bestuur en organisatie / Partnerbijdrage

Energietransitie van klimaatakkoord naar realisatie

Energietransitie van klimaatakkoord naar realisatie. Geen woorden, maar daden. Gemeenten hebben unaniem ingestemd met het klimaatakkoord, tijd voor actie.

12 december 2019
strengere-energienormen-woningbouw-stimuleren-innovatie.jpg

Geen woorden, maar daden. Gemeenten hebben unaniem ingestemd met het klimaatakkoord, tijd voor actie.

Eind november hebben bijna alle gemeenten unaniem ingestemd met het klimaatakkoord. De gemeenten gaan hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan een duurzamer Nederland. Belangrijke voorwaarde is dat het Rijk zich houdt aan de afspraken die over de haalbaarheid, betaalbaarheid en uitvoerbaarheid van de energietransitie gaan en daarmee het takenpakket van de gemeenten vaststelt. De ambitie ligt vast, de afspraken over de randvoorwaarden zijn voor een deel gemaakt en daarmee de uitvoering gestart!

Grote ambities en stoere taal maken plaats voor realisme en haalbare projecten. De energietransitie komt daarmee in een andere fase, waarin de realisatie voorop staat. Afgelopen maanden zien we deze verschuiving bij gemeenten, netwerkbedrijven en energie coöperaties.


Sturing

We zien in deze verschuiving een parallel tussen de gemeenten die akkoord gaan met het klimaatakkoord, maar wel schouder aan schouder willen samenwerken met het Rijk en de gemeenten die schouder aan schouder willen samenwerken met bottom-up initiatieven op lokaal niveau. Deze zoektocht naar sturing of regie op zowel landelijk als gemeentelijk niveau staat in de ketenregie leergang centraal.


Warmtebedrijven

Een voorbeeld zijn de grote gemeenten die de afgelopen jaren actief aan de slag zijn gegaan met het onderzoek doen naar en/of de oprichting van gemeentelijke warmtebedrijven. Het oprichten van een gemeentelijk warmtebedrijf sluit aan bij actieve presterende overheid in de hoofdrol die meer top-down intervenieert in de maatschappij. Deze rolopvatting krijgt steeds minder bijval vanwege de onhaalbaarheid en onbetaalbaarheid van gemeentelijke warmtebedrijven.


Bottom-up benadering

De afwezigheid van betaalbare en duurzame warmte en onzekere businesscases (op het gebied van prijs, regelgeving en vraagbundeling) liggen hieraan ten grondslag, net als het besef dat de keuzevrijheid van gebouweigenaren bepalend is voor de systeemkeuzes in wijken en de gemeenten. Kortom, een meer bottom-up benadering, met ruimte voor kleinschalig (collectief) initiatief wint terrein.


Impact op de energietransitie

In de Opleiding Ketenregie  krijgt de professional aan de hand van theorie en praktijkvoorbeelden handvatten en perspectieven aangereikt waarmee hij/zij de energietransitie kan beïnvloeden, om gestelde ambities waar te maken. In deze opleiding staat samenwerking centraal, zowel top-down gestuurd  als bottom-up gefaciliteerd. Centraal in deze opleiding staat de deelnemer en de impact die hij/zij bereikt binnen de energietransitie. Komend voorjaar start de opleiding en de inschrijvingen zijn geopend!

Meer informatie

Meer informatie over of voor inschrijven in voor de opleiding Ketenregie in de Energietransitie vind je op de website van de opleiding. Of neem contact op met de opleidingsadviseur, Mariëlle Elenbaas: 010-408 2126.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JHAGM Sneuf van Toetellaere / bd
Geen enkel warmtebedrijf heeft de zwarte nul geschreven.Tarieven voor levering zijn ongegeneerd hoog en berusten eerder op de eerlijkheid van de betalende burger die geen verzet meer heeft voor deze bewezen dwaasheden. De rest is kletskoek: NIMMER hield het Rijk zich aan de afspraken, we wachten het faillissement af of er wordt weer een ruilelementje toegevoegd van een nieuwe gemeentelijke heffing voor de leeggezogen burger. PS: mijn pensioen is sinds 1-1-2000 ongewijzigd, prijsstijgingen inmiddels boven de 60%...Ook Rijksbeloften:waardevast en welvaartsvast.De belangstelling voor nieuwe schoenen en Indische maaltjes op vrijdagavond hebben voorrang.....
H. Wiersma / gepens.
Aan het rijtje van Marquis is nog het volgende toe te voegen:

-de groei van het BBP per inwoner was de laatste 10 jaar 8% (cijfers CBS).

-de groei van de gemiddelde koopkracht voor gezinnen met kinderen bedraagt sinds 1999 (!!!) 9%, waarvan slechts 1,5% (!!!) in de laatste 10 jaar.

-over de koopkracht van de gepensioneerden van de laatste 10 jaar zullen we het maar niet hebben. Die bedroeg 0% of minder.

Dat betekent in feite dat vrijwel de totale netto groei van de laatste 10 jaar naar het bedrijfsleven (winst) en de Overheid (belastingen en aflossen landenschuld) is gegaan.

Lange leve de Kabinetten Rutte, Dijsselbloem/Hoekstra en Klaas Knot.