of 58959 LinkedIn

‘Veiligheidsregio, pak je kans!’

‘Als gemeenten maar lang genoeg wachten wordt risicomanagement vanzelf crisismanagement, met alle gevolgen van dien’, schrijft André Maranus, lector Public Safety van de Management Business School in Rotterdam.  In zijn onderzoek naar risicomanagement in kleine gemeenten (20 tot 50 duizend inwoners) vraagt Maranus zich af waarom gemeenten niet meer samenwerken.

Kleine gemeenten worstelen met risicomanagement. De kans op een crisis is klein, maar wat als er wel iets gebeurt? En doen ze niet te veel zelf, terwijl dat beter samen kan?

Risicomanagement wordt crisismanagement
‘Als gemeenten maar lang genoeg wachten wordt risicomanagement vanzelf crisismanagement, met alle gevolgen van dien’, schrijft André Maranus, lector Public Safety van de Management Business School in Rotterdam.  In zijn onderzoek naar risicomanagement in kleine gemeenten (20 tot 50 duizend inwoners) vraagt Maranus zich af waarom gemeenten niet meer samenwerken. ‘Het risico­management in vijf onderzochte gemeenten komt qua inhoud 90 procent overeen.’

Gescheiden werelden
Maranus onderzocht in de gemeenten Tholen, Steenbergen, Halderberge, Rucphen en Woensdrecht hoe risicomanagement een meerwaarde kan zijn in integraal veiligheidsbeleid en hoe het daarmee is gesteld. Wat blijkt? Er is geen verband tussen het instellen van risicomanagement en de mate van integrale veiligheid. Gemeenten zien risicomanagement als een financiële zaak. Operationele risico’s worden volgens Maranus’ onderzoek financieel niet gewogen. ‘Financiële en veiligheidsafdelingen binnen gemeenten zijn gescheiden werelden die onvoldoende met elkaar praten. Gemeenten geven symbolisch geld uit, zonder naar effecten te kijken.’

Gemeenten zijn navelstaarders
De veiligheidsregio zou dit volgens Maranus moeten oppakken. ‘Gemeenten zijn op dit gebied overwegend navelstaarders. Ze houden zich bezig met het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). De input is de output. Ze kijken niet naar de bestemming of opbrengst van het geld.’ De provincie keurt de BBV bijna logischerwijs goed, want de cijfers kloppen, maar kijkt niet naar risicobeheersing of het veiligheidsgebied. Toezicht van provincies houdt niet in dat de integrale veiligheid nu op orde is, zegt Maranus. ‘Ambtenaren openbare orde en veiligheid onderkennen dat fysieke veiligheid lager scoort dan het landelijk gemiddelde, maar controllers vertalen dit niet automatisch naar het risicomanagement.’

Efficiënter omgaan met fte’s
De onderzochte gemeenten reageerden niet allemaal onverdeeld positief op de resultaten van het onderzoek, maar onderkennen volgens Maranus dat het risicoprofiel 90 procent overeenkomt. ‘Ze willen ook meer samenwerken, alleen is dit niet in een structuur vastgelegd. Ze kijken nog veel te weinig naar elkaars plannen. Deel die plannen en weet van elkaar dat je ermee bezig bent. Dat is handiger en je kunt efficiënter omgaan met fte’s.’

Regie naar veiligheidsregio
Slimmer inrichten van integraal veiligheidsbeleid vereist volgens Maranus een verschuiving van de regie van gemeenten naar de veiligheidsregio’s. ‘Dit element past bij de herinrichting van de veiligheidsregio’s. Het helpt zowel hen als gemeenten in hun financiële verantwoording. Daarbij kun je door een betere organisatie met minder ambtenaren toe. Veiligheidsregio, pak je kans!’

Lees het hele artikel in Binnenlands Bestuur nr. 20 van deze week. (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Nick (communicatie) op
Met de opheffing van het blad De Veiligheidsregio, uitgave van het Instituut Fysieke Veiligheid dat ergens in de bossen bij Arnhem verscholen zit, is communicatie niet echt een issue meer.
Door D. te N. (adviseur) op
gemeentelijke bemoeienis met de veiligheidsregio is gebaseerd op de rijks financieringsstroom. De burgemeester ontleent indirect daar zijn gezag ook aan. Merkwaardig. Logischer is de verantwoordelijkheid en de financiering onder één Veiligheidsdak te brengen.
Door Pierre op
Volgens mij waren die veiligheidsregio's juist bedoeld voor samenwerking....

Op zich klopt het wel dat sterk door financials naar risico's wordt gekeken, maar aan de andere kant: veilgheidsregio's maken er ook een sport van om vooral met jammerverhalen niet mee te willen doen aan gemeentelijke bezuinigingen....en dit artikel is weer zo'n voorbeeld.

Een weg die minder onderhouden wordt kan ook minder veilig zijn, een berm lang een weg die niet gemaaid wordt voorkomt een goed verkeersbeeld etc etc..

Maar door bezuinigingen in eigen directe invloed gebeurt dat wel.

De politie sluit zelfs in veel gemeenten van meer dan 20.000 inwoners gewoon het enige eigen kantoor.

Doe nu gewoon eens mee met meedenken in oplossingen, brandweerkorpsen/ veiligheidsregio's.