Advertentie
sociaal / Nieuws

Ombudsman Rotterdam gaat strijd aan met systeemgeweld

De nieuwe ombudsman van Rotterdam, Marianne van den Anker, vindt het feit dat mensen gemangeld worden door het systeem een punt van zorg.

ANP
28 februari 2022
Ombudsman
Shutterstock

Marianne van den Anker, de nieuwe Rotterdamse ombudsman die vanaf dinsdag aan de slag gaat, beschouwt de strijd tegen het systeemgeweld als een van haar belangrijkste taken. Ook wil ze de Rotterdamse wijken in om, zoals ze dat zelf zegt, ‘te 'stadsluisteren'‘. Van den Anker en haar team behandelen klachten van burgers die vastlopen bij de gemeente.

Senior Adviseur Parkeren

JS Consultancy in opdracht van de gemeente Haarlem
Senior Adviseur Parkeren

Directeur Huisvesting & Facilitair - Tweede Kamer der Staten-Generaal

Bestman - Bestuur & Management in opdracht van Tweede Kamer der Staten-Generaal
Directeur Huisvesting & Facilitair - Tweede Kamer der Staten-Generaal

Systeemgeweld

Dat mensen gemangeld worden tussen verschillende overheden en soms tegenstrijdige regels is voor Van den Anker een punt van zorg. ‘En dan is een vergissing - met grote gevolgen - vaak snel gemaakt. Wat als je de regels, wetten en de weg binnen de overheid niet goed kent? Dan loop je de kans slachtoffer te worden van wat ik systeemgeweld wil noemen.’ Ze wil dat problemen bij voorkeur worden gesignaleerd vóórdat mensen er volledig door in de knel zijn gekomen. ‘Ik wil overal spreekuren houden om te zien en horen wat er daadwerkelijk speelt.’

Menselijke maat

Gemeenten besteden steeds meer aandacht aan de menselijke maat. Dat vindt de ombudsman een goede zaak: ‘Inwoners en ondernemers moeten hun gemeente kunnen vertrouwen. Zij hebben de gemeente soms hard nodig. Het is van belang dat ze op tijd aankloppen en niet verdwalen in een jungle vol regels en loketten. Veel klachten bij de ombudsman maken duidelijk dat dit nog niet altijd lukt.’ (ANP)

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie