of 58959 LinkedIn

Gemeenten vragen te vaak om medische dossiers

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) geeft toe dat er ‘nog veel te verbeteren valt’. ‘Het is niet goed als gemeenten complete dossiers opvragen. De cliënt moet erop kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens en dat deze alleen bij bevoegde mensen terechtkomen’, aldus een woordvoerster.
4 reacties

Gemeenten, verzekeraars, arbodiensten en andere instanties vragen mensen vaak om hun hele medische dossier bij hun huisarts op te vragen en te overhandigen, terwijl dit helemaal niet mag. Dat stelt de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) op basis van een ondervraging van 175 van haar leden.

Waarom inzage in dossier
De LHV vertegenwoordigt zo'n 11.000 huisartsen en huisartsen in opleiding. Van de ondervraagde artsen zei bijna 60 procent meerdere keren per jaar een verzoek van een patiënt te krijgen om zijn medisch dossier. Negen op de tien geven patiënten inzage, maar eenzelfde aantal artsen vraagt wel waarom mensen hun dossier willen inzien. De reden, of een ervan als patiënten er meerdere hebben, is vaak dat een instantie de patiënt hierom heeft gevraagd, aldus de LHV. Andere vaak genoemde redenen zijn dat een patiënt van huisarts wisselt of de inhoud van het dossier wil controleren.

Patiënt kent rechten niet
‘Instanties vragen steeds vaker aan patiënten om een kopie van hun medisch dossier op te vragen, terwijl dit helemaal niet mag’, zegt huisarts Carin Littooij, die tevens in het bestuur van de LHV zit. ‘Het probleem is dat veel patiënten hun rechten niet kennen’, aldus Littooij. ‘Twijfel je als huisarts over de verstrekking van de gevraagde informatie, dan is het verstandig dit met de patiënt te bespreken. Daarbij mag het recht van de patiënt op inzage nooit uit het oog worden verloren.’ Een woordvoerder voegt eraan toe dat instanties zich, mits ze daarvoor toestemming krijgen van de patiënt, met een gerichte vraag rechtstreeks tot de zorgverlener - in dit geval de huisarts - moeten wenden.

Reactie VNG
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) geeft toe dat er ‘nog veel te verbeteren valt’. ‘Het is niet goed als gemeenten complete dossiers opvragen. De cliënt moet erop kunnen vertrouwen dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens en dat deze alleen bij bevoegde mensen terechtkomen’, aldus een woordvoerster. Volgens haar worden er gesprekken gevoerd om verbeteringen door te voeren. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Moeder (mantelzorger) op
Er wordt ook gelekt vanuit het dossier dat bij de gemeente ligt t.b.v. een zorgvraag in Wmo zoals bijvoorbeeld de arbeidsdeskundige van het UWV. Informatie geven aan de gemeente: je staat voor iedereen in je blootje. De informatie die bij de gemeente ligt, werd afgedwongen. Ook werden er geen garanties gegeven wie de informatie kan inzien, hoe de informatie bewaard wordt. Voor een zorgvraag nog onder AWBZ viel deze informatie onder medisch geheim. Bij de gemeente is alles onduidelijk.
Door Rutger van Schaik op
Ik ben het volstrekt met Marc eens je moet je ogen niet sluiten voor de realiteit die duidelijk is en waar iets aan gedaan kan worden weliswaar alleen door de overheid en de autoriteit persoonsgegevens andere partijen werken echt niet mee daar valt niets meer van te verwachten het klonk ook allemaal te mooi om waar te zijn. Het vertrouwen is zwaar geschonden.
Door Marc (bewoner Utrecht) op
Het is helemaal foute boel in Nederland door de decentralisatie en de teams.
Ook huisartsen werken uit zich zelf te veel samen met de teams en geven te veel medische details.
Er wordt onderling zo veel uitgewisseld aan gegevens ook bij verzekeringen of in de privekring connecties.Het probleem is al zo ver heen.
Je kunt de teams niet vertrouwen al lijkt dit wel zo ze hebben hun eigen doelen en pleziertjes met gegevens.Dat geldt ook voor de vng of wethouders want die kunnen hier wat aan doen de meesten werken zelf bij de gemeente of een politieke partij en weten heel erg goed hoe het werkt en wat er speelt maar verbeteren niet.Je kunt alle burgers hierover inlichten als gemeente in de krant etc. dat je een dossier nooit afgeeft omdat ze hier niet serieus en betrouwbaar mee om gaan en het de hele straat op gooien om het tegen de burger te misbruiken dit is de huidige status machtspositie van de teams en de gemeenten.Alles is nu zo leuk geworden in de gezamenlijke keten netwerk aanpak.Kom op vng jullie weten dat dit waar is.
Ook kan de overheid dit duidelijk maken via spotjes op tv of de media en dit voor een hele lange periode achter elkaar uitzenden. Van de wijkteams de sociale of de ggz hoef niemand ooit te verwachten dat ze deze info mededelen aan de burger dat is logisch.Gevoelige privegegevens in handen hebben is voor hun het toppunt van macht over anderen.
Door de decentralisatie komen we echt niet in een paradijs maatschappij terecht waar we geweldig in vertrouwen met elkaar omgaan je ziet nu al het tegenovergestelde de teams leven in hun eigen aparte wereld waar ze de leiding hebben over de bewoners en het wordt ze bijzonder makkelijk gemaakt zelfs in de schoot geworpen.Ze hoeven niet goed te zijn,betrouwbaar te zijn, aardig te zijn of correct te handelen ze komen in hun vrije positie echt overal mee weg.
Door Van Geenen (adviseur) op
Dus.. . bij het toekennen van gemeentelijke voorzieningen (hulp bij huishouding, woonvoorzieningen, woonurgenties, etc) kunnen de gemeenten er vanuit gaan dat de artsen hun advies of info geven na eerste nauwgezet de eisen en criteria van de gemeenten te hebben bekeken... (?).