of 59045 LinkedIn

Werkloos? Eigen schuld, dikke bult

Medewerkers van de sociale dienst schetsen werkloosheid als een individueel probleem. Werklozen moeten vooral zelf iets aan hun motivatie doen. Dat concludeert onderzoeker Deborah Rice van de Vrije Universiteit in haar promotieonderzoek. In de studie ‘Building active welfare states: How policy shapes caseworker practice’ vergelijkt ze internationale praktijken van re-integratie en werkloosheid.
Reageer

Medewerkers van de sociale dienst schetsen werkloosheid als een individueel probleem. Werklozen moeten vooral zelf iets aan hun motivatie doen. Dat concludeert onderzoeker Deborah Rice van de Vrije Universiteit in haar promotieonderzoek. In de studie ‘Building active welfare states: How policy shapes caseworker practice’ vergelijkt ze internationale praktijken van re-integratie en werkloosheid.

Sociale diensten in elk land gaan anders om met mensen die willen re-integreren, blijkt daaruit. Wordt in Nederland de ‘schuld’ bij de werkloze zelf gelegd, in Denemarken is dat anders. Daar wordt werkloosheid gezien als een structureel probleem dat meer buiten de werklozen ligt. Klantmanagers van de sociale dienst richten zich daar bijvoorbeeld meer op de match tussen de opleiding en de gewenste baan van de werklozen. ‘Het Nederlandse model is sterk in beleidsinnovatie, het Deense model zet het meeste in op human capital investment en het Britse model fungeert als vangnet voor de kwetsbaarste werklozen’, concludeert Rice. ‘

Dwangmiddelen
Het Nederlandse bijstandsstelsel is vrijwel volledig gedecentraliseerd. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het bijstandsbeleid. Daarom houden vooral gemeenten zich hier bezig met de vraag wat wel en niet werkt op het gebied van re-integratie. Daarbij wordt momenteel vooral de eigen verantwoordelijkheid van de werkzoekende benadrukt, aldus Rice. Daarnaast zijn er dwangmiddelen zoals sancties.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.