Advertentie
sociaal / Nieuws

Federatie Opvang geeft 'cursus' lobbyen in verkiezingstijd

Tip van voorzitter Jan Laurier van de Federatie Opvang: begin vroeg en stop niet te vroeg.

10 januari 2014

Hoe lobby je bij potentiële raadsleden en bestuurders? De Federatie Opvang heeft er met het oog op de verkiezingen een factsheet over geschreven. Andere organisaties kijken nieuwsgierig mee.

Promotiecursus

In ‘Het uitoefenen van invloed door de leden van de Vereniging Federatie Opvang’ staat tot in detail beschreven hoe opvangorganisaties hun punt bij de lokale politici onder de aandacht kunnen brengen. Een kleine promotiecursus dus.  ‘We vinden het belangrijk onze organisaties in het land te steunen en te betrekken bij het beleid’, aldus voorzitter Jan Laurier van de federatie. ‘Daarbij hebben wij  als koepel veelvuldig met ministeries en Kamerleden te maken en hebben we dat nu vertaald naar lokale organisaties. Die kunnen er hun voordeel mee doen.’


Wie zijn schrijvers
Om het punt dat je wil maken onder de aandacht van lokale politici te brengen, moet je op tijd beginnen. Namelijk op het moment dat partijen hun verkiezingsprogramma’s gaan schrijven. ‘Zoek daarom uit wie de schrijvers zijn binnen de politieke partijen in uw gemeente(n)’, aldus de factsheet. Face-to-face is daarbij het best.  Een analyse maken over zaken die de gemeente goed doet of juist niet, is ook een goed idee, evenals het maken van een whitepaper met informatie over de situatie in de gemeente.


Politici willen scoren

Ook actief twitter gebruiken voor zowel eigen tweets als tweets van politici wordt aangeraden. Evenals de mogelijkheid een verkiezingsdebat te organiseren of korte interviews met politici op de site te publiceren. ‘Let op: u wilt vrienden maken bij de gemeenten, geen vijanden’, is daarbij wel de tip uit de factsheet.  En: Politici willen altijd scoren. Geef ze informatie en ideeën die ze in hun verkiezingsprogramma’s kunnen opnemen. 
 

Felicitatie
Ook na de verkiezingen kan er nog invloed uitgeoefend worden. En dat begint met een felicitatie. ‘Na de verkiezingen stuurt u felicitatiebrieven naar de gekozen raadsleden’, zo valt te lezen. Daarna wordt aangeraden kennismakingsgesprekken met de woordvoerders te voeren. Er moet immers na alle partijprogramma’s ook nog een collegeprogramma op tafel komen. Dat vindt Laurier dan ook de belangrijkste les uit de ‘cursus’.  Begin vroeg en stop niet te vroeg.

GGZ
Hoeveel opvangorganisaties de tips ter harte hebben genomen, en wat dat opgeleverd heeft, is nog niet bekend. ‘De verkiezingen zijn nog niet geweest’, aldus Laurier. ‘En zoals in de factsheet staat, is het lobbyen dus nog niet afgelopen.’ Inzicht in de resultaten, is dan ook niet niet te krijgen. ‘Als alle colleges gevormd zijn, gaan we dat bekijken.’ Wel staat de lobby-cursus in andere delen van het land in de belangstelling. Ook de MOgroep heeft een soortgelijke training voor haar leden. En naar aanleiding van de factsheet van de federatie opvang heeft GGZ Nederland contact gezocht om een vergelijkbare handleiding voor haar leden te maken.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jennifer Elich / Sr. Communicatieadviseur MOgroep W&MD
De MOgroep heeft voor leden sinds september 2013 een speciale themapagina op de website www.mogroep.nl ingericht en een aftrapbijeenkomst lobby gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Op 24 en 31 januari weer 2 bijeenkomsten. Op de site staan blogs, artikelen, handreikingen en de gemeenteraadsverkiezingskalender. Zie http://www.mogroep.nl/categorieen/thema/gemeente …
Advertentie