of 59295 LinkedIn

Laadpaalgroei neemt af

De groei van laadpunten voor elektrische auto's neemt af. Uit cijfers van de rijksdienst voor Ondernemend Nedeland blijkt dat het aantal publieke en semi-publieke laadpunten in 2018 met 9 procent toenam. In 2017 was dat nog 26 procent.

De groei van laadpunten voor elektrische auto's neemt af. Uit cijfers van de rijksdienst voor Ondernemend Nedeland blijkt dat het aantal publieke en semi-publieke laadpunten in 2018 met 9 procent toenam. In 2017 was dat nog 26 procent.

Beleidsmakers

Volgens Gerwin Hop, eigenaar van ruimtelijk consultant Over Morgen, is de afnemende groei wel te verklaren. 'Er is jarenlang door beleidsmakers niet geanticipeerd op de aantal laadpalen die we in de openbare ruimte nodig hebben. We zitten nu op zo'n 35.000 publieke laadpunten in Nederland. In de meest minimale schattingen hebben we er 900.000 nodig in 2030. Dat redden we niet met de huidige groeicijfers.'

 

Aanbesteding

Voor de microfoon van BNR gaf Onoph Carron, directeur van kenniscentrum E-Laad, aan dat gemeenten netbeheerders en marktpartijen voor een grote opgave staan, 'want elektrisch rijden gaat sowieso doorzetten.' Volgens Carron komen er in de nabije toekomst nog veel laadpunten bij. 'Verschillende gemeente zijn nu bezig met de aanbesteding van enorme aantallen laadpalen.'

Maar Hop is geen voorstander van zo'n grote aanbesteding. 'De gemeente of regio zit dan vast aan één partij die de laadinfrastructuur moet realiseren. Het risico bestaat dan dat grote partijen zich voor een laag bedrag inschrijven en uiteindelijk hun investeringen moeten terugschroeven omdat ergens ander meer winst te behalen valt.'

 

Beleid

Hop denkt dat de gemeente de laadpunten aan de markt moet overlaten, en zelf een faciliterende rol moet aannemen. 'Je moet het de markt makkelijk maken om hierin te investeren. Maar daar is wel beleid voor nodig. Je ziet nu dat er in veel gemeenten een pilot wordt gestart, maar niemand pakt op hoe het verder moet. Het nadeel is dat de druk op de gemeente nu nog niet zo groot is vanwege het geringe aantal elektrische auto's. En dan wordt al snel gedacht over laadpalen: "het levert zoveel gedoe op." Het bewustzijn is nog niet echt ingedaald. Er moet op de gemeentehuizen echt beter naar de toekomst worden gekeken.'

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Hsl (gepensioneerd ambtenaar/docent) op
@ Astrid
Helemaal mee eens en je kunt nog wel even doorgaan met het niet functioneren van de "markt" als het gaat om bijvoorbeeld het bankwezen, de zorg, het onderwijs, de energievoorziening, afvalwater- en afvalverwerking. Dit zijn crusiale maatschappelijke taken waar het regelmatig mis gaat in de uitvoering omdat winst maken het 1e doel is of waar de belastingbetaler alsnog voor de kosten moet opdraaien als door mismanagement of graaien de boel in elkaar is gestort.
Door Astrid op
Ik kan de redenering van de heer Hop niet helemaal volgen. Infrastructuur en markt is niet altijd een goede combinatie. De 'markt' is gebaat bij een schaarste aan laadpalen, want dan wordt elke laadpaal waar ze in investeren maximaal benut. De overheid is gebaat bij een overvloed aan laadpalen, want dat stimuleert burgers om elektrisch te gaan rijden (in mijn stadswijk van rijtjeshuizen en gedwongen straatparkeerders staat bv niet één laadpaal).

Als je infrastructuur aan de markt overlaat, krijg je hetzelfde als in mijn woonplaats met glasvezel is gebeurd. De 'markt' heeft alleen de krenten eruit gevist, vervolgens heeft KPN het glasvezel bedrijf opgekocht en alle activiteiten van nieuwe aanleg gestaakt om hun aansluitmonopolie in de andere wijken veilig te stellen en proberen zo hun oude kopernetwerk maximaal uit te melken als monopolist. Mijn vertrouwen in de markt is dus niet zo groot als het om infrastructuur gaat.