of 59167 LinkedIn

Zevenaar betaalde bijna 3 miljoen aan arbeidsconflicten

De gemeente Zevenaar is de afgelopen drie jaar 2,8 miljoen euro kwijt geweest aan kosten voor arbeidsconflicten. Dat meldt Omroep Gelderland op basis van een rapport van de raadsenquête die is gehouden om het personeelsbeleid van de gemeente te onderzoeken.

De gemeente Zevenaar is de afgelopen drie jaar 2,8 miljoen euro kwijt geweest aan kosten voor arbeidsconflicten. Dat meldt Omroep Gelderland op basis van een rapport van de raadsenquête die is gehouden om het personeelsbeleid van de gemeente te onderzoeken.

Weggepest
Het onderzoeksverslag is woensdag aan de gemeenteraad aangeboden. Uit het rapport blijkt dat er meerdere mensen zijn zwart gemaakt en weggepest. Deze mensen hebben nooit excuses gekregen. In het gemeentehuis heerste een angstcultuur. Functioneringsgesprekken werden niet gehouden en door de leidinggevenden werd niet ingegrepen. Daardoor ontstonden arbeidsconflicten die volledig uit de hand liepen.

Terughoudend
In het rapport wordt voormalig burgemeester Jan de Ruiter niet gespaard. Hij wordt beschreven als ‘terughoudend en niet daadkrachtig’. In de afgelopen jaren is de situatie enigszins verbeterd, maar nog altijd onvoldoende, zo blijkt uit het rapport, dat op 22 juni wordt besproken in de gemeenteraad. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Volger op
Triest in conclusies van het rapport te lezen dat de zaak die van 2002 tot en met 2015 duurde zoveel schade bij medewerkers heeft aangebracht. Pas na gunstige uitspraak Centrale Raad van Beroep voor Kemperman kwam de raadsenquete tot stand. Uitstekend rapport dat door de gemeenteraadsleden in eigen tijd en omniet is uitgebracht. Tegenstanders enquete waren D66, PvdA en D66. Ook tijdens behandeling gisteren in Commissie was er weinig input van deze partijen. De woorden integriteit en beroepsethiek heb ik niet gehoord. Raad vergadert op 5 juli a.s. over het enqueterapport.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Inderdaad een zaak voor de algemeen directeur/gemeentesecretaris. En als deze niet functioneert van B&W en/of de Gemeenteraad!
Door Drs. Ron Weijmans BSc AA MBA (Consultant Public-domein [AdviSum] ) op
Hoe lang zijn dit soort zaken al gaande? Dit gaat bijna onderdeel van de cultuur worden, als dit een langere tijd duurt. En vooropgesteld, dat is het niet en ook nooit! Juiste manager op de juiste plek? Volgens mij een belangrijke taak van de algemeen directeur van het gemeentebedrijf.