of 59250 LinkedIn

Den Haag gaat verder met pilot voor slim elektrisch laden

Een laadproef van de gemeente Den Haag wijst uit dat gebruikers van elektrische auto’s door slim laden geld kunnen besparen en meer groene stroom gebruiken. Met een honderdtal elektrische rijders werd er een jaar lang getest met publieke laadpalen.

Een laadproef van de gemeente Den Haag wijst uit dat gebruikers van elektrische auto’s door slim laden geld kunnen besparen en meer groene stroom gebruiken. Met een honderdtal elektrische rijders werd er een jaar lang getest met publieke laadpalen.

Laden op een moment waarop weinig wordt verbruikt

Den Haag constateerde in samenwerking met Enervalis, Alfen, Ecotap, SocialCharging en Delta dat elektrische auto’s gemiddeld tien uur achter elkaar aangesloten zijn op een laadpaal, terwijl 3 tot 5 uren voor een voertuig meestal volstaan om volledig opgeladen te worden. Eigenaren pluggen hun voertuig over het algemeen in bij de laadpaal op het moment dat ze thuiskomen, meestal tussen 17.00 en 20.00 uur. Op dat tijdstip van de dag komen veel mensen thuis en wordt er dus veel stroom gebruikt door onder meer de tv, lampen, wasmachines. Duurzame energie wordt doorgaans niet rond dit tijdstip opgewekt. De slim laden app die de gemeente gebruikte tijdens de proef houdt daar rekening mee. Via de app konden laadsessies worden aangemeld.

Informatie delen met app
De app vroeg gebruikers voor het inpluggen onder meer naar hoe vol de accu is en tot hoe laat er kan worden opgeladen, voor de auto weer nodig is. Aan de hand van die informatie werd er voorafgaand aan het laden een ‘laadprofiel’ opgesteld, die naar de publieke laadpaal wordt verstuurd. Deze bepaalt vervolgens de aanbieder van de stroom en de optimale snelheid en moment van laden. Het gevolg is dat informatie worden dure laadsessies uitgesteld tot een moment waarop energie groener en goedkoper is. Wanneer dit zo is kan de app ervoor kiezen om versneld te laden. Met de proef is door de 100 gebruikers uiteindelijk zo’n 2000 euro bespaard. De betrokken partijen willen de technologie verder ontwikkelen en gebruikers in de toekomst ook meer informatie geven over de hoeveelheid geladen energie.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.