of 65378 LinkedIn

Pechtold twijfelt aan bestuurskracht gemeenten

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht.

D66-lijsttrekker Alexander Pechtold heeft niet zo’n hoge pet op van de bestuurlijke kwaliteit op lokaal niveau. ‘Veel gemeenten hebben nauwelijks bestuurskracht’, zegt hij in een interview met Binnenlands Bestuur.

Ondemocratisch

Als het aan D66 ligt, gaat het mes niet alleen in het aantal provincies, maar ook in het aantal gemeenten. Van de huidige 415 gaat het wat de partij van Pechtold betreft naar zo’n 200 gemeenten. ‘Het gaat ons om bestuurskracht. Veel gemeenten hebben die nauwelijks. Vaak wordt dat verhuld door allerlei ondemocratische gemeenschappelijke regelingen. De burger heeft echter helemaal geen invloed op een Wgr, Wgr-plus of andere arrangementen die gemeenten sluiten.’

 

Op sterven na dood

‘De grootste angst zit vaak bij politici. Daarom gaan dit soort discussies altijd traag en wordt het zeer emotioneel gebracht. Alle partijen en alle coalities praten er al decennia over, maar tot op heden is er niets wezenlijks veranderd. Ook dit kabinet heeft niet geleverd. Donner niet, Spies niet. Dat irriteert me. Kabinetten komen telkens met plannen, waardoor er veel onrust is. En ook al zijn gemeenten op sterven na dood, toch gaat een herindeling dan niet door. Dat moet echt tot het verleden behoren.’

Dat er zo weinig meters worden gemaakt, komt door het jarenlang in Den Haag gebezigde credo dat je herindeling niet moet opleggen. ‘Het begrip "het moet van onderop komen" is wel mooi, maar dan moet het wél komen. Je kunt gemeenten dwingen om in twee jaar tijd kenbaar te maken of ze die taken aankunnen. En dan niet alleen door taken die ze zelf niet aankunnen in die ondemocratische gemeenschappelijke regelingen te proppen.’

 

Twee  jaar

D66 wil dat in elke gemeente wordt getoetst of zij de taken waar zij voor staat, naar behoren kan uitvoeren. Als dat niet kan, moet de gemeente met herindelingsvoorstellen komen. Voor het opschalingsproces krijgen gemeenten twee jaar de tijd’, zegt hij.

 

Vier landsdelen

Wat de provincies betreft, wil Pechtold toe naar vier tot vijf landsdelen, te beginnen met de vorming van een Randstadprovincie. Daarna volgen wat hem betreft van onderop noord, oost en zuid. ‘De landsdelen – waarin de waterschappen opgaan – worden krachtige besturen die verantwoordelijk zijn voor ruimtelijke ordening, water, economie en verkeer en vervoer. In Denemarken heeft men een vergelijkbare vernieuwing in twee jaar tijd gedaan, dat was een ongelooflijk succesvol proces.’

Naast een krachtiger bestuur, levert de vorming van landsdelen besparingen op. ‘Onze voorstellen voor de hervormingen van het provinciale en lokale bestuur leveren tot 2017 een besparing op van naar schatting 700 miljoen euro.’

 

Het complete interview met Alexander Pechtold is te lezen in Binnenlands Bestuur van vrijdag 31 augustus.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Annemiek (ICmedewerker) op
Meneer Pechtold heeft 'gelijk', zie als voorbeeld van de landelijke bestuurs'kracht' het Kunduz-akkoord, dat in een vloek en een zucht in elkaar is getimmerd, vervolgens een nieuwe naam kreeg en daarna meteen weer werd ontkracht door er alles uit te halen behalve het verhaal BTW en de AOW. Deze meneer en alle andere mevrouwen en meneren doen nu tijdens de debatten net of er nooit een Kunduz-akkoord is geweest. Zo bont heeft nog geen gemeente het ooit gemaakt. Dat belooft wat, voor de periode na 12 september....
Door Wiline op
Geachte heer Pechtold,
Voordat u de gemeente aanspreekt is het beter te kijken naar het functioneren van de landelijke partijen met hun fractievoorzitters voorop. Heb nu 2 verkiezingsdebatten bekeken en het was beide keren een beschamende vertoning. Dat volk moet ons land gaan besturen!!!!!
Verschrikkelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Door Erdomannetje op
Kleine kereltjes, grote wensen.
Door jan keijzer (zwevende kiezer) op
De Tweede Kamer heeft meer dan 3 jaar getwijfeld over een voorgestelde fusie tussen de gemeenten Weesp, Bussum, Naarden en Muiden. Na alle adviezen en voorstellen werden er weer commissies ingesteld en gezocht na compromissen. De Tweede Kamer bleek een groep twijfelkonten te zijn. Na meer dan drie jaar blies de Kamer de fusie af. Hoezo bestuurskracht van landelijk niveau!!!!
Door Bewust burger (netto betaler) op
Leuk die selectieve aandacht van Alex voor DK. Hij meldt namelijk niet dat men daar inderdaad de provincies (Amter) ophief maar nu de gewesten opheft omdat ze veel kosten en niks opleveren. Dus gewoon opheffen die dure zinloze provincies.
En grotere gemeenten? Prima maar leg me dan eerst even uit waarom ik voor steeds minder diensten steeds meer moet betalen EN wat "bestuurskracht" is. Een slapende D66 burgemeester, potverterende wethouders en teveel ambtenaren, terwijl ik gewoon geen last van ze wil hebben en m'n rijbewijs of paspoort toch bij hen MOET kopen. Dus kleinere gemeenten graag.
Door A. Willemsen (Financien) op
@Peter Riedijk, blijkbaar is het in uw regio slecht gesteld met het bestuur. De oorzaak en het begin van de oplossing ligt in Den Haag. Regelgeving zou een stuk eenvoudiger kunnen, minder veranderende regelgeving geeft meer rust en geeft mensen de tijd om zich de materie eigen te maken. De continue veranderdrang van o.a. uw partij zijn daar medeschuldig aan. Ik vraag me af of die veranderingen ook altijd een verbetering zijn. Ik ontken niet dat de bestuurskracht niet overal heel groot is, maar wat mij opvalt is dat dat juist een probleem is in grotere gemeenten. Dat geeft toch te denken lijkt mij. Dus denk nu niet dat schaalvergroting een verbetering is. Goedkoper wordt het al helemaal niet. De overhead van mijn kleine gemeente is een stuk lager dan die van grotere buurgemeenten.
De financiele problemen zijn overigens in veel gemeenten ontstaan door rucksichtlos bezuinigen op taken die de rijksoverheid (voor veel hogere kosten) uitvoerde en de uitzonderlijke crisis die er gaande is. Wellicht hadden gemeenten eerder hierop moeten anticiperen (wat in mijn kleine gemeente wel gebeurd is).
Bovendien zitten wij er voor de burger, en de meeste burgers willen helemaal geen grote anonieme gemeentes, dat is iets waar u wel heel makkelijk aan voorbij gaat.
Overigens heel goedkoop om gelijk met de PVV te komen als je als partij kritiek krijgt op een standpunt. Ik dacht dat we zulke spasmes onderhand wel voorbij waren.
Door Easymoney (Financiën) op
Ik blijf het leuk vinden als Bestuurs en werknemers van de Overheid (hoog en laag) elkaar beschuldigen van incompetentie. Het ergste is, dat ik de gek, hiervoor belasting zit te betalen.
Je kunt veel producten en diensten uitvoeren zonder de Overheid. Het is dankzij de wetgeving en de domheid van burgers dat de overheid in NL nog zo groot is. Terug naar het stuk..
De D66 en andere partijen heben jarenlang het overheidssysteem groot gemaakt. Er was altijd wel een belanggroepering, een politieke partij, een instantie die vond dat hun "onderwerp" geregeld moest worden door de overheid en vooral gefinancieerd moest worden door de belastingbetaler. Dit is de redistributiefunctie van de overheid, zelfs de VVD doet hieraan mee. Wat is nu het resultaat?
Lees de kranten en internet van de laatste 30 jaar maar. Of je leest het interview met Pechthold waar zelfs een politicus aangeeft dat de overheid niet competent is. Er waren meer politicy die deze mening ook hebben.
Conclusie: de overheid moet kleiner worden. Je kunt niet verwachten dat de probleemveroorzaker, zijn eigen problemen oplost.
Door Ed van Ooijen (docent staats- en bestuursrecht) op
Pechtold kan beter aan de bestuurskracht van zijn eigen geliberaliseerde Rechts66 twijfelen. Laat ie daarom maar snel fuseren met de VVD, dan leidt dat wellicht ook tot meer bestuurskracht en schept ie pas echte duidelijkheid voor de kiezer.zoals ooit door Van Mierlo in Krasnapolsky beoogd
Door H. Wiersma (gepens.) op
Eindelijk een politicus die het doorheeft. De besparingen lijken mij nog laag ingeschat. Hopelijk krijgen we meer aanhangers.
Er is echter veel meer te doen in de bestuurlijke organisaties van de Overheid willen we overstappen van paard en wagen naar een snelle bolide.
Door Andreas Dijk op
Ik maak mij meer zorgen om de bestuurskracht van de Rijksoverheid, in het bijzonder waar het ministers en kamerleden betreft, dan om de lokale bestuurskracht.