of 59045 LinkedIn

Onderzoek naar functioneren Werk en Inkomen Rotterdam

De Ombudsman in Rotterdam gaat naar aanleiding van klachten een onderzoek instellen naar de dienst Werk en Inkomen in Rotterdam. Ook de werkwijze van de re-integratiebureaus komt aan de orde

De ombudsman in Rotterdam gaat onderzoeken hoe de gemeente omgaat met mensen die in de bijstand zitten. Aanleiding voor het onderzoek zijn tientallen klachten die binnengekomen zijn van mensen die zich slecht behandeld voelden door de afdeling Werk en Inkomen in Rotterdam en door re-integratiebedrijven die de gemeente heeft ingezet.

Nummer
Het lijkt er op dat de gemeente Rotterdam de grip op de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand kwijtraakt’, schreef Ombudsman Anne Mieke Zwaneveld  in augustus al nadat ze veel klachten had ontvangen over het functioneren van de dienst W en I. Mensen voelen zich als een nummer behandeld, krijgen uitkeringen te laat en telefoontjes worden niet behandeld.


Tegenprestatie
Rotterdam voert een streng beleid ten aanzien van mensen die in de bijstand zitten. Er is een wachttijd van vier weken voordat de uitkering in behandeling wordt genomen, er moeten tegenprestaties geleverd worden of vrijwilligerswerk of mantelzorg verricht worden. Het leveren van een tegenprestatie is standaard. En daarbij gaat wel eens wat mis.

Klachten
Zwaneveld: ‘Iemand die allergisch is voor grassen wordt geplaatst in de gemeentekassen met kruiden. Of een zwangere vrouw die tussen de rokende collega’s staat waaraan ze zich niet kan onttrekken, of iemand die in de kassen in het Westland veel meer uren moet maken dan op grond van de arbeidstijdenwet mag.’ De ombudsman wil niet alleen weten hoe mensen behandeld worden, maar ook waar ze naartoe kunnen als er klachten zijn. ‘Kunnen ze naar de gemeente of naar het re-integratiebedrijf, of verwijst dat bedrijf weer naar de gemeente?’


Meldpunt 

‘Het aantal klachten was wellicht niet gigantisch, maar het waren er toch zeker tientallen’, aldus Zwaneveld. ‘Daarom gaan we het nu onderzoeken. We willen precies weten wat er aan de hand is.’ Onderdeel van het onderzoek is een meldpunt waar mensen kunnen vertellen hoe ze behandeld zijn.  Dat kunnen klachten zijn, maar ook goede ervaringen mogen gedeeld worden. Daarnaast wordt meegelopen op het werkplein om te zien hoe het re-integratiebeleid van de gemeente in de praktijk uitpakt. De ombudsman zal aanschuiven bij gesprekken en kijken hoe het verloopt als iemand bij de stadsreiniging aan het werk gaat om bijvoorbeeld arbeidsvaardigheden aan te leren. ‘Het is interessant om te kijken of dat bijdraagt aan de re-integratie’, aldus Zwaneveld.

 

De resultaten van het onderzoek zullen in april volgend jaar naar de gemeente gestuurd worden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Gerrit (lekker belangrijk) op
De ombudsman / vrouw in Rotterdam moet wel heel naïef zijn om de enorme personele krimp en de in het kwadraat toegenomen werkdruk bij de medewerkers van de uitvoering zo te negeren.
Door Jan op
Hoe groter de gemeente of het samenwerkingsverband, des te groter is de afstand tot de client en van persoonlijke benadering en begeleiding is geen sprake meer. Ik verlang terug naar de tijd dat elke bijstandsmaatschappelijk werker zijn vaste, niet te grote groep bijstandtrekkers had en daar goed zicht op en contact mee had. Veel menselijker en effectiever.
Door henk bongers (burger) op
Maak er dan maar gelijk een landelijk onderzoek van en stop de conclusies dan niet in een la van de een of andere bestuurder.
Duidelijkheid gewenst!