Advertentie

Gemeenteraden worden kleiner

Ondanks een negatief advies van de Raad van State gaat het kabinet snijden in raden, staten, waterschappen en Tweede en Eerste Kamer. Hiertoe heeft de ministerraad besloten.

14 juli 2012

Het kabinet wil kleinere gemeenteraden, provinciale staten en waterschapsbesturen. Ook de Tweede en Eerste Kamer worden ingekrompen.

Kwart minder

Hiertoe heeft de ministerraad besloten, ondanks een negatief advies van de Raad van State. Het plan is om de raden en provinciale staten met een kwart in te krimpen. De Tweede Kamer moet terug van 150 naar 100 leden en de Eerste Kamer van 75 naar 50.

Kleine overheid

Het wetsvoorstel dat wordt ingediend bij de Tweede Kamer, vloeit voort uit het regeerakkoord waarin staat dat moet worden toegewerkt naar een kleine en slagvaardige overheid. Dat betekent niet alleen minder ambtenaren, maar ook minder bestuurders en volksvertegenwoordigers, stelt het kabinet. Het is nog onduidelijk of ook wordt geschrapt in het aantal wethouders en gedeputeerden. Het wetsvoortel en het advies van de Raad van State zijn nog niet openbaar.

Wijziging Grondwet

Voor vermindering van het aantal Kamerleden is een wijziging van de Grondwet noodzakelijk. Dit betekent dat het wetsvoorstel twee keer behandeld moet worden in het parlement. Tussen de eerste en de tweede lezing moeten Tweede Kamerverkiezingen worden gehouden. In de tweede lezing is een tweederde meerderheid vereist in de Tweede en Eerste Kamer.

  

Reacties: 29

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Leen Bakker / Secretaris COR MZ
Logisch gevolg,niet alleen het aantal ambtenaren decimeren maar dan ook de bestuurlijke topstructuren.Evenzo de aantallen Raadsleden en de politieke bestuurslagen binnen gemeenten en deelraden.Samen de trap op en de trap af.
Henk Daalder / Windenergie mediator
Dom en destructief, zoals we van rechtse rancuneuze politici gewend zijn.

Stem vor Nederland, stem Links

Alex Mulder / Webmaster Sp afdeling Schagen
De neoliberalen willen een kleinere staat, maar blijkbaar wel een groot leger oproerpolitie.

Blijkbaar vinden ze het onder de duim houden van de bevolking belangrijker dan het controleren van de Financiële maffia en die Graaiers en Bonus-plukkers.

Als dat doorgaat gaan we maar hooivorken, fakkels en verbandkisten sparen. Zie Spanje en Griekenland als voorbeeld.

Mijn voorstel is om op de vergoeding van volksvertegenwoordigers te bezuinigen en niet op het aantal. Zijn we meteen van de meeste zakkenvullers af.
Dick Wijfje / beleidsmedewerker
Gaat de evaluatie van de verkleining van PS een paar jaar geleden meteen mee?
Ambtenaar
Kleinere ambtelijke organisaties, kleinere vertegenwoordigende lichamen; de logica zelve !
Dick Wijfje / beleidsmedewerker
Bij verkleining van het ambtelijk apparaat wordt tegenwoordig ook geacht het aantal taken te verminderen. Welke taken gaat het parlement niet meer uitvoeren?
RONALD / JURIST


Maak het aantal volksvertegenwoordigers afhankelijk van het opkomstpercentage bij de verkiezingen, met uiteraard een minimumaantal. Dus lage opkomst = weinig volksvertegenwoordigers.
Bert
Veel kleinere partijen konden we wel eens niet meer terug gaan zien...
Janet / beleidsadviseur
Vreselijk dom voorstel. Raad van State heeft ook niet voor niks geadviseerd het niet te doen. Hoe blijft met minder mensen voldoende controle gegarandeerd? Het kabinet wil blijkbaar meer zijn gang kunnen gaan zonder controle. Dat geldt ook voor gemeenteraad. Minder mensen betekent minder tijd, dus minder controle op College van B&W. Dat kan toch niet dat je hier voor bent!! Behalve als je als een soort dictator wilt regeren. Mensen, trap er niet in.
Dick Zumker / zzp'er
Laten we nu eerst eens een kiesdrempel gaan instellen, zodat we niet langer partijen met 1 of 2 zetels in de kamer krijgen. Voer dit dan ook door in gemeenteland, dan kan er een stuk efficienter gewerkt worden.
Niels / Ambtenaar
Efficiency is prima, maar niet ten koste van de politieke nuance in het spectrum.
Doeke Kuipers / corporatieman
Prima zaak mits, de ondemocratische regeling van de "helft plus 1" wordt verruimd tot 3/4 meerderheid! In de gemeente Súdwest-Fryslân, waar ik woon, worden vrijwel alle besluiten met 1 of 2 stemmen meer dan de heft aangenomen. Deze "macht" van het gemeentebestuur, mag wat mij betreft direct ophouden.....
Ed van Ooijen / stafmedewerker en vakbondsconsulent
Kleinere bonussen voor de graaiers uit de top van het bedrijfsleven zou nóg beter zijn voor de economie!
spiedend oogje
Veel partijen en minder zetels. Ik vraag mij af wat dat gaat betekenen voor de lokale politiek. In veel gemeenten is de verhouding tussen het aantal zetels en het aantal fracties al volledig zoek. De achterkamerpolitiek is onmisbaar om voorstellen erdoor te krijgen. Dat gaat met deze plannen nog erger worden. Welk probleem gaat deze inkrimping nou eigenlijk oplossen? Verder onderschrijf ik de stelling dat ons economisch systeem uitgebuit is door een aantal zeer geraffineerde, uiterst sluwe en gevoelloze graaiers en de massa mag ervoor bloeden. En het meest bizarre en griezelige is, dat het uitzuigen en buitenproportioneel verstrekken van bonussen gewoon doorgaat.
Ing. L.R.G van Doornum / v.m Bestuursadviseur Gem. Utrecht
Niet alleen uit kostenoverwegingen, de kwaliteit van het bestuur is niet rechtevenredig met het aantal wethouders of raadsleden. Men moet steeds bedenken dat een groot gedeelte van men name raadsleden volledig ondeskundig op de verschillende bestuursgebieden is en veel tijd verloren gaat en kosten gemoeid zijn met oeverloze pietpraat. Wellicht kunnen uit de bezuinigingen dan meer investeringen worden gedaan in verhoging van de kwaliteit van onze bestuurders
Paul / projectleider
Tja er is nu eenmaal een grote spanning tussen het 'professionaliseren'van het bestuur en het vertegenwoordigen van het 'domme' volk.



Volgnes mij begint het evenwicht op deze manier zoek te raken, zeker bij decentrale overheden. Eerrst moest alles groter en efficienter, waardoor de afstand tot de burger afnam. Nu mag je alleen nog vertegenwoordiger als je er 'verstand' van hebt.



henk / medewerker div
Prima voorstel; de meeste kamerleden (voor zover aanwezig) zitten alleen maar te twitteren en zo raken we de splinterparijen kwijt. Verder mag om mij de Eerste Kamer direct worden afgeschaft.
drs. Dré
Alsof door de fusies van gemeenten niet al een flink aantal raadszetels is weggevallen, per saldo veel meer dan er zijn bijgekomen door de dualisering (wethouders niet langer ook raadslid). En gemeenten krijgen juist meer taken uit te voeren.
J. Derckx
Opnieuw een wens om de democratie te vervangen door bureaucratie. Europa zal blij zijn met minder weerstand. Nu PvdA en CDA net zo klein zijn geworden als de middenpartijen zijn ze bang voor een grotere meerderheid van VVD en SP, de partijen met een programma voor de burger. Links of rechts, er is democratische keuze en geen dictatuur.
Henk Becks / Hoofd Financieel Beleid
In plaats van het aantal te verlagen met 25% en de 2e kamer met 33% kan men nog veel verder gaan. De 1e kamer kan wat mij betreft worden opgeheven; stelletje sukkelaars en zakkenvullers. De kiesdrempel zou mijns insziens op 60 zetels moeten liggen. Gewoon een 2-partijenstelsel.
M.E. Companjen / raadslid
Wat een belachelijk voorstel! Ondanks een negatief advies van de RvS wil men de lokale politiek nu helemaal uithollen. Ik werk me nu al een slag in de rondte en daar kan kennelijk nog een rondje bij ... en dan ook nog meer taken naar de gemeenten overhevelen zonder het geld erbij te doen. Hierdoor wordt het onmogelijk om raadslid te zijn naast een 'gewone' baan. Kan iemand mij overigens vertellen wat 'besturen op hoofdlijnen' in de plaatselijke politiek is, waar ik wekelijks door burgers wordt aangesproken op 'stoeptegelniveau'? Als ik blijf zeggen dat ik daar niet over ga, raakt de politiek ook lokaal haar - nog amper overgebleven - krediet kwijt en wordt de kloof alleen maar wijder en dieper. Ik word geacht die kloof te overbruggen, maar ik ben niet oneindig rekbaar... Er is gezegd dat het een prachtige hondenbaan is, maar het neigt steeds meer naar een 'hell of a job'. Je krijgt het er warm van ...
hans haring / raadslid bergen nh
Wat een nonsens om het aantal raadszetels te verminderen. De hoeveelheid werk groeit en er zijn nog steeds gekwalificeerde mensen beschikbaar. Uitzetten kaderlijnen plus controle op het bestuur doe je niet zomaar! Dat kost tijd en dus mensen. Zonder hen gaat de derde macht de dienst uitmaken. En daarop hebben de kiezers volstrekt geen invloed!
Hans van den Brule / Projectleider BAR-samenwerking
In Nederland kiezen we voor deeltijd-raadsleden om zo de maatschappelijke verankering te waarborgen. Ook verwachten we van raadsleden dat ze dossierkennis hebben, actief contact onderhouden met burgers, instellingen en ondernemers en contact hebben met vertegenwoordigers van andere bestuursorganen. Wanneer de gemeente haar taak als eerste overheid echt moet waarmaken dan hoort daar een bestuur bij, dat dat ook in menskracht aan kan.
H. Witteveen (raadslid) / raadslid
Ik vind het een slechte zaak. Er komen steeds meer verantwoordelijkheden bij de gemeenten te liggen. Het raadslidmaatschap is een part-time functie (zonder wachtgeld, bespaart geld). In een goed functionerende raad vullen de raadsleden elkaar aan. Het wordt moeilijker functioneren.
peter coopmans / kandidaat raadslid Etten Leur


Mijn voorstel zou zijn om de provincies op te heffen en alle gemeenten om te dopen tot service- en uitvoeringsplaatsen en alle bestuurlijke verantwoordelijkheden en bevoegdheden op te schalen en neer te leggen bij een regionaal niveau. Die indeling kan zoals nu bijvoorbeeld gebeurt in Noord Brabant in 4 regio's. Overigens zou je grote steden een eigen regio kunnen laten vormen. Waarom deze gedachte? De gemeenten kunnen niet alleen of in steeds mindere mate meer zelfstandig en financieel hun broek ophouden. Het barst inmiddels van de samenwerkingsverbanden in nieuwe, niet democratische gelegitimeerde Gemeenschappelijke Regelingen. Men ziet een trend dat de regio steeds invloedrijk wordt en zich gaat versterken met zware deskundigheid. De meeste Beleidspunten van de gemeenten worden steeds meer in regionaal verband vastgesteld om efficiency te bereiken, kostenbesparing te realiseren en de uitvoering te centraliseren. Deze werkwijze wordt meer en meer een dictaat voor alle aangesloten gemeenten. Immers de invloed van de individuele gemeenteraad op een beleidsplan is altijd achteraf en erg gering op de grootste gemene deler blijkt in de praktijk. Het gevaar bestaat bovendien, dat de democratische legitimiteit wordt ondermijnd als je geen doeltreffende maatregelen neemt door een bestuurlijke verandering. De gemeenten verliezen op grote schaal hun kwaliteit van dienstverlening en uitvoering door de ingrijpende bezuinigingen en het feit dat een aantal taken zoals de Jeugdzorg, de Veiligheid, de Ruimtelijke Ordening niet meer op gemeentelijk niveau is uit te voeren. Voordeel van deze gedachtegang is: a. alle provinciale staten kunnen verdwijnen. Men kan op dat niveau toe met inspectietaken en handhavings, en toezichthoudende taken in een publieke organisatievorm. Dus er is ook geen PS en GS en CvK. met een ambtelijke apparaat meer. Weg met de bestuursvorm. b. de Gemeenten verdwijnen als bestuursorganen. Geen B&W's meer, geen Gemeenteraden meer. c. Op Regio ontstaat een nieuwe bestuursvorm, die democratisch wordt gekozen. net zoals dat gebeurde met provincie en gemeente. Dus er blijven in feite 2 bestuurslagen over. n.l de 2e kamer en de regio. d. Zo bereik je een ingrijpend financiele en personele besparing en maak je tegelijkertijd een efficiente en kwalitatieve simpele bestuursstructuur in de overheid. e. De eerste kamer mag eveneens verdwijnen. Door een meer bedrijfsmatige tweede kamer is interne toetsing van nieuwe wetgeving onnodig. Bovendien bestaat er nog zoiets als de Raad van State, die deze functie simpel kan overnemen. Minder verkiezingen, simpele en snelle besturing. Geen verarming, want de regio staat nog dicht bij de burger in ons kleine Nederland. Voorwaarde is wel dat er aan de burgerparticipatie moet worden gewerkt op een nieuwe wijze met gebruik van social media, snelle communicatiemiddelen en een nieuwe wijze van burgerbetrokkenheid door middel van referenda, burgeronderzoek en medezeggenschap op belangrijke thema's. die de mensen raken. Ook kan men denken aan verschillende soorten van burgerraden , die echte inspraak krijgen i.p.v. ideeen aanbrengen of adviezen geven. Het moet participatie zijn die direct leidt tot invloed van de besluitvorming. Op de "oud gemeentehuizen" worden burgers bediend van informatievoorziening en voorlichting, dienstverlening, klachtenbehandeling, en kunnen deelnemen aan inspraakavonden enz, enz. Dat kan dus gemakkelijk gedaan worden door een kleine groep van gespecialiseerde en service-ingestelde ambtenaren die wordt aangestuurd door een unitleider met verbinding naar het regiobestuur.







Met vriendelijk groet,



Redactie Binnenlands Bestuur

Hans Sietsma / organisatieadviseur
Dit kabinet kan alleen nog achter de eigen wanen aanhollen blijkbaar. Laten we de Raad van State ook maar afschaffen, want elk advies dat hen niet bevalt wordt toch genegeerd. Gemeenten en provincies zijn kennelijk voornamelijk lastig; dat de EK tegenwoordig aan politiek doet omdat coalities de TK op slot zetten is ook al zo onaangenaam voor de eigen daadkracht., weg ermee.



Het is natuurlijk allemaal onzin, ook in de reacties hier en daar:

- iemand hier die weet wat een gemiddeld raadslid per uur aan onkosten vergoeding ontvangt? de raadsleden die ik ken werken 20-40 uur per week voor een vergoeding van ongeveer 1200 netto. Per maand. Hoezo zakkenvullers?

- die tijd wordt inderdaad deels besteedt aan allerlei 'klein bier'. Dat is nu eenmaal wat burgers zeer bezig houdt. er is geen enkele reden om daar arrogant over te doen.

- verder bureaucratiseren en de schaal nog verder oprekken lijkt me een goed recept voor vergroten van de afstand tussen politiek en burger



Met de groei van het aantal taken en de groeiende omvang van gemeenten (door fusies mind you) lijkt een vergroting van het aantal; raadsleden me eerder aan de orde.



Wat me nog het meest verbaast is dat de uitkomst van serieus rekenwerk er kennelijk ook niet toe doet. Men schijnt af te willen van allerlei kleine partijtjes. Even afgezien van de fundamenteel ondemocratische houding en premisse die hieruit spreekt: uit rekenwerk is gebleken dat verkleining van gemeenteraden vooral ten koste zal gaan van de grote partijen!. Tel uit je winst voor de bestuurbaarheid.
Henk / Commissie lid financiën
Helamaal eens met Hans Sietsma.

Men heeft kennelijk geen idee hoeveel tijd je in raadswerk stopt. En hier is de burger WEL bij betrokken!!
gerrie
Een hele goede zaak. Ook die gasten en dames controleren op integriteit. Een aantal spelen ook de rol van adviseur en krijgen daar goed voor betaald. En de informatie krijgen ze van eerstehand.
Henk Daalder / Windenergie mediator
Een kleinere overheid maakt gemakkelijker fouten

Meer diensten moeten ingekocht worden, meer kans op corruptie

Dus meer controle is nodig, meer volksvertegenwoordigers die dat moeten doen



Volksvertegenwoordigers komen er nu al niet aan toe de achterban fatsoenlijk te woord te staan via email, twitter en facebook, die we hebben veel meer volksvertegenwoordigers nodig, en die mensen hebben per persoon een grotere staf nodig.



Ik stel daarom voor de vrijkomende kantoorruimte bij gemeentes te benutten voor deze controlerende taak van de volksvertegenwoordiging.
Advertentie