sociaal / Partnerbijdrage

Boostcamp training bij UWV

Boostcamp training bij UWV. Maatwerktrainingen voor veertigers met een hbo- en wo-werk- en denkniveau

31 juli 2017

Het UWV vraagt de opleidingsbureaus die onder de raamovereenkomst Leren & Ontwikkelen 2014-2018 vallen om een social return inspanning. Dit jaar was de opdracht: Bied een opleidingsinterventie aan die burgers met een afstand tot de arbeidsmarkt ondersteunt bij het vinden van betaald werk.

Boostcamp training

RadarVertige is al ruim 10 jaar één van die vaste opleidingspartners van het UWV. In 2017 heeft het bureau haar social return bijdrage geleverd in de vorm van twee Boostcamp maatwerktrainingen voor veertigers met een hbo- en wo-werk- en denkniveau die minimaal een jaar op zoek zijn naar werk. Het gaat om een groep mensen met meestal behoorlijk wat potentie die hun aansluiting op de huidige arbeidsmarkt dreigen te verliezen. De gehanteerde aanpak wijkt op verschillende punten af van reguliere sollicitatietrainingen.

Geloof in eigen kunnen

De naam van de training – Boostcamp – zegt het al: het geloof in eigen kunnen en de motivatie bij deelnemers krijgt in vier middagsessies een intrinsieke boost. Het doel van de training is om deelnemers te ondersteunen bij hun zoektocht naar betaald werk, passend bij hun situatie. Zij stellen daarvoor een individueel stappenplan samen waarin concrete, haalbare actiepunten op de korte en langere termijn zijn uitgewerkt.

Eigen ervaringen en praktijkgericht

De Boostcamp bestond onder meer uit korte reflectieopdrachten, groepsdiscussies, brainstormsessies, oefenen van specifieke vaardigheden en rollenspellen. De nadruk ligt op wat deelnemers zélf willen bereiken. Daarnaast maken trainers actief gebruik van ervaringen en vaardigheden van deelnemers zelf bij het zoeken en vinden van betaald werk. Deelnemers geven elkaar tips en bedenken met elkaar oplossingen voor lastige vraagstukken. De trainers noteren de oogst op flip-overvellen aan de muur. Op deze manier stellen deelnemers hun eigen toolkit samen om werk te zoeken en te vinden.

Wetenschappelijk onderbouwd

De in de Boostcamp gehanteerde methodiek is bovendien wetenschappelijk onderbouwd en bewezen effectief. Doelen zijn vergroting van het zelfsturend en probleemoplossend vermogen, versterking van relevante sollicitatie- en werkvaardigheden en effectiever leren omgaan met de ‘harde realiteit’. Na afloop heeft iedere deelnemer een persoonlijk Plan van aanpak dat rekening houdt met mogelijke obstakels en tegenslag.

AfbeeldingEnthousiaste reacties

Tijdens de opeenvolgende sessies was een duidelijke ontwikkeling bij de deelnemers te bemerken. Hun zelfvertrouwen groeide en ze kregen een helder beeld waar hun kracht lag bij het zoeken en vinden van werk. Een belangrijke factor voor hen was tevens de positieve en veilige sfeer tussen de deelnemers onderling. Bovendien gaf het gevoel dat ze de aangeleerde vaardigheden meteen in de praktijk konden toepassen een impuls.

De positieve impact bij deelnemers blijkt ook uit hun reacties:

“Ik heb gewoon zin om te solliciteren, om de dingen die tijdens de Boostcamp voorbij zijn gekomen in praktijk te brengen,” aldus Tanja, voormalig projectleidster en inmiddels een jaar zonder werk. “Het was bijzonder waardevol, ook omdat we elkaar als lotgenoten met uiteenlopende achtergronden soms verrassende oplossingen aanreikten.”

Ook Timo, fotograaf en veertien maanden zonder werk, heeft veel gehad aan de Boostcamp en wil de synergie van de groep vasthouden. “Omdat het zo praktijkgericht is word je je bewust van je eigen pijnpunten. De sfeer in de groep was zo goed en open, dat het eigenlijk jammer is dat je aan het eind weer uit elkaar gaat. Het zou leuk en nuttig zijn elkaar na de training te blijven zien, als een soort sollicitatiebuddies.”

 

Zelf de regie gepakt

Trainers Marivonne de Groot en Kevin de Haas kijken tevreden terug op de Boostcamp. Hun rol bestond vooral uit ruimte geven, stimuleren en sturen. Marivonne: “Het is goed om te merken dat de beste ideeën uit de groep zelf komen. En het mooiste is dat ze de regie ook pakken wanneer ze daar de kans voor krijgen. We leren deelnemers om hun belangrijkste beren op de weg te herkennen en vervolgens te elimineren. Een afwijzing kan bijvoorbeeld een vervelende deuk in het zelfvertrouwen slaan, maar is tegelijkertijd onlosmakelijk verbonden met het solliciteren. Dan is het zaak om op afwijzingen voorbereid te zijn, er zo nodig van te leren en je met vertrouwen te richten op de volgende vacature.”

Afbeelding

Positief

Op de vraag aan de deelnemers om in één zin te zeggen wat ze uit de training meenemen komt weer enthousiasme los. “Ik gun dit iedereen. Een bijzondere groep mensen die elkaar ook sterker maken.” Verder vallen onder meer de woorden durf, inspiratie, kracht en creativiteit. Barbara, voormalig directiesecretaresse en anderhalf jaar werkloos, is kort en krachtig in haar oordeel: “Ik ben bijna hysterisch positief!”

 

AfbeeldingMarivonne de Groot is trainer bij RadarVertige en ook Kevin de Haas is als trainer verbonden aan RadarVertige.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Ronald Verwoerd / Projectleider
Binnen Gemeente Den Haag hebben we de 1e pilot van de Boostcamp training net achter de rug. Er volgen nog 3 trainingen met werkzoekenden i.s.m. Radarvertige en een train de trainer programma voor onze medewerkers. Eerste ervaringen zijn positief onder deelnemers en onze medewerkers. In september gaan we aan de slag om programma meer opmaat te krijgen voor Gemeente Den Haag.