Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Noord-Holland pakt OV-knooppunten aan

Dit jaar begeleidt het CRA de provincie Noord-Holland bij drie projecten om openbaar vervoerslocaties op te knappen en eventueel extra functies te geven.

16 januari 2014

Provincies en gemeenten die knooppunten van openbaar vervoer willen verbeteren, kunnen daarbij ondersteuning krijgen van het College van Rijksadviseurs (CRA). Dit jaar begeleidt het CRA de provincie Noord-Holland bij drie van een groot aantal projecten om openbaar vervoerslocaties op te knappen en eventueel extra functies te geven.

Advies over ruimtelijke ordening

In het dinsdag gepresenteerde Jaarprogramma 2014 noemt het CRA "Samenhang in mobiliteit" als een van de tien thema's waarmee de Rijksadviseurs zich komend jaar bezighouden. Het CRA geeft gevraagd en ongevraagd advies aan verschillende ministeries - en in opdracht ook aan provincies en gemeenten - over belangrijke ruimtelijke onderwerpen. Andere thema's komend jaar zijn onder andere de energietransitie, waterveiligheid, bouw en ruimtelijke kwaliteit.

Multimodale knooppunten

Ook vorig jaar vroeg het CRA aandacht voor mobiliteit. Infrastructuur en ruimte moeten niet langer met de rug naar elkaar staan, betoogden de voormalige en huidige Rijksadviseurs met de uitgave van het boek De Mobiele Stad. Multimodale knooppunten vormen daarbij het ideaalbeeld: grote ov-locaties waar mensen ook wonen, werken, winkelen en naar school gaan. Om gemeenten en provincies te ondersteunen bij het aanpakken van hun knooppunten, introduceert het CRA dit jaar het knooppuntenloket.

Noord-Holland mag beginnen

Noord-Holland is de eerste die er gebruik van maakt, licht Rijksadviseur Infrastructuur en Stad Rients Dijkstra toe. 'Noord-Holland is de eerste provincie die een plan heeft gemaakt voor knooppuntontwikkeling. Als beloning helpen wij ze op weg met drie concrete projecten.' Welke dat zijn, kan Dijkstra nog niet zeggen. 'We zijn nog in gesprek met de betreffende gemeenten en de belangrijkste vraag daarbij is: zijn er initiatieven van bewoners, bedrijven, of wie dan ook, om iets te doen in die stationsomgeving?' Dat kan iets eenvoudigs zijn als het aanleggen van betere straatverlichting of een verfbeurt voor het station. 

Kansen voor ontwikkelingen op termijn 

De Rijksadviseur gaat ervan uit dat een verbetering in de kwaliteit van het station de kansen verbetert voor grotere ontwikkelingen op termijn, bijvoorbeeld de bouw van woningen, winkels, scholen of kantoren. Dijkstra denkt dat - ondanks de crisis - die locaties nog potentie hebben. 'Een dichtbebouwd ov-knooppunt kan een levendige central plek worden in de stad, met optimaal en duurzaam gebruik van mobiliteit.'

Geen budget, wel contacten

Het knooppuntloket heeft zelf geen budget om plannen van de grond te krijgen, maar kan wel faciliteren, zegt Dijkstra. 'Het CRA kan initiatiefnemers in contact brengen met ons netwerk en fondsen binnen het Rijk. Door de juiste verbindingen kunnen we datgene wat nog gebeurt in deze tijd waarin alles lijkt stilgevallen, benutten.'

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

joop luster / ontwerper
ben benieuwd wanneer de vol-automatische Google-mobieltjes het OV OVerbodig gaan maken.
Ivo Bastiaansen / Steswnbouwkundige
Erg zinvol om sterker een relatie te leggen tussen stad en OV knooppunt. Ze zijn afgelopen jaren waarschijnlijk te veel op zichzelf staand gezien terwijl daar juist in de crises potentie zit om elkaar te versterken. Movares werkt al een tijdje op deze manier. Maar goed om eens te kijken of we met atelier knooppunten tot verdere versterking kunnen komen.
Advertentie