of 59183 LinkedIn

Zevenaar betaalde bijna 3 miljoen aan arbeidsconflicten

De gemeente Zevenaar is de afgelopen drie jaar 2,8 miljoen euro kwijt geweest aan kosten voor arbeidsconflicten. Dat meldt Omroep Gelderland op basis van een rapport van de raadsenquête die is gehouden om het personeelsbeleid van de gemeente te onderzoeken.

De gemeente Zevenaar is de afgelopen drie jaar 2,8 miljoen euro kwijt geweest aan kosten voor arbeidsconflicten. Dat meldt Omroep Gelderland op basis van een rapport van de raadsenquête die is gehouden om het personeelsbeleid van de gemeente te onderzoeken.

Weggepest
Het onderzoeksverslag is woensdag aan de gemeenteraad aangeboden. Uit het rapport blijkt dat er meerdere mensen zijn zwart gemaakt en weggepest. Deze mensen hebben nooit excuses gekregen. In het gemeentehuis heerste een angstcultuur. Functioneringsgesprekken werden niet gehouden en door de leidinggevenden werd niet ingegrepen. Daardoor ontstonden arbeidsconflicten die volledig uit de hand liepen.

Terughoudend
In het rapport wordt voormalig burgemeester Jan de Ruiter niet gespaard. Hij wordt beschreven als ‘terughoudend en niet daadkrachtig’. In de afgelopen jaren is de situatie enigszins verbeterd, maar nog altijd onvoldoende, zo blijkt uit het rapport, dat op 22 juni wordt besproken in de gemeenteraad. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door bezoeker tribune op
Tijdens behandeling enqueterapport gisteravond in raadsvergadering kwam gemeentesecretaris later nonchalant binnenwandelen, terwijl ze hapte uit een grote appel. Ze toonde weinig empathie met het onderwerp en haar omgeving. Jammer, want er moet wel een nieuwe start gemaakt worden onder haar leiding.
Door gepensioneerd ambtenaar op
In reacties regionale krant lees ik dat het in onderzoekrapport genoemde bedrag van 560.000 is betaald voor "slechts" het arbeidsconflict met de oud-gemeentesecretaris Adri van Kessel (de hoofdschuldige)!!!!!
Door Van Meekelen op
De commissie komt tot de slotsom dat er onvoldoende oordeelkundig is gehandeld. Er was een gebrek aan checks en balances, waardoor de kans op herhaling niet is uitgesloten. In het rapport wordt ook een bedrag van 560.000 euro genoemd voor één arbeidsgeschil. Dit is niet nader benoemd. Vanavond dient Sociaal Zevenaar 9 amendementen in tijdens de raadsvergadering om herhaling van het falende personeelsbeleid te voorkomen. Over de vorig jaar vertrokken oud-burgemeester zei de oud-wethouder Anja van Norel tijdens haar openbaar verhoor: "Wie niet aan zijn kant stond, had het zwaar.""Wie de voer dwars zette, kwam op een zwarte bladzijde. Hij schudde je geen hand, keek je niet aan." Erg benieuwd hoe de behandeling van het enqueterapport vanavond in de raad verloopt en of er echt genoegdoening in financiele zin voor de slachtoffers komt. Alleen excuses na jaren en pas enkele dagen voor de raadsvergadering doet geen recht aan het geleden verdriet.
Door De Gelderlander op
In artikel in de Gelderlander van 16 juni 2017 staat dat de jaarrekening over 2016 heeft opgenomen dat het afscheid van burgemeester Jan de Ruiter 40.000 euro heeft gekost (27.000 afscheidsfeest en 15000 euro als schenking voor restauratie van zijn vier art-taxi's die in zijn eigen Stichting zijn ondergebracht). De vertrokken burgemeester ontvangt nog vier jaar een uitkering.
Door Ambtenaar op
verbazing dat de commissaris van de Koning n.a.v. deze in het rapport beschreven misstanden geen actieve rol heeft ingenomen. Vanaf 2002 dateren deze al en duren tot heden nog voort. Burgemeester Jan de Ruiter had P. en O in zijn portefeuille en had ook een slechte verstandhouding met de ontslagen gemeentesecretaris. De nieuwe burgemeester moet nu intern orde op zaken stellen en de komende gemeentelijke herindeling begeleiden. Gelet op zijn achtergelaten "erfenis" bij zijn voorgaande gemeente Voorschoten wellicht een onmogelijke en daarom overvraagde tour de force. Wordt het niet tijd dat Binnenlandse Zaken gaat ingrijpen in de gemeente Zevenaar?

Door volger op
rectificatie in vorige reactie is door mij abusievelijk twee keer D66 genoemd. CDA was de derde partij die tegen houden raadsenquete stemde. Na lezing onthutsende enqueterapport is de reden daarvan des te meer verwijtbaar.
Door Volger op
Triest in conclusies van het rapport te lezen dat de zaak die van 2002 tot en met 2015 duurde zoveel schade bij medewerkers heeft aangebracht. Pas na gunstige uitspraak Centrale Raad van Beroep voor Kemperman kwam de raadsenquete tot stand. Uitstekend rapport dat door de gemeenteraadsleden in eigen tijd en omniet is uitgebracht. Tegenstanders enquete waren D66, PvdA en D66. Ook tijdens behandeling gisteren in Commissie was er weinig input van deze partijen. De woorden integriteit en beroepsethiek heb ik niet gehoord. Raad vergadert op 5 juli a.s. over het enqueterapport.
Door H. Wiersma (gepens.) op
Inderdaad een zaak voor de algemeen directeur/gemeentesecretaris. En als deze niet functioneert van B&W en/of de Gemeenteraad!
Door Drs. Ron Weijmans BSc AA MBA (Consultant Public-domein [AdviSum] ) op
Hoe lang zijn dit soort zaken al gaande? Dit gaat bijna onderdeel van de cultuur worden, als dit een langere tijd duurt. En vooropgesteld, dat is het niet en ook nooit! Juiste manager op de juiste plek? Volgens mij een belangrijke taak van de algemeen directeur van het gemeentebedrijf.