Advertentie

'130 op A2 niet netjes maar wel legitiem'

Verhoging van de snelheidslimiet op de A2 mag bestuurlijk onfatsoenlijk lijken, maar is jurdisch nauwelijks aan te vechten. Aanliggende gemeenten die de 100 kilometer limiet willen handhaven maken niet veel kans.

24 juli 2012

Gemeenten langs de A2 maken waarschijnlijk niet veel kans om de verhoging van maximum snelheid succesvol aan te vechten. ‘Hoe onfatsoenlijk het ook mag lijken, als er geen waterdichte overeenkomst is gesloten dan zal een rechter het al gauw als een zaak van de politiek zien’

Ontevreden

Met deze woorden reageert de Tilburgse  hoogleraar Bestuursrecht Boudewijn de Waard op het voornemen om de huidige snelheidsbeperking op  de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam op te heffen. Sinds maandag wordt er middels trajectcontrole gehandhaafd dat automobilisten zich aan de 100 kilometer per uur houden. Dit leidt tot veel ontevredenheid, omdat de dubbele vijfbaansweg  juist zou uitnodigen tot flink doorrijden.


Tegengas

De beperking werd ingesteld om de geluidsoverlast en de uitstoot van roet en  fijnstof voor de omwonenden binnen acceptabele perken te houden. Na  fors tegengas  komt minister Schultz nu ‘binnen enkele weken’ met een voorstel om in de avond en de nacht de limiet op te hogen naar 130 km. Gemeenten langs de weg zijn mordicus tegen. Zij vrezen overlast en verslechtering van de luchtkwaliteit .

Zwart op wit

‘Wij houden de minister aan de handtekening van haar voorganger, die in 2009 instemde met 100 km per uur’, aldus verkeerswethouder Pieter de Groene (D66) van gemeente Stichtse Vecht. Dat staat zwart op wit in het zogenoemde weg-aanpassingsbesluit, getekend in 2009. Als wij hadden geweten dat deze handtekening maar 3 jaar geldig zou zijn dan hadden we nooit ingestemd met de verbreding van de A2.


Niet veel kans

Het college van B en W van Stichtse Vecht heeft een gesprek aangevraagd met de minister. Of er juridische stappen volgen wordt nog bestudeerd. Maar professor De Waard geeft de gemeente op voorhand niet veel kans dat de rechter de trajectcontrole ook ’s nachts zal afdwingen.

Politiek domein

‘Hij zegt de juridische context van dit geval niet precies te kennen,  maar alleen een brief aan de Tweede Kamer of een besluit geeft in de regel geen zekerheid voor de rechtbank. Zelfs een convenant is in de regel onvoldoende om juridische stappen te kunnen ondernemen. ‘Die zijn vaak –al dan niet opzettelijk- zo geformuleerd dat er geen klare rechtszekerheid aan te ontleden is. Zonder directe overeenkomst tussen alle betrokken partijen zal de rechter het ophogen van de snelheid al snel tot het politieke domein rekenen’.


'Op het onfatsoenlijke af'

Maar is de handtekening van een minister dan nog wel wat waard als afspraken kunnen worden veranderd nog voordat ze zijn ingegaan? ‘Zeker wel’, stelt de hoogleraar, al kan hij zich voorstellen dat deze vraag zich hier aandient. ‘Het is natuurlijk niet netjes, het lijkt voor een buitenstaander zelfs op het onfatsoenlijke af.‘

Dat is politiek

Maar ja, binnen de politiek geldt beleidsvrijheid, de minister en de Tweede Kamer bepalen, zo stelt De Waard. Dat deze macht hier wel erg zichtbaar wordt uitgeoefend verdient volgens hem geen schoonheidsprijs. ‘Er  ontstaat bij omwonenden en bij de gemeenten toch de sterke indruk dat gemaakte afspraken niet worden nagekomen. Dat is ongelukkig’.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gemeenteambtenaar
Quote: "Maar is de handtekening van een minister dan nog wel wat waard als afspraken kunnen worden veranderd nog voordat ze zijn ingegaan?"



Dat gebeurt in Den Haag toch dagelijks?
Marcel Vosestein
De teloorgang van het collegiaal binnenlands bestuur. Afspraken moeten in afzonderlijke dichtgetimmerde contracten worden vastgelegd.



De provincie Flevoland is inzake het Oostvaarderswold ervaringsdeskundige na de lepe inzet van staatssecretaris Bleker.



Gemeenten weten nu ook wat een coöperatieve houding nog waard is, in de ogen van coalities als de huidige.



Het is een ontwikkeling die de snelheid van planvorming bepaald niet ten goede zal komen. Alleen de advocatuur wacht gouden tijden!

criticus
Tja, en dan vragen politici zich af hoe het mogelijk is dat de overheid als onbetrouwbaar te boek staat. En waar de kloof tussen overtheid en burgers vandaan komt.
Arnout
...een artikel over klok en klepel zoals zoveel artikelen de laatste dagen in dit verband.



Ja, de minister kan natuurlijk een ander politiek besluit voorstellen bijvoorbeeld ten behoeve van het verhogen van de maximumsnelheid (geheel of gedeeltelijk).



Maar de "afspraken met gemeenten" waar elke dag aan wordt gerefereerd is geen convenant of contract tussen het rijk, rijkswaterstaat en de gemeenten, maar een planologische procedure in de vorm van een spoedwet (Wegaanpassingbesluit ofwel WAB) met een MER ter onderbouwing. De daarin gemaakte keuzes zijn via een openbare procedure tot vaststelling gekomen. Het wijzigen van de voorwaarden uit die procedure is bij mijn weten niet zonder meer mogelijk (of op zn minst met een nieuwe openbare procedure). Hierop gaat dit artikel en ook de reactie van de hoogleraar niet in, wat jammer is omdat ik Binnenlands bestuur op dit punt toch iets hoger zou willen aanslaan dan een gemiddeld opinieblad of krant mbt dit onderwerp.



De onderzoeken ter onderbouwing van een gewijzigde besluit voor het weggebruik (130 km geheel of gedeeltelijk) zullen in de procedure dan ook bepalend zijn of de gemeenten danwel de minister het bij het rechte eind heeft. Eerlijk gezegd ben ik op basis van de MER van destijds nog niet zo overtuigd dat er zonder meer 130 km/u kan worden ingevoerd. We zullen het zien.
Advertentie