Onvrede over online gemeenteberichten in Utrecht
De gemeenteberichten alleen nog online via www.officielebekendmakingen.nl? In Utrecht zijn de eerste ervaringen niet bepaald positief.
De gemeenteberichten alleen nog online via www.officielebekendmakingen.nl? In Utrecht zijn de eerste ervaringen niet bepaald positief.
Lastig te vinden
Sinds 27 maart publiceert de gemeente Utrecht het overgrote deel van de traditionele gemeenteberichten alleen nog digitaal via www.officielebekendmakingen.nl. Daarmee had de gemeente een primeur. Maar in één oogopslag zien of er relevante berichten zijn, is er niet meer bij, klagen de bewoners. Het blad Dichtbij.nl, dat de gemeenteberichten uit zijn papieren kolommen zag verdwijnen, heeft online gevraagd of dat een verbetering is. Slechts 11 procent antwoordt met 'ja'. Reacties over de site waar de berichten voortaan zijn te vinden variëren van lastig te vinden en ingewikkeld' tot 'zeker geen vooruitgang voor mensen die niet heel handig zijn met een PC'.
Geen postcodeselectie
De belangrijkste functionele klacht is dat het zoeken op postcodegebied op www.officielebekendmakingen.nl nog niet werkt. Dat komt pas in juni, verklaart een woordvoerster van de gemeente Utrecht. "De gemeente heeft tot nu toe veertien e-mails en drie brieven ontvangen over het online gaan van de gemeenteberichten. Wij nemen deze mails/brieven en de reacties hieronder uiteraard ter harte als het gaat om het verbeteren van de toegankelijkheid en het gebruiksgemak." Dat zijn dan wel suggesties voor de beheerders van de centrale website. Een suggestie die de woordvoerster doet aan inwoners die moeite hebben met het zoeken in www.officielebekendmakingen.nl, is eventueel deelnemen aan de cursus 'Omgaan met E-overheid' bij de bibliotheken. Die cursus van vier dagdelen (in drie bibliotheken) behandelt alle vormen dan digitaal zakendoen met de overheid.
Onbekend bij KCC
De CDA-fractie maakt zich ook zorgen over de toegankelijkheid van Utrechtse overheidsinformatie en ging zelf op onderzoek uit, onder andere bij het klantcontactcentrum. "Niemand bleek bij de gemeente in staat uit te leggen waar de gemeenteberichten (digitaal) gevonden konden worden. Dit is een kwalijke zaak. De gemeente werkt zo drempelverhogend in plaats van de toegankelijkheid van gemeenteberichten te vergrote", aldus de woordvoerster. De verantwoordelijke wethouder Keijkamp heeft beloofd de opgestelde instructie nogmaals onder de aandacht van de medewerkers te brengen.
Misschien is een cursus "Omgang met burgers" wel nodig voor deze woordvoerster ...