Advertentie

‘Veel domme vragen van onervaren raad’

Na de verkiezingen keert een derde van de gemeenteraad niet meer terug. Daarmee gaat veel kennis en ervaring verloren.

27 oktober 2013

Na de gemeenteraadsverkiezingen van maart volgend jaar keert een derde tot de helft van de huidige volksvertegenwoordigers niet terug. Het verlies aan kennis en ervaring leidt volgens deskundigen tot een marginalisering van de raad.

Vervanging van dertig procent

De Nederlandse Vereniging voor Raadsleden, Raadslid.nu, gaat uit van een vervanging van dertig procent van de raadsleden. Zeker is volgens haar voorzitter Peter Otten dat het aantal raadsleden met twee of drie perioden kennis en ervaring snel afneemt. Marcel Boogers, hoogleraar Innovatie en Regionale Sturing aan de Universiteit Twente denkt dat een vertrek van 30 procent zelfs een vrij lage schatting is. ‘Vaak zie je dat niet meer dan de helft van de raadsleden zichzelf opnieuw kandidaat stelt. Een beetje doorstroming is natuurlijk gezond, maar als er te weinig collectief geheugen in de raad achterblijft, wordt het riskant.’

Onervarenheid
De omvangrijke vervanging, gecombineerd met onervarenheid op de domeinen die er de komende jaren toe gaan doen, maakt dat gemeenteraden marginaler worden, verwacht  Boogers. ‘Ik denk dat vooral de colleges daarvan profiteren. Die zullen door gemeenteraden minder worden uitgedaagd omdat ze eenvoudigweg onvoldoende kennis van zaken hebben. Ze kunnen het college wel irriteren door domme vragen te stellen. Maar een beetje wethouder beschouwt dat als een handige oefening: hij moet op straat immers ook antwoorden geven op domme vragen. De wethouder echt het vuur aan de schenen leggen, dat zie ik raadsleden de komende periode minder doen dan wat we de afgelopen jaren hebben gezien. Dat is slecht voor de lokale democratie.’

Zapcultuur
Raadslid.nu-voorzitter  Otten denkt dat de omvang van de uitstroom ook te maken heeft met wat hij ‘de zapcultuur’ noemt. ‘Mensen willen minder lang met één ding bezig zijn. Om uit te groeien tot een goed raadslid moet je daar zeker een jaar of zes voor uittrekken, drie tot vier avonden per week. Nogal wat raadsleden vinden dat lopende hun periode al te grijs worden en stappen eruit. Ze hebben genoeg gezien en vinden het tijd voor iets anders.’

Lidmaatschap steeds zwaarder
Wat bovendien meespeelt, is dat het lidmaatschap van de raad steeds zwaarder is geworden en weinig voldoening geeft, stelt Boogers. ‘Zeker de afgelopen periode zal haar tol eisen. Er moest ontzettend veel worden bezuinigd en om dat voor elkaar te krijgen, kwamen brede coalities tot stand die van raadsleden van deelnemende partijen een ijzeren discipline eisten. De oppositiepartijen hadden vaak nauwelijks iets in te brengen. Voor beide groepen raadsleden zal gelden dat ze zich nu afvragen wat ze vier jaar lang eigenlijk hebben zitten doen. En of hun maatschappelijk rendement niet groter is als ze na de verkiezingen voorzitter worden van de plaatselijke volleybalvereniging.’

Eerste deel in de 10-delige serie Op weg naar de raadsverkiezingen. Lees het hele verhaal in Binnenlands Bestuur, nr. 21.

Reacties: 28

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Brilletje! / nvt
Laten we elkaar niets wijs maken. Langzamerhand is het overal een grote puinhoop! Gemeenteraadsverkiezingen, de bevolking heeft de buik vol van misleidende praktijken en vriendjes politiek. De burger word niet meer serieus genomen. Misstanden moeten verzwegen worden maar steeds meer praktijken komen in beeld ! Zij die gekozen zijn door het volk. Zij horen het volk te dienen,en de bestuurders te controleren! Zij die de taak hebben om naar eer en geweten te handelen. Als Volksvertegenwoordigers moet je een band scheppen met het volk, desnoods met de vuist op tafel. Integer handelen, corruptie en misbruik, vriendjes politiek uitroeien! Het grote voorbeeld, provincie Drenthe gemeente Hoogeveen. Het maffia stadje langs de a28. Daar waar de grove blunders , de corruptie machtsmisbruik niet meer te verbloemen is. De mentaliteit van de Hoogeveense bestuurders die het volk op dubieuze wijze voor duizenden euro's benadeeld. De bewijzen spreken voor zich! Het volk is de puinhoop zat. Raadsleden die weg kruipen,deuren en ramen sluiten. Burgemeester Karel Loohuis die niet bereikbaar is voor commentaar. Hij die de burger misleid, zijn belofte breekt en zich verschuild achter de grove blunders! Karel corrupt, burgemeester van Hoogeveen schaam u! Al zijn uw leugens nog zo snel, u verraad zich zelf wel!. Vriendelijke groet , klokkenluider misbruik &corruptie praktijken Gemeente Hoogeveen, Alescon Drenthe. Henri Okken.
R. van Tilborg / SP Statenlid
Waar haalt de auteur de arrogantie vandaan om te stellen dat er 'domme vragen gesteld worden' ? Domme vragen bestaan niet! Domme antwoorden des te meer. De opmerking dat; 'een beetje wethouder beschouwt dat als een handige oefening: hij moet op straat immers ook antwoorden geven op domme vragen.' getuigt van weinig wetenschap van de kennis van de doorsnee wethouder, positieve uitzonderingen nagelaten. Menig wethouder is sterk afhankelijk van zijn ambtenaren, zeker als het om complexe dossiers gaat. En als een wethouder zonder kennis van zaken en of zonder ambtenaren gevraagd wordt naar een antwoord op een vraag, kan het zomaar gebeuren dat er juist een "dom" antwoord volgt.

ik kan het wel met de auteur eens zijn dat ,zoals hij stelt : 'De wethouder echt het vuur aan de schenen leggen, dat zie ik raadsleden de komende periode minder doen dan wat we de afgelopen jaren hebben gezien. Dat is slecht voor de lokale democratie.’, dit aan de hand gaat zijn, helaas! Dit heeft, in mijn ogen, veel te maken dat er veel van deze (hobby) politici er niet voor het algemeen belang zit maar vooral voor het eigen belang en het geld (zakkenvullen) wat zo'n zetel binnen kan brengen. Het idealisme is ver te zoeken bij menigeen. Ja en dan, zou je sommige vragen die dan gesteld worden als minder slim kunnen waarderen. Vooral omdat de vraag (en de intentie) niet uit het hart en hoofd komt) en over het algemeen geen belang voor inwoners heeft.
Jos Veeken / Raadslid
Domme vragen bestaan niet, wel overbodige- of simpele vragen, waarop eenvoudig zelf een antwoord is te vinden. Ik vindt het dan ook verkeerd om in het artikel over "domme vragen" te schrijven. Overigens ishet overige actueel en kloppend.
edith bal verbeek / raadslid
Het invullen van het raadslidmaatschap valt en staat met de tijd die men aan het raadslidmaatschap kan besteden. Uitgezonderd een aantal dorpen, steden waar alles op de rit staan zijn er op dit moment genoeg gemeenten waar meer aan de hand is dan een stoeptegel recht laten leggen. Dit betekent meer dan 20 uur in de week niet alleen in de raad, commissie maar juist veel daar buiten. Overleg met belangengroepen. Overleg met ambtenaren. Laat dit alles voor veel raadsleden naast een veertig urige werkweek ondoenlijk zijn. Ik pleit dan ook voor een volwaardige baan. Zeker als men 100000 + gemeenten in wil vullen kan dit niet hap snap ingevuld worden. De onderwerpen zijn daarvoor veel te complex. Met name het financiële aspect heeft men vaak onvoldoende kennis van. Om nog maar niet te spreken over alle dossiers die nu uit de hand lopen doordat er in het verleden gedacht werd dat de bomen tot in de hemel groeiden. Hier wordt aangegeven dat raadsleden vaak zelf de pen neerleggen. Veel partijen houden ook een policy er op na dat je na drie perioden plaats dient te maken voor nieuwe mensen. Met het gegeven dat collectief geheugen zeker voor complexe gemeenten een must is zou daar nog eens over nagedacht dienen te worden.
Klaas Srooker / bestuurslid GroenLinks Velsen
wel echt weer een SP statenlid dat het 'zakkenvullen' erbij moet slepen. Ken gelukkig heel veel idealisten, geen ''zakkenvullers' ,onder de vele raadsleden en wethouders.
Jos praat / beleidsmedewerker
Ik zie dit ook als een van de vele, negatieve, gevolgen van de dualisering. Daarvoor was de wethouder voorzitter van een raadscommissie en kon hij -of een ambtenaar- de raadsleden meenemen in ingewikkelde dossiers. En buiten de agenda om doorkijkjes geven en/of vertrouwelijke mededelingen doen. Of een diskussie met de voeten op tafel voeren.

De raadsleden, ook de opposite, voelden zich daardoor serieus genomen en raakten meer ingevoerd en betrokken bij dossiers.

Dat alles weg vanwege de zegeningen van de mislukte dualiserings-operatie: die de burger immers echt niet dichter bij de politiek wist te brengen.
nelhoogmoed / politiek geinteresseerd
mooie taak voor fractievoorzitters en blijvende raadsleden om de nieuwelingen in te wijden. dit geklaag horen we iedere vier jaar opnieuw. doe er iets aan, zou ik zeggen.
Wiet ten Doeschate / directeur ixad-communicatie en vormgeving. Maastricht
De hoogleraar stelt: ‘Vaak zie je dat niet meer dan de helft van de raadsleden zichzelf opnieuw kandidaat stelt.' Vaak, dus niet de laatste keer maar ook daarvoor al. Niets nieuws derhalve. Met andere woorden: Geen Nieuws. BB schrijft over 'Geen Nieuws'.
Peter Rutten / voorzitter wijkraad
het evenwicht tussen praktijk en theorie is zoek. Veel mensen denken met een opleiding het wel te redden maar het gaat om levenservaring en idealisme.

Opleiding is prettig om vlot te kunnen lezen maar ervaring is nodig om problemen in wijken te leren begrijpen en dat ontbreekt naast idealisme!
Gerard Heetman / raadslid
@Jos Praat: hoer zo mislukte dualiseringsoperatie. U noemt een aantal zaken die kennelijk in de tijd van het monisme wel en nu, ten tijde van het dualisme, niet meer zouden kunnen. In een goede commissievergadering (die volgens de Gemeentewet nog altijd voor de voorbereiding van de besluitvorming door de raad kunnen plaatsvinden) of een vergelijkbare openbare bijeenkomst waar de commissie en een portefeuillehouder met elkaar in gesprek zijn, kan de raad nog steeds worden meegenomen in ingewikkelde dossiers. Zelfs discussies met de benen op tafel kunnen onder het dualisme nog steeds. Dus dat heeft totaal niets te maken met wat de Boogers de domme vragen noemt. Ik ben het dan ook eens met degenen die zeggen dat domme vragen niet bestaan en in die bewoordingen dan ook niet eens met Boogers. Het is een taak van de griffier om aan de portefeuillehouder (en zijn ambtenaren) per dossier te zorgen voor een korte en bondige notitie over de stand van zaken. Dat moet toch gebeuren om een eventueel nieuwe portefeuillehouder in te wijden of andere nieuwe collegeleden te informeren over wat gaande is in de gemeente. Daarna kunnen in één informatieve bijeenkomst vragen worden gesteld om helemaal bij de les te komen.

Kortom: hou eens op over de mislukking van het dualisme: het college moet zich tegenover de volksvertegenwoordiging transparant opstellen. Dan zal het aantal vallende burgemeesters en wethouders ook af kunnen nemen.
Natuurliefhebber / ambtenaar
Dit toont het belang aan van een sterke griffie(r) die de raad kan ondersteunen en door het opstellen van voorbladen bij voorstellen aan de raad het (ontbrekende)collectief geheugen kan aanvullen en ondersteunen.
cornelis / Kiezer
Goede prikkelende kop. Nieuwe raadsleden moeten in het kader van de dualisering goede instructie krijgen, en daaraan gehouden worden. Te vaak en te veel komt die "losliggende stoeptegel" weer naar voren. En laten ze zich vooral richten op het besturen van een gemeente, samenwerken, die ruimte is er echt wel.
Kop
Laat men de raadsleden goed screenen. De nieuwe zowel als de ouderen. Recentelijk zijn nogal wat crimininele praktijken aan het licht gekomen. Raadsleden die tienduizenden euro's stalen (PvdA-ers, maar dat ter zijde). Integriteit is veel belangrijker dan intellect. Domme vragen is niet erg, zo lang ze maar met hun vingers uit de kas blijven.
Els Boers, Krachtig Lokaal Bestuur / adviseur, auteur
Helemaal niets nieuws onder de zon, 30 % nieuwelingen zorgt ervoor dat een raad niet steeds op de automatische piloot handelt. De frisse blik is juist winst. Een goed inwerkprogramma helpt en een organisatie die uitleg geeft en zodanige stukken schrijft dat iedereen het kan begrijpen. Een gemiddelde burger moet raadslid kunnen zijn, dat is juist de essentie van onze democratie. Daar heb je echt geen zes jaar voor nodig. Het inwerken zou een continue bijwerkprogramma kunnen zijn, dat helpt. Verder zijn er 'leuke' en vooral 'nuttige' boekjes die helpen om het raadlidmaatschap vooral ook leuk te laten zijn. En zoveel is er echt niet veranderd door het dualisme.
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Het zou al een heel stuk schelen indien raadsleden aanzienlijk beter betaald zouden worden dan nu het geval is. Mede omdat werkgevers niet zitten te wachten op raadsleden die niet fulltime ingezet kunnen worden op hun werkplek is er weinig animo. Ook heeft een raadslid te maken met een carrièrebreuk. Vandaar dat je niet veel kwaliteit kunt verwachten van veel raadsleden.
Willy Schutte / Wethouder
Het gaat niet of het dome vragen zijn , maar veel meer of de vragen enig politiek nut hebben. In 2010 is onze gemeenteraad voor meer dan de helft vernieuwd en het college voor 65 %. Dus geen kennisachterstand van de raad. Ik heb de indruk dat de langstzittende raadsleden voor de meeste vragen zorgen. Wij hebben veel hinder en maken dus veel onnodige kosten vanwege een tsunamie aan politieke vragen.
roland
Leerzaam die reactie, zoals een wethouder die minder met vragen lastig gevallen wil worden.

In een baan is gebruikelijk dat een nieuwe medewerker wordt ingewerkt, blijkbaar niet in gemeenteraden, niet door ervaren oud raadsleden, niet door de eigen partij.



Tja als dan het wiel opnieuw moet worden uitgevonden, een griffie weinig steun geeft en het bestuur de raadsleden overlaat met een veelheid aan stukken, laten de gevolgen zich raden. Zelden zie je raadsleden die aandringen tot enige beknoptheid en ordening van stukken. Dan mag je niet verwachten dat ze snel ingewerkt raken, dat snel zo'n 2 jaar.
Christian Bokhove
@Roland het is te hopen dat een bestuur de raadsleden niet overlaadt met informatie, de gemeentewet stelt nl dat het niet te weinig maar ook niet te veel mag zijn. Maar idd, dat het wel gebeurt, is teken aan de wand.
Gerard Heetman / raadslid
@ Willy, hebben jij en jouw collega's de raad dan wel voldoende meegenomen in de onderwerpen waarover de raad een tsunami aan vragen heeft? Of is jullie werkwijze dat de raad de eerste is de geïnformeerd wordt over wat het college heeft besloten?
J. Derckx
30 jaar steeds dezelfde raadsleden bij gebrek aan domme vragen is veel erger, dan krijg je kleine koninkrijkjes waar niemand op zit te wachten. Domme vragen bestaan niet, domme wethouders wel. Dat zien we door heel Nederland zoals hier in Roermond met dhr. Jos van Rey. Ongeremde bestuurders die hun eigen weg gingen zijn ongewenst, gelukkig zien nieuwe gezichten ook nieuwe vragen..
Wim Vreeswijk / Belastingadviseur
Men moet volgens mij niet te veel verwachten van een 'gewoon' raadslid. Een raadslid In Utrecht krijgt 1800 bruto per maand en een gepassioneerd raadslid zal er circa 30 uur per week in moeten steken, wat neerkomt op 130 uur per maand of 13,46 euro bruto per uur. Daar kun je geen hooggekwalificeerd werk voor verwachten. Een gemiddelde bouwvakker zit op een hoger uurloon. Hier kun je geen behoorlijke analyse van een begroting of voorjaarsnota van verwachten. Het verbaast me dan ook niets dat vele raadsleden dit als een leuke statusschnabbel beschouwen, maar verder door velen niet serieus genomen worden. Dit is ook een van de redenen dat er zeer matig oppositie gevoerd wordt tegen coalitiepartijen die doorgaans wèl beschikken over voldoende en duurbetaalde ambtelijke ondersteuning.
Harrie
Helemaal niet mee eens, zo moeilijk is het vak van volksvertegenwoordiger niet! Ze moeten juist dicht bij de mensen staan en niet verdwalen in ambtelijke molens em beleidsvoorstellen. Mensen weten zelf wat goed voor ze is! Verjonging en vernieuwing, oftewel innovatie is broodnodig ook in gemeenteraden en besturen!
Wouter de Vos
De bevestigende college-raadsleden zijn in het systeem slechts ter legitimatie en bevestiging van de lokale B. - en W. ' s. Welke dan op hun beurt weer het - management volgen. Ze behoeven dus eigenlijk nauwelijks verstand van iets te hebben (en zeker niet van wet - en regelgeving) want dat zou maar lastig zijn. Daar komt dan ook bij dat de college- raadsleden eerder het college vertegenwoordigen bij de burgers dan andersom.
edith bal verbeek / raadslid
12 jaar raadslidmaatschap. Ik heb in deze tijd de raad zien veranderen. Een raad op inhoud naar een raad met een aantal populisten die denken dat zij met het populisme de gemeente weer op de been krijgen. I.p.v. de schouders er onder en zorgen dat je zaken elders vandaan oppikt. Omdat ook in gemeente land geldt. Ga niet het wiel uit zien te vinden als dit elders al is gedaan, wordt er geschopt en geslagen. Hierdoor verlaten nu juist mensen met heel veel kennis de raad. Dit omdat men aangeeft zo wens ik niet te worden bejegend en geven dan de voorkeur aan werk en gezin. In Binnenlands Bestuur staat nu juist dat we veel meer hebben aan mensen met ruime ervaring. Dit zorgt voor stabiliteit. Wat betreft de vergoeding. Eens met de persoon die het heeft over randgemeente Amsterdam. Wij zijn een randgemeente van Rotterdam maar kennen de problemen van nog meer dan een grote stad. Grondproblematiek die in het verleden door Rijk door de strot is gedrukt wordt nu als het even tegen zit onze ondergang. Ook hier weer niet bij de pakken neerzitten maar zelf zoeken naar mogelijkheden. Morgen gesprek op RthA met wethouder Rotterdam en directie RthA. Ik kijk er naar uit. Ook dat hoort bij raadslidmaatschap. Het is niet alleen raad en commissie.
criticus
@ Harrie:

u begaat twee fundamentele gedachtefouten.

Enerzijds gaat het niet altijd om wat het beste is voor iemand, maar soms om wat het beste is voor de ander. Ikke ikke ikke kan iedereen, maar het gaat hier om een SAMENleving.

Ten tweede moet ene vertegenwoordiger verstand van zaken hebben, net zoals een evrtegenworrdiger in juridische conflciten, ene evrtegenwoordiger bij bouwaanvragen etc. En dat verstand van zaken hebben veel raadsleden niet. De meest basale kennis over staatsinrichting, bevoegdheden, Algemene Wet bestuursrecht ontbeert veelal; men roept maar wat...
Tjeerd
Bij amtenaren stel je per definitie domme vragen, zeker als je bestaand beleid terecht of onterecht hekelt.
criticus
@ Tjeerd:

u onderschrifjt mijn punt. Men hekelt eerst, en gaat zich dan pas verdiepen en dan pas vragen stellen (als men dat uberhaupt doet).
Chris Bergher / Fractievz Natuurlijk Belang
U vergeet nog 1 belangrijk ding in het artikel. Ik ben raadslid in de kleine gemeente Ouder-Amstel met 13000 inwoners. Onze gemeente is gelegen binnen de regio Amsterdam, sterker nog: deels ingeklemd door de stad Amsterdam.

Wij kennen in onze kleine gemeente de problematiek van een grote gemeente. Raadsleden krijgen nauwelijks een vergoeding of er moet geld bij. In Amsterdam heeft een raadslid ca 2000 euro p/m met hetzelfde of minder werk dan wij in onze gemeente. Je moet hier echt idealist zijn anders red je het niet. Is duidelijke scheefgroei en zou node iets aan gedaan moeten worden.
Advertentie