Advertentie
financiën / Nieuws

Kabinet staat achter ambities van Almere

Van het kabinet mag Almere de vijfde stad van het land worden. Ook moet er een extra verbinding komen met Amsterdam. Bouwen in het IJmeer is eveneens mogelijk. Dat blijkt uit informatie van bronnen bij het ministerie van VROM en Verkeer & Waterstaat.

06 november 2009

IJmeer
Het kabinet geeft vandaag definitief groen licht voor het bouwen van 60.000 nieuwe woningen in Almere. Daarmee zal het inwoneraantal stijgen van 190.000 tot 350.000. In dat geval is een nieuwe brug of tunnel door het IJmeer gewenst. Deze IJmeerverbinding met Amsterdam mag er alleen komen als hij niet te duur wordt. Daarom moet Almere in de komende twee jaar een haalbaarheidsonderzoek doen naar de kosten en de baten van de verbinding. Verder behoort de verbreding van de huidige Hollandse Burg tot de mogelijkheden. Deze variant is miljarden euro’s goedkoper dan de IJmeerverbinding.

 

Hogere inkomens
Als de stad beter ontsloten wordt, kan er ook worden gebouwd in het IJmeer. Almere wil wooneilanden aanleggen met maximaal 10.000 kwalitatief hoogwaardige woningen voor mensen met hogere inkomens. Een groep die momenteel is ondervertegenwoordigd. Daarnaast steunt het kabinet de komst van een hogeschool, zodat Almere nog gevarieerder wordt. Het Rijk heeft hiervoor 37 miljoen euro beschikbaar. De provincie Flevoland en Almere zelf stoppen er 43 miljoen euro in om de school van de grond te krijgen.

 

RAAM-advies
In het afgelopen jaar hebben belanghebbenden met elkaar gesoebat over de toekomst van Almere. Veel partijen, van Natuurmonumenten tot MKB-Nederland, zijn vertegenwoordigd in het platvorm voor het Rijksbesluit Amsterdam, Almere, Markermeer (RAAM-platvorm). Gisteren presenteerde voorzitter Guido van Woerkom het advies van het platvorm aan minister Cramer van VROM en Eurlings van V&W.

 

Uitgelekt
Het advies van heeft grote overeenkomsten met de uitgelekte informatie omtrent het kabinet. Zo vind Van Woerkom de IJmeerverbinding ook noodzakelijk. Verder moet Almere een hogeschool krijgen. En hij acht betere verbindingen met het Gooi en Utrecht van groot belang. Onder meer omdat de stad flink zal uitbreiden in oostelijke richting. Over mogelijke buitendijkse woongebieden laat Van Woerkom zich niet sterk uit.

 

Reacties: 3

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

JHAGM Sneuf van Toetellaere / Ambtenaar
Kijk,Han Lammers noemde man en paard:
polder in die Markerwaard!
Nu wordt het een kwekerij voor elke parasiet.Dat wil men toch zeker niet
bij het stichten van huis en haard.
De naam geving voor Almere wordt dan tot troost, geen Almere-Buiten-West maar Amsterdam Oost. Bruggen zijn niet meer nodig van deze grootte, tunnels worden hooguit een anekdote en zegt Annemarie tegen Job : Proost!
F. Menger
Goed nieuws, maar eigenlijk moeten ze ook eens handelen naar de EU TEN-T overeenkomst. Dus ook een HSL-lijn via de brug naar het noorden die eindigt in knooppunt Hamburg. Kan onder de 3 uur reistijd per trein? Alleen de NS snapt het blijkbaar niet?
Jan / consulent
IJmeer verbinding is geen goed idee.
Al elf jaar lang wordt er over een betere verbinding met het vaste land gepraat. En het is de VVD die om is gegaan, nadat ze vorig jaar om deze tijd nog een motie van CDA en Christenunie steunden tegen de IJmeer variant. Wat heeft deze verbinding voor ons in petto?
- ecologische schade
- een nieuw onbetaalbaar enonbeheersbaar overheidsproject
- export economische bedrijvigheid naar Amsterdam
- een ontsluiting van de problemen van de grote stad naar Almere
- een verbinding naar A'dam waar bijna iedereen omheen wil
- een mogelijke terugkeer naar het ROA wat Almere in het
verleden tientallen miljoenen heeft gekost
- is überhaupt onderzocht of de inwoners hier echt wel behoefte
aan hebben
- doortrekken A6-A9 in één keer van tafel omdat een handjevol
Gooienaars tegen was
Dit project is slecht voor de belastingbetaler en slecht voor Almere.
Advertentie