Advertentie

Noordwijk in overleg met media om 'moddergooien'

Het Noordwijkse college van B en W gaat in gesprek met lokale media. Ze willen af van het 'moddergooien' en zwartmaken van politici, dat nu in de verkiezingstijd via de media gebeurt.

15 maart 2014

Artikelen in de krant waarin wethouders verweten wordt analfabeet te zijn en waarin raadsleden worden afgeschminkt als draaiers. De gemeenteraad in Noordwijk is dit soort berichtgeving in lokale media rond de verkiezingen zat en wil dat de media actie ondernemen.

Duidelijkheid
Burgemeester Jan Pieter Lokker wil dat de raad vooral ‘stijlvol, ingetogen en charmant’ campagne voert. De uitlatingen in de lokale media passen daar niet bij, stelt de raad in een motie. Strekking van de oproep is dat het college in overleg gaat met de lokale media en hen vraagt om beter duidelijk te maken of een artikel van de redactie is of dat het een advertentie is. Ondanks dat de advertorials afwijken in lettertype, achtergrondkleur en er een duidelijke vermelding 'Advertorial' bij staat, denkt de burgemeester dat lezers toch niet door hebben dat het niet om een redactioneel artikel gaat.

Onduidelijk
Noordwijk is een kleine gemeenschap waar dergelijke negatieve uitlatingen veel invloed hebben, schetst gemeentewoordvoerder Eelco Kranenburg. ‘De vraag is in hoeverre de duidelijkheid die we vragen af te dwingen is', zegt hij. Juridische middelen vermoedt Kranenburg niet te hebben. In één van de lokale kranten stond wel een mededeling van de redactie dat ingezonden artikelen ook als ingezonden behandeld worden, maar toen waren de gewraakte artikelen al geplaatst.

Signaal
De oproep van de raad komt voor de verkiezingen te laat, maar het gaat dan ook meer om het signaal, zoals Kranenburg zegt. Wat er gebeurt als de media weigeren om mee te werken, weet Kranenburg nog niet. ‘We gaan na de verkiezingen, als alles weer in wat rustiger vaarwater komt, kijken wat er mogelijk is.’

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie