overheid en het niet doorgaan van de Oost-west-baan. Een coulante opstelling richting luchthaven zou de zaak kunnen verbeteren. Dan kan ook worden geconcurreerd met de luchthaven van Luik, Bierset. Deze heeft veel minder restricties waardoor ondernemen wel mogelijk is. Er is duidelijk sprake van oneerlijke concurrentie welke wordt veroorzaakt door de ongelijke regelgeving binnen de EU-landen. Als Bierset zich verder mag ontwikkelen, hebben we in Nederland alleen de lasten en geen lusten. Investeer in de Maastrichtse luchthaven, investeer in de Limburgse economie en optimaliseer de regelgeving zodat deze in balans is met Bierset. Denk uiteraard ook aan het milieu. Maar laat dit a.u.b. niet wederom boven alles prevaleren.
Gerard Heetman
Het is maar hoe je het bekijkt. Officieel heet het vliegveld nu Maastricht Aachen Airport. Bierset ligt op schootsafstand. Neem een voorbeeld aan de luchthaven Basel Mulhouse Freiburg Airport ofwel EuroAirport Basel-Mulhouse-Freiburg. De luchthaven ligt in Frankrijk, op de administratieve grond van de gemeente Saint-Louis vlak bij de Zwitserse en Duitse grens. In 2018 werd de luchthaven door 8,5 miljoen passagiers gebruikt. (bron: Wikepedia). KLM vliegt er o.a. op. Is een van de weinige luchthavens in de wereld die van twee landen is: Frankrijk en Zwitserland. Directe busverbindingen met Basel, Mulhouse en Freiburg.
Advertentie