Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Bovag en ANWB tegen lokale helmplicht snorfietsers

Minister Schultz van Haegen wil het door een wetswijziging mogelijk maken om snorfietsers te weren van fietspaden. Eenmaal op de weg zouden ze dan wel een helm moeten dragen.

03 juni 2014

De brancheorganisaties RAI Vereniging en Bovag keuren het besluit van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) af om bij wijze van proef een lokale helmplicht voor snorfietsers toe te staan. Ze noemen het 'levensgevaarlijke symboolpolitiek'.

Problemen op het fietspad
‘Een helm helpt geen aanrijdingen te voorkomen. Bovendien vormt de maatregel geen enkele structurele oplossing voor problemen op het fietspad’, aldus RAI Vereniging en Bovag maandag.

Lokale helmplicht
De minister wil het door een wetswijziging mogelijk maken om snorfietsers te weren van fietspaden. Eenmaal op de weg zouden ze dan wel een helm moeten dragen. Onder meer Amsterdam had om de maatregel gevraagd, om het voor fietsers veiliger te maken op fietspaden in de stad. Schultz wil nadrukkelijk geen landelijke helmplicht voor snorfietsers maar gemeenten wel de mogelijkheid geven dit lokaal in te voeren.

Risicovolle situaties
‘Amsterdam heeft mij overtuigd van het feit dat alle zeilen moeten worden bijgezet om te zoeken naar mogelijkheden om ruimte op het fietspad te creëren om zo de historische binnenstad bereikbaar te houden’, aldus Schultz. Maar volgens RAI Vereniging en Bovag wordt ‘een grote groep weggebruikers in onnodig risicovolle situaties gebracht als snorfietsers van het fietspad naar de rijbaan worden gedirigeerd’. Ze roepen de Tweede Kamer op tegen het voorstel van de minister te stemmen.

Fietspad voor de fietsers
Andere organisaties zoals de Fietsersbond en Milieudefensie zijn juist blij met de plannen van Schultz. ‘Hiermee geven we het fietspad terug aan de fietsers en worden fietsers minder direct blootgesteld aan vieze lucht’, aldus de Fietsersbond in een reactie. ‘We krijgen regelmatig meldingen van met name ouderen en ouders van kinderen dat ze niet meer durven te fietsen’, zei directeur Hugo van der Steenhoven.

ANWB
Ook de ANWB vindt het ‘onbegrijpelijk’ dat Amsterdam en mogelijk andere steden snorfietsen naar de rijbaan willen verplaatsen. De bond vreest dat hierdoor de verkeersveiligheid in de binnensteden ernstig onder druk komt te staan.

25 kilometer
‘Snorfietsen op de rijbaan 25 kilometer per uur laten rijden is vragen om problemen met de verkeersveiligheid, is niet logisch en wekt irritatie bij andere weggebruikers’, verklaart de ANWB de afkeer van de plannen. ‘Als deze regels per gemeente gaan verschillen, zal dit verwarring veroorzaken. Dit levert een risico op voor de veiligheid en ook extra kosten als dit bijvoorbeeld met borden moet worden geregeld.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie