Advertentie
carrière / Nieuws

Gemeenten laten eigen ambtenaren collega’s werven

Het inzetten van het netwerk van eigen medewerkers in het werving- en selectieproces heet (employee) referral recruitment. Stukken goedkoper, en als toekomstig werkgever weet je al een beetje welk vlees je met de potentiële medewerker in de kuip hebt, zeggen bestuurders en gemeentesecretarissen.

07 juni 2018

Gemeenten zoeken nieuwe medewerkers steeds vaker door eigen medewerkers te laten werven. 

Na jaren van bezuinigen, vacaturestops en reorganisaties moeten gemeenten op de arbeidsmarkt harder hun best doen dan ooit. Het lukt nog slechts met veel moeite vacatures vervuld te krijgen. Vooral op de domeinen ‘ruimtelijk en fysiek’, finance en ict is het uiterst lastig om gekwalificeerd personeel te vinden, maar ook inkomensconsulenten zijn gewild, evenals senior projectleiders. Ook met het oog op de in het Interbestuurlijk Akkoord vastgelegde nieuwe wettelijke taken op het gebied van de energietransitie speuren gemeenten naarstig naar medewerkers, waarbij de markt, met net iets royalere arbeidsvoorwaarden, vaak een geduchte concurrent blijkt. Ook kapen grote gemeenten vaak ambtenaren weg bij kleinere.

Duizenden euro’s
Het inzetten van het netwerk van eigen medewerkers in het werving- en selectieproces heet (employee) referral recruitment. Stukken goedkoper, en als toekomstig werkgever weet je al een beetje welk vlees je met de potentiële medewerker in de kuip hebt, zeggen bestuurders en gemeentesecretarissen. Jos van Bree, wethouder Organisatie in Helmond: ‘Als je eerst een advertentie moet plaatsen en meerdere gesprekken voert, ben je gauw duizenden euro’s verder. Trek je iemand via eigen netwerken aan dan ben je voor pakweg €500 klaar.’

Vriendenbonus
Ander voordeel volgens hem: de kwaliteit van de kandidaten is hoger. Eigen medewerkers schuiven niet graag iemand naar voren te die bij voorbaat ongeschikt is. Een mismatch kan ook op henzelf afstralen. ‘Juist medewerkers weten welke personen goed bij de organisatie passen’, schrijft het Helmonds college, dat een zogenoemde vriendenbonus uitlooft aan ambtenaren die succesvol een nieuwe collega aandragen. Moeilijk te verteren vond het CDA, in het licht van eerdere boventalligheid.

Reguliere werving
‘We merken dat de reguliere werving via de krant en vakbladen steeds minder oplevert’, zegt Nanne Kramer, directeur van de ambtelijke samenwerkingsorganisatie Hoogeveen en De Wolden. ‘Wij moeten het in groeiende mate van onze eigen contacten hebben en stimuleren dat ook. Als we vacatures uitzetten intern niet vervuld krijgen, vragen we collega’s om hun Linkedin-accounts te gebruiken en daar vacatures uit te zetten. Daarin hebben we al mooie resultaten geboekt.’

Zo krijgt arbeidsmarktcommunicatie steeds meer gewicht, aldus Kramer. ‘Het is net geen headhunting. De vraag is: hoe komen we niet in werving terecht, maar benaderen we mensen al aan de voorkant, als we ze goede dingen zien doen? Dat kan extern zijn, maar ook intern.’

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 11 van deze week (inlog)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie