Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

'Infrastructuur en ruimte niet meer met rug naar elkaar'

Dat is het ideaalbeeld van Rijksadviseur Infrastructuur Ton Venhoeven en publicist Tijs van den Boomen. Ze schreven een boek over bereikbaarheid.

14 november 2012

Nederland wordt steeds mobieler, maar de infrastructuur blijft daarbij achter en wordt niet efficiënt gebruikt. Dat kan anders. Koppel infrastructuur aan ruimtelijke inrichting, stellen de auteurs van De Mobiele Stad.

Afstemming tussen ruimtelijke ordening en infrastructuur

In hun boek hebben voormalig Rijksadviseur Infrastructuur Ton Venhoeven en publicist Tijs van den Boomen onderzoek gedaan naar de afstemming tussen ruimtelijke ordening en infrastructuur. Die beide vakgebieden staan in de praktijk vaak met de rug naar elkaar toe, concluderen de auteurs, terwijl ze elkaar in werkelijkheid sterk beïnvloeden.

Bereikbaarheid is meer dan snelheid

‘Mensen reizen niet van een willekeurig punt naar een even willekeurig ander punt, ze willen ergens naartoe omdat ze daar kunnen winkelen, werken, recreëren of wonen. Bereikbaarheid is dus een combinatie van het verkeerssysteem – hoe snel kom ik op een bepaalde plek? – en de ruimtelijke structuur – wat kan ik op die plek doen?’, aldus de auteurs.

Vervolg op Binnenstedelijk Bouwen

Het boek is uitgegeven in samenwerking van het College van Rijksadviseurs (CRA) als vervolg op Binnenstedelijk Bouwen van vier jaar geleden, zegt Marcel van Heck, secretaris van het CRA. ‘We lopen tegen de grenzen aan met de manier waarop de steden, de economie en het verkeer zijn georganiseerd. Met dit boek willen we De Mobiele Stad op de kaart zetten, zoals we eerder het binnenstedelijk bouwen breed onder de aandacht hebben gebracht.’

Samenhangende landschapsmetropool

Volgens de auteurs moeten ruimtelijke inrichting en infrastructuur niet langer los van elkaar worden gezien. Door stad, land en mobiliteit te laten versmelten, kan Nederland zich ontwikkelen tot een samenhangende landschapsmetropool, waar de auto op een slimme manier verknoopt is met het openbaar vervoer en het langzaam verkeer, betogen zij.

Den Haag en Leiden als voorbeeld

Van Heck noemt het centraal station van Den Haag en Leiden als goede voorbeelden. ‘Daar staan moderne stations, met goede bus en tramverbindingen en behoorlijke parkeervoorzieningen in de buurt. Bovendien kun je er wonen, werken, winkelen en onderwijs volgen. Deze multimodale knooppunten zijn het ideaalbeeld.’

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hans Middendorp / Kennismanager Ruimtelijke Ontwikkeling bij Balance
Een "samenhangende landschapsmetropool" klinkt volgens mij als een breuk met het beleid van de afgelopen vijftig jaar om de ruimte tussen woongebieden open te houden. Door alle beschikbare ruimte maar in te vullen, zelfs als het 'landschappelijk verantwoord' wordt ingericht, zal aan de bereikbaarheid niets afdoen. Het vorige kabinet wilde al dure huizen toestaan in groengebieden, dus dit boek sluit daar goed op aan. Helaas.



Want er is wel degelijk een casus om ruimte en infra te verbinden, juist als het gaat om 'Droge Voeten' en de verwerking van ons afvalwater. Water is het verbindende element tussen Ruimtelijke Ontwikkeling en Infrastructuur.

.







Harrie


A18 of N18, da's de vraag



15 september 2011 LICHTENVOORDE - Een A18 of een N18? "Het gaat met name om de opwaardering van de N18. Dat er in ieder geval een goeie ontsluiting komt, want dat willen we allemaal", reageert wethouder Vincent van Uem van Oost Gelre.





Hij vraagt de overige Achterhoekse gemeenten bij de ontwikkeling van een ruimtelijke visie het accent te leggen op de huidige tweede fase N18 van Groenlo naar Varsseveld. Daar moet een autoweg komen met ongelijkvloerse kruisingen zoals bij Groenlo.



Maar de andere gemeenten in de Achterhoek zien op dat traject toch liever een A18? Van Uem: "Dat weet ik niet. Ik heb in ieder geval overleg gehad met wethouder Drenth van Doetinchem."



Peter Drenth is woordvoerder namens de regio richting ministerie over dit onderwerp. Van Uem: "Hij zei: 'Dan passen we de bewoordingen aan.' Het gaat ons er vooral om de tweede fase van de N18 zo snel mogelijk te realiseren om de gevaarlijke kruisingen opgelost te krijgen. De andere gemeenten hebben de blik nog verder gericht, maar dan ben je dertig, veertig jaar verder."



"Ons eindbeeld is niet anders, maar de prioriteit in Oost Gelre ligt bij het oplossen van een aantal onveilige situaties. Het gemeenschappelijke doel is hetzelfde: een goeie ontsluiting van de Achterhoek", zegt Van Uem.



Peter Drenth: "Ik ben het met Oost Gelre eens dat we eerst naar de tweede fase van de N18 moeten kijken. Ik heb met Van Uem afgesproken dat we óók blijven inzetten op de opwaardering van de N18 tot A18. Als besloten wordt om met de tweede fase de opwaardering tot A18 ter hand wordt genomen, dan zeg ik daar geen 'nee' tegen. Liever vandaag nog dan morgen."





http://www.gelderlander.nl/regio/achterhoek/a18- …
D.J. Koppen / voormalig Dga van hydraulica-bedrijven
Na een al een vreselijke kortwieken met honderden miljoenen wordt er 250 miljoen euro extra afgehaald als boetedoening voor VVD wegens het niet doorgaan van de instelling van inkomensafhankelijke zorgkostenverzekering. Er worden dus geen nieuwe wegen meer aangelegd en oude niet onderhouden. Nieuwe Politiek.
Advertentie