of 63623 LinkedIn

Herstart Italië met forse investering in spoor

© Shutterstock
© Shutterstock

Waar Nederland nog geen begin van een plan heeft, start Italië met het investeren van 32 miljard van hun ruim 200 miljard tellende EU-herstelfonds in de modernisering van de infrastructuur, en met name dan het spoor. Goed voor de werkgelegenheid en alle regio’s profiteren.

Dat is het enorme bedrag dat is voorzien in de ‘Next Generation Italia’, het zogeheten nationale herstel- en veerkrachtplan. Het is nog opgesteld onder de vorige regering – die van Giuseppe Conte. Mario Draghi, de nieuwe premier, belooft het project te versnellen.

Drie-ploegendienst
Het herstart-geld zal in een relatief korte tijd moeten worden uitgegeven, met arbeiders die zonder ophouden aan het werk zijn: drie ploegen, 24 uur per dag – inclusief alle door de vakbonden toegekende garanties wat betreft rusttijden en vergoedingen.

‘Ferrovie dello Stato’ (FS) – zeg maar de NS van Italië – zal het grootste deel van de investeringen voor haar rekening nemen: 28,3 van de 32 miljard die voor infrastructuur beschikbaar is. Wat houdt het plan in? De meeste infrastructuurwerken, van wegen tot spoorwegen, maar ook de digitalisering en opwaardering van de systemen die momenteel worden gebruikt om toezicht te houden op het verkeer, de treinen en de wegen, worden aangestuurd door een team van topmanagers. De opdracht is verdeeld in twee projecten.

Viaducten en bruggen
In totaal gaat het om 31,98 miljard euro: 26,7 miljard daarvan is bestemd voor ‘spoorwegwerkzaamheden ten behoeve van de mobiliteit en snelle verbindingen in het land. Nog eens 1,6 miljard euro zal worden besteed aan de post ‘beveiliging en digitale bewaking van wegen, viaducten en bruggen’ en 3,7 miljard aan het plan voor ‘intermodaliteit en geïntegreerde logistiek’.

In de eerste plaats zullen de spoorlijnen worden verbeterd dankzij de installatie van het European Rail Traffic Management System (ERTMS) op het hele nationale netwerk. ERTMS is een uniform Europees signalerings- en snelheidsbegrenzingssysteem dat de interoperabiliteit van de nationale spoorwegsystemen garandeert, de aankoop- en onderhoudskosten van de signaleringssystemen vermindert en de snelheid van de treinen, de capaciteit van de infrastructuur en het veiligheidsniveau verhoogt. Ook zijn enkele investeringen gepland voor de veiligheid en de controle van viaducten en verkeersbruggen daar waar ze de grootste problemen opleveren.

Dichten kloof
Het tweede project voorziet in een nationaal investeringsprogramma voor een duurzaam havensysteem in aansluiting op de grote Europese transportlijnen. Het gaat om onder andere de aanleg van de Brenner-spoortunnel en de spoorwegverbinding Lyon-Turijn.

Ook in het noordwesten, midden, zuiden en op Sicilië wordt in de (spoorweg)infrastructuur geïnvesteerd. Daarmee wordt mede beoogd de sociaal-economische verarming van minder ontwikkelde gebieden om te buigen. Een beter en uitgebreider spoorwegnet en een ‘intelligent’ wegennet zijn van essentieel belang om het concurrentievermogen van het land te vergroten en de kloof tussen noord en zuid te dichten.

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 5 van deze week (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door RechtsDoorZee op
Opvallend dat Italie verder investeert in de railinfrastructuur en andere infrastructuur. Italie heeft al verschillende HSL-lijnen, die relatief goed functioneren (sowieso beter dan in NL), met o.a. Pendolino's en de Frecciarossa's, maar verdere aansluiting op het Europese net (Lyon-Turijn) is natuurlijk wenselijk. Andere infrastructuur is zeer nodig aan vervanging toe (denk aan de ingestorte Autostrade brug in Genua). Het kan echter ook verkeerd uitpakken, zoals de haven van Gioia Tauro laat zien: een groot infrastructureel havenproject, bedoeld om de economie van Zuid-Italie op te peppen. De mafia zit er met alle tentakels in en er wordt beweerd dat het tegenwoordig een van de grootste doorvoerhavens is van drugs, richting de rest van Europa. De mafia kijkt ongetwijfeld likkebarend uit naar deze EU-gefinancierde infra-projecten.
Door Spijker (n.v.t.) op
@Bertduss. Tsja, als je het verschil tussen een gift en een lening niet weet wordt het moeilijk. Daarmee kan je niet volhouden dat je geen fabeltjes vertelt.
Door Rood Hesje (werkt vreedzaam thuis) op
@Bertduss (heeftr bewezen geen Kennert te zijn): Ik kerab even achter mijnooro bij het lezen van zulke ongelovelijk onwaarheden. De EU, Bert, heeft een begroting en heeft dus geld. Het is geen geld van de lidstaten meer. De belasting die jij betaald is nadathet van je rekening af is gegaan ook niet meer van jou. Volgens mij is dat toch niet moeilijk te snappen, of wel!?
De Tilburgse hoogleraar Banking & Finance, Harald Benink, heeft de exacte cijfertjes netjes uitgerekend en komt in gewone mensentaal tot de volgende berekening: De Europese Commissie leent 390 miljard euro tegen een rente van rondom 0 procent, de aflossing is in 30 jaar (2029-2058), wat neerkomt op 13 miljard euro per jaar. Nederland heeft een aandeel van 6 procent in de begroting van de EU, dus het deel van Nederland is 780 miljoen euro per jaar. In ruil daarvoor krijgt Nederland een extra korting op de jaarlijkse afdracht aan de EU van 350 miljoen. Nederland mag ook een groter deel van de douanegelden houden die worden geïnd in de haven van Rotterdam. Dat levert 100 miljoen euro per jaar op. De kosten voor Nederland van het Europese herstelfonds komen dan uit op 330 miljoen euro per jaar (780 - 350 - 100 = 330). Op 17,5 miljoen Nederlanders is dat 18,86 euro per jaar. De nettokosten zullen voor Nederland nog wat lager uitvallen, omdat Nederland subsidies voor investeringsprojecten krijgt. Ook heeft de Europese Commissie een aantal plannen om extra inkomsten voor zichzelf te generen.

Volgens mij dus aantoonbaar een investering die ten goede komt aan ons allen. Liever een goede investering in Europa dan de afbraak van onze welvaart door de valse Nexit-profeten Baudet en Wilders, die aantoonbaar uit hun nek kletsen.
Door Bertduss (Kennert (best wel)) op
@Rood hesje. Er bestaat geen EU-geld. De EU verdient of produceert helemaal niets. Het is geld van de lidstaten
@Spijker Op de valreep heeft het demissionaire (!) Rutte behaagd om ruim €43 mld extra over te maken aan de EU, het herstelfonds. Hiervan is €23 mld een gift! De rest zijn zgn. Rutteleningen. Daar zie je dus waarschijnlijk niets van terug. En Pro Rail kampt nb. met tekorten.
Door Rood Hesje (werkt vreedzaam thuis) op
@Spijker: inderdaad helemaal terecht.
@Carola Stel: Rekenen is bij Baudet-aanhangers niet de sterkste kant toonde Lubach al aan. En echt Carola, ik gun je een eilandje dat geheel zelfvoorzienend is en waar bewoners er bewust voor kiezen om verstoken te zijn van contact met de rest van de wereld. Maar Nederland is dat niet en gaat dat Godzijdank ook niet worden.
Door Spijker (n.v.t.) op
@Carol Stel. Je vertelt fabeltjes. De kosten voor Nederland zijn 30 jaar lang ca. 780 miljoen euro. Dat is dus 23.4 miljard euro. Maar we verdienen ook best veel binnen de EU.
Door Carol Stel op
De naïviteit (laten we het vriendelijk houden..) van Rood Hesje blijkt weer uit zijn reactie. Nederland krijgt inderdaad ook geld uit het Europese Herstelfonds. Om precies te zijn: 6 miljard euro. Maar ons land draagt daar wel 100 miljard aan bij. Tel uit je winst (verlies dus, en niet zo'n klein beetje ook). Bert heeft duss helemaal gelijk!
Door Rood Hesje (werkt vreedzaam thuis) op

@Bertduss(-niet een Kennert): Het is geen Nederlands geld maar Eurpees geld. En ook Nederland krijgt geld uit dat Eurpees herstelfonds. Minder dan Italië. Maar als niet via het EU Herstelfonds wordt geinvesteerd in landen die harder zijn geraakt door de pandemie, dan hebben wij straks niks meer aan die landen te verkopen en worden we vanzelf ook net zo arm.

Door Bertduss (Kennert) op
Fijn dat Italie wel kan investeren in het spoor...

Met Nederlands geld