of 59329 LinkedIn

Ombudsman: 'Digitale formulieren overheid kunnen beter'

‘Voor digitale formulieren staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Houd dus bij de ontwikkeling ervan rekening met de wensen van burgers’, raadt Van Zutphen aan. ‘Ze willen bijvoorbeeld eenvoudige taal, overzichtelijke formulieren en makkelijk bijlagen kunnen uploaden. Dit lijkt zo voor de hand liggend maar gezien de klachten die we krijgen, blijkt het nodig hier toch op te hameren bij de overheid.’
1 reactie

De overheid kan de gebruiksvriendelijkheid van hun digitale formulieren verbeteren door goed naar burgers te luisteren. Dat stelt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen maandag in een rapport.

Gebruiksvriendelijkheid
‘Voor digitale formulieren staat gebruiksvriendelijkheid voorop. Houd dus bij de ontwikkeling ervan rekening met de wensen van burgers’, raadt Van Zutphen aan. ‘Ze willen bijvoorbeeld eenvoudige taal, overzichtelijke formulieren en makkelijk bijlagen kunnen uploaden. Dit lijkt zo voor de hand liggend maar gezien de klachten die we krijgen, blijkt het nodig hier toch op te hameren bij de overheid.’

Meer gebruik digitale formulieren
Nederlanders gebruiken steeds vaker digitale formulieren om zaken met de overheid te regelen. Het gaat dan vaak om een verhuizing, het aanvragen van een uitkering of het maken van een afspraak. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
Voor de gemeenten kan de VNG op veel gebieden een belangrijke rol spelen door het ontwerpen van uniforme formulieren. Dat noemen ze samenwerken in plaats van het wiel proberen uit te vinden..