Advertentie
digitaal / Nieuws

Nieuwe opzet meldkamers vastgelegd

De nieuwe opzet van de meldkamers van de veiligheidsregio's is zo goed als definitief. De afspraken over locaties, taken, organisatiemodel en financiering zijn vastgelegd.

16 oktober 2013

De nieuwe opzet van de meldkamers van de veiligheidsregio's is zo goed als definitief. In een 'transitieakkoord' zijn afspraken gemaakt over locaties, taken, organisatiemodel, financiering en verantwoordelijkheden.

Locaties bekend
De huidige 22 meldkamers maken plaats voor 10 nieuwe, die worden gevestigd in Drachten, Apeldoorn, Soest, Haarlem, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Bergen op Zoom, Den Bosch en Maastricht. Een nieuwe gemeenschappelijke meldkamerorganisatie gaat zich ontfermen over de meldkamers (inclusief die van de landelijke eenheid en de Koninklijke Marechaussee) die ook meer een uniforme werkzijze zullen aannemen, waardoor zij elkaar, als dat nodig is, makkelijker kunnen ondersteunen of vervangen.

Meteen geholpen
Een belangrijke omslag is ook dat de meldkamers zo worden opgezet dat degene die 112 belt in de meeste gevallen door de eerste persoon die aan de lijn komt kan worden geholpen, ongeacht de vraag of de politie, brandweer of ambulance nodig is. Ook moet in de nnieuwe opzet de informatieuitwisseling tussen de hulpverleningsdiensten en de regio's verbeteren.


Opstelten verantwoordelijk
Het transitieakkoord is ondertekend door de ministers Opstelten, Schippers en Hennis-Plasschaert, korpschef gerard Bouman, burgemeester Aleid Wolfsen (voorzitter Veiligheidsberaad), burgemeester Henri Lenferink (portefeuillehouder IV) en Jack Versluis, bestuurder Ambulancezorg Nederland. Opstelten wordt verantwoordelijk voor de nieuwe landelijke meldkamerorganisatie. Op dit moment wordt een 'kwartiermaker' gezocht.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie