Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Weinig steun in Kamer voor plan stationsstallingen

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Fietsberaad gaan de komende tijd nog beter uitleggen in Den Haag waarom dat wel nodig is om te zorgen voor meer en goede fietsenstallingen bij stations.

17 juni 2014

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Fietsberaad gaan de komende tijd nog beter uitleggen in Den Haag waarom gemeenten de regie moeten krijgen over fietsparkeren bij stations. En waarom daaraan zowel gemeenten als rijk en de NS financieel moeten bijdragen.

Verdeeld over meer zeggenschap voor gemeenten

Voor dat voorstel van VNG en Fietsberaad is nog geen Kamerbrede steun, bleek na een debat met Tweede Kamerleden, VNG, NS en Fietsberaad tijdens het Fietsparkeercongres 2014 vorige week in Den Haag. Fracties zijn verdeeld over het plan om gemeenten meer zeggenschap te geven over het fietsparkeren bij stations. En het is zeker niet vanzelfsprekend dat ze daarvoor meer financiële middelen krijgen, ook niet van de NS.


Gemeenten straks verantwoordelijk

Directe aanleiding voor het debat is de wens van de VNG om gemeenten meer zeggenschap te geven bij de aanleg en het beheer van stationsstallingen. Doordat gemeenten vaak geen eigenaar zijn van de stallingen – in grote steden zijn die bijna altijd van de NS – kunnen gemeenten daar nauwelijks op sturen. Terwijl ze volgens plannen van staatssecretaris Wilma Mansveld straks wel de verantwoordelijkheid daarvoor krijgen. Dat probleem leidt tot vertraging bij de aanleg van nieuwe stallingen, aldus de VNG.

Sluitende businesscase is voorwaarde

Volgens programmamanager Otto van Boggelen van CROW-Fietsberaad is er nog een ander knelpunt. In het nieuwe Actieplan Fietsparkeren van Mansveld is afgesproken dat nieuwe stallingen een sluitende bedrijfsvoering moeten hebben, ook op de lange termijn. Daar is echter geen geld voor beschikbaar gesteld. ‘Een sluitende businesscase betekent in de praktijk dat de rekening op het bordje van de gemeenten komt. Het geld uit het Actieplan is bedoeld voor investeringen, niet voor exploitatie. Als dat is uitgegeven, is het op, terwijl door deze voorwaarde structurele financiering nodig is.’

Knelpunten onder de aandacht brengen

Uit het debat bleek volgens Van Boggelen dat bij de aanwezige Kamerleden niet helemaal duidelijk is waar de schoen wringt. Zij menen dat er voldoende geld is en dat gemeenten gewoon aan de slag moeten gaan, merkte Van Boggelen. Ook het probleem van versnipperd eigendom van de stallingen wordt nog niet onderkend. ‘Als je gemeenten wel de regie geeft, maar geen zeggenschap over de grote stallingen, omdat die van de NS zijn, dan valt er weinig te regisseren.’ VNG en Fietsberaad zullen de knelpunten de komende tijd nog beter voor het voetlicht brengen in Den Haag, meldt Van Boggelen. Het kabinet moet nog een standpunt innemen over de plannen van Mansveld. Daarna komt de Tweede Kamer aan het woord.

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Opmerker
Kijk, het wordt echt tijd dat TK-leden de boer op gaan om eens te zien, horen, ruiken, wat leeft in de gemeenschap. Wakker worden jongens en meisjes, ook als er geen verkiezingen zijn !!!!
Advertentie