of 59162 LinkedIn

Politie: 'Vuurwerkvrij zone zonder handhaving is niets'

Veel gemeenten stellen de komende jaarwisseling vuurwerkvrije zones in. Volgend jaar volgen er meer. Wie krijgt de schuld als daar toch wordt geknald? De politie, zegt de voorzitter van de politievakbond ACP Gerrit van de Kamp. ‘Zonder handhavingsplan ben je bezig met window dressing’.

Veel gemeenten stellen de komende jaarwisseling vuurwerkvrije zones in. Volgend jaar volgen er meer. Wie krijgt de schuld als daar toch wordt geknald? De politie, zegt de voorzitter van de politievakbond ACP Gerrit van de Kamp. ‘Zonder handhavingsplan ben je bezig met window dressing’.

U bent sceptisch over de vuurwerkvrije zones.

‘Gemeenten kunnen natuurlijk prima vuurwerkvrije zones aanwijzen. De vraag is alleen: hoe ga je dat handhaven? Wat er gebeurt is dat het politiek heel prettig is dat mensen zien dat in hun buurt zo’n zone is ingesteld, maar dat je afhankelijk bent van anderen of ze zich daar wel of niet aan houden. Als het misgaat zeggen mensen: “Het is hier toch een vuurwerkvrije zone? Waar is de politie dan?” Voordat je het weet is de politiek heel correct, maar zitten de handhavingsdiensten, zoals politie en boa’s, met het probleem. Zij krijgen de kritiek op hun bordje geschoven.’

 

Maar de gemeente heeft wel wat ondernomen!

‘Dat snap ik wel, zo werkt het toch niet? Zij zijn de beslissers. Dan moet je ook de verantwoordelijkheid nemen voor de handhaving. Dus stel ik ze de vraag: hoe gaat u handhaven? Voordat je het weet, gaan mensen klagen bij de politie of bij de toezichthouders, die nu al capaciteitsproblemen hebben. Je bent dan met die zones dus alleen bezig met window dressing. Ik heb voorgesteld: laat iedere gemeente die met een vuurwerkvrije zone komt er ook een handhavingsplan bij zetten. Ik weet niet of ze dat geregeld krijgen bij de politie. Ik vraag mij trouwens echt af of gemeenten die dergelijke vuurwerkvrije zones gaan invoeren überhaupt met de politie hebben overlegd. Als er geen plan is, dan moet je eerlijk zijn tegenover je burgers: wij van de gemeente hebben die zone wel ingesteld, maar we weten niet of we het kunnen handhaven. En wat heb je dan eigenlijk? Niks.’

 

Er lijkt overigens mij niets leuker dan vuurwerk afsteken in een vuurwerkvrije zone.

‘U zegt het. En dat is dan alleen nog maar op die ene dag dat het van 18.00 uur tot 02.00 toegestaan is om in Nederland vuurwerk af te steken. Wat je namelijk ook krijgt is: de vuurwerkvrije zones zijn daar en daar. Daar mag het niet, dus op andere plekken mag het altijd, ook als het niet mag. Daar hoor ik niemand over. Ik zie helemaal niet in de communicatie van gemeenten dat het alleen gaat om oudejaarsnacht. Mensen hebben er juist last van dat in november al vuurwerk wordt afgestoken.’

 

Maar wat moet er dan gebeuren? Niets?

‘Nadenken of je zo’n zone wilt en vervolgens kunt instellen. Dit is niet de manier om de vuurwerkoverlast te beteugelen. Je moet het alleen doen als je de handhaving handen en voeten kunt geven. We moeten ermee stoppen te zeggen dat alles kan en dat we alles prachtig politiek afhameren, maar dat we het in de praktijk niet kunnen waarmaken. Als het niet lukt, zeg dan eerlijk tegen de burgers: “U krijgt een vuurwerkvrije zone, maar garanties zijn er niet”. De politiek moet niet doen alsof ze met een oplossing komt die geen oplossing is en het probleem alleen maar verplaatst.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Jan op
De politie heeft weer eens andere prioriteiten... Niemand weet welke. En de zeer lage opsporingspercentage van misdaden duiden er ook al niet op dat ze zich daar op richten. Het is gewoon een politietaak om op te treden tegen vuurwerk afsteken waar dit niet is toegestaan. Een handhavingsplan van de gemeente? Ammehoela. Politie, pak je taak eens op!
Door Dietrich (Teamleider Toezicht en Handhaving) op
Verleiden is beter dan verbieden!

Als je niet verbied hoef je ook niet te handhaven en voorkom je capaciteit- of prioriteitsvraagstukken.

Pas op voor een volgend geval van beleid zonder de uitvoering te hebben geregeld.