Advertentie

Gemeenten krijgen klachten over commerciële site

Gemeenten door heel Nederland krijgen klachten van inwoners die zich misleid voelen door de site www.gemeentelijkonderzoek.nl. De mensen denken met een gemeentesite te maken hebben terwijl het om een commerciële site gaat.

10 november 2009

Onvrede
De VNG meldt de onvrede over de website op haar eigen site. ‘We krijgen klachten van gemeenten, die op hun beurt klagende bewoners aan de lijn krijgen’, aldus VNG- woordvoerster Asha Khoenkhoen. De ergernis ontstaat omdat niet duidelijk is dat het niet om een gemeentelijk initiatief  gaat, maar dat het een commercieel opgezette site is die consumenten informatie verzamelt en doorverkoopt aan andere bedrijven.

Hypotheken
‘Inwoners krijgen een e-mail over een onderzoek naar de dienstverlening van gemeenten, maar komen vervolgens bij een commerciële site terecht. De eerste vraag is of ze de site van hun eigen gemeente kennen. Maar verder krijgen de mensen vooral vragen over hypotheken en andere geldzaken’, zo waarschuwt de VNG.

Niet betrokken
Hoeveel klachten het betreft is niet precies bekend.  ‘Maar we zetten zoiets niet zomaar op onze site, het gaat om een serieus aantal ergernissen.  We kunnen de  site niet verbieden. We willen wel benadrukken dat de VNG en individuele gemeenten hier niet bij betrokken zijn’.

 

Daisycon
De site wordt geëxploiteerd door het bedrijf Daisycon uit Almere. Medewerker Barry Kamstra zegt vorige week via  de site van de VNG voor het eerst van de klachten te hebben gehoord. ‘We doen onderzoek naar gemeentelijke services, de uitkomst wordt op de site gepubliceerd. Het is absoluut niet zo dat we willen misleiden of willen meeliften op de goede naam van de VNG of van de gemeenten’.

 

Aangepast
Geschrokken van de klachten heeft Daisycon afgelopen weekeinde de welkomsttekst uitgebreid met een expliciete verwijzing naar de commerciële activiteiten. ‘Er worden er in dit onderzoek een aantal commerciële vragen gesteld om uw wensen en eisen van u als consument in kaart te brengen zodat onze klanten u beter van dienst kunnen zijn. Doe nu mee en laat uw mening gelden.’

 

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Tom / ICT beheerder
Dergelijke taktieken zijn op internet 'normaal'. Bedrijven als De Heus multimedia response (First Choice) komt bijna dagelijks met een "gratis" enquete die niets meer is als een verzamelmethode voor info - zodat mensen later bestookt worden door reclame en callcenters. Daisycon heeft zowiezo geen goede reputatie (zie Kassa forum en Radar forum) : http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=24&t=73822&p=913011&hilit=daisycon#p913011 http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?f=92&t=74649&p=921391&hilit=daisycon#p921391 VNG zou er goed aan doen om alles in het werk te stellen deze site uit de lucht te krijgen.
henkH / analist
inderdaad als dat reclame gebeuren op internet en groot bedrog, gewoon afschaffen.
Het zijn allemaal omstreden partijen van google tot tradetracker een en al oplichters.
M. Dijkman
De bedoeling van gemeentelijkonderzoek.nl, en moederbedrijf Daisycon, is duidelijk: het creëren van een grote marketingdatabase, waarin klanten als KPN, Oxxio, Ziggo, Rabobank en een aantal goede doelen (dus daar gaat uw geld naartoe!) hun direct marketing op kunnen afstemmen. Het staat allemaal, na een beetje zoeken, keurig op de website.

Oja, en VNG kan misschien even bij premier Balkenende vragen hoe dat nu precies zit. Ook de christelijk-conservatieve zuil is vertegenwoordigd met CDA, CNV en huisblaadje Elsevier.
http://sargasso.nl/archief/2009/11/09/cda-vuistdiep-in-spamdatabase/
Gemeentelijk Onderzoek
Almere, 10 november - Gemeentelijk Onderzoek reageert op opmerkingen

De afgelopen dagen hebben enkele gemeenten opmerkingen gekregen over de website GemeentelijkOnderzoek.nl. De indruk bestond dat dit een initiatief van de gemeenten of van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) betrof. Middels dit bericht willen we benadrukken dat dit niet het geval is, wij betreuren het misverstand en hebben inmiddels op de website een aantal aanpassingen doorgevoerd om te verduidelijken dat het, naast een kleine onderzoeksdoelstelling, een commercieel initiatief betreft.

‘We doen onderzoek naar gemeentelijke services, de uitkomst wordt op de site gepubliceerd. Het is absoluut niet zo dat we willen misleiden of willen meeliften op de goede naam van de VNG of van de gemeenten’, zo zegt de heer Dijkstra, manager enquêtes van Daisycon. Geschrokken van de klachten en opmerkingen is afgelopen weekeinde de welkomsttekst uitgebreid met een expliciete verwijzing naar de commerciële activiteiten. ‘Er worden in dit onderzoek een aantal commerciële vragen gesteld om uw wensen en eisen van u als consument in kaart te brengen zodat onze klanten u beter van dienst kunnen zijn,’ zo is te lezen in de welkomsttekst. Daarnaast is op de voorpagina van de website de tekst 'GemeentelijkOnderzoek.nl is een onafhankelijk onderzoek en géén initiatief van de gemeenten' toegevoegd.

'We hopen dat we hiermee de consumenten volledig duidelijk te maken wat de doelstelling van de website is en het misverstand uit de weg is geruimd,' aldus Dijkstra.
Advertentie