Advertentie
sociaal / Nieuws

Verdubbeling aangifte door UWV wegens geweld

Uitkeringsinstantie UWV doet aangifte als zijn medewerkers worden aangevallen en bedreigd. De dienst stapte vorig jaar 59 keer naar de politie.

08 januari 2014

Steeds vaker doet uitkeringsinstantie UWV aangifte als zijn medewerkers worden aangevallen en bedreigd. De dienst stapte vorig jaar 59 keer naar de politie, tegen 29 keer in 2012. Dat heeft een woordvoerder woensdag bevestigd.

Economische crisis
De oorzaak van de toename is niet helemaal duidelijk. Het UWV let scherper op het gedrag van zijn klanten dan vroeger. ,,Maar de economische crisis kan ook leiden tot meer frustraties bij cliënten. We hebben bovendien vaker onlinecontact met klanten. Op internet ligt de drempel om over de schreef te gaan vrij laag. Dat kan allemaal meespelen'', aldus de woordvoerder.

Een keer in de week
UWV-werknemers melden ook vaker incidenten bij hun leiding. Vorig jaar waren er 328 meldingen, tegen 295 in het jaar ervoor. In die cijfers zitten ook gevallen van fysieke agressie. Dat aantal blijft gelijk op ongeveer 50 per jaar. Anders gezegd: ongeveer één keer in de week wordt een UWV-medewerker fysiek aangevallen. Niet elke melding leidt tot aangifte.

Bedreiging en belediging
De dienst trekt de grens niet alleen bij fysiek geweld, maar ook bij bedreigingen en beledigingen. Ook het lastigvallen van werknemers in de privésfeer wordt niet geaccepteerd. Het gedrag kan persoonlijk zijn, maar kan ook via sociale media als Twitter en Facebook gaan. Concrete voorbeelden geeft het UWV liever niet.

Meer aangiftes
Het UWV geeft uitkeringen aan ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders. Dat aantal stijgt dit jaar waarschijnlijk naar 1,4 miljoen. Of dat ook betekent dat er meer incidenten en meer aangiftes komen, durft de dienst niet te zeggen. ,,We hopen altijd dat het minder wordt. Wij zitten hier ook niet op te wachten. Het is te hopen dat mensen beseffen wat ze aanrichten'', zegt de woordvoerder.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Carel
De strekking van het verhaal is eenzijdig ik vind het niet zo gek dat er verbaal agressief gedrag wordt vertoond.

UWV mag zelf wel eens tot de orde geroepen worden allemaal arbeids ondeskundige medewerkers.

Kunnen je nooit te woord staan,begrijpen nooit waar je het over hebt schuiven het altijd af met u wordt teruggebeld wat nooit gebeurd. Vergeten altijd belangrijke informatie door te sturen . Kunnen nooit iets terug vinden in de computer. het lijkt wel of je een sociale wekplaats belt waar verstandelijke beperkte mensen werken. Ik vind het gedrag van de particulieren die afhankelijk zijn van hun geld wat nooit optijd komt ook daar moet je altijd achter aan bellen. Ik heb echt geen medelijden met UWV medewerkers zij moeten zich schamen. Snap niet dat de overheid is een gaat inspecteren in dit bedrijf na alle klachten.
Dick / WW en ziek gemaakt in WW door UWV
Ik wil kort hierop reageren, want het verhaal is te eenzijdig!

Leg vooral niet altijd de schuld bij cliënten UWV, UWV heeft mijn de afgelopen 6 jaar getreiterd, geïntimideerd, gechanteerd en 4,5 jaar van alles verzwegen.

Maar er is ook gelogen door UWV jurist(en) en dit blijft tot op heden doorgaan.

In 2013 15 kletspraatjes met o.a. leugens en foute voorlichting.



Ik vertel u het volgende:



De praktijken UWV die ik op Twitter deel en die u kunt lezen zijn slechts een aantal.

Inmiddels ben ik ziek de WW gemaakt en geheel bewust door medewerkers UWV.

Wellicht is het raadzaam dat medewerkers UWV hun ongemanierde gedragingen gaan inzien, want dit is niet altijd gaande.

Ik heb vele audio fragmenten, want ik moet gesprekken echt opnemen. Het is list en bedrog, zo voel ik het en toon het aan.

Tijdens de audio opnames is wellust en machtsmisbruik aan de orde.

Ik toon het u graag aan, want we leren ervan.



Van deze mevrouw was het van de 6 minuten audio, 4 minuten belerend...en waarom? Mevrouw begon haar gesprek direct met veroordelen.

Ik wil me u wat delen en vraag u vriendelijk of de verhalen gepubliceerd kunnen worden zoals UWV ze op mijn heeft toegepast en nog toepast.

Gezien mijn ervaring moet ik helaas constateren dat UWV…onbetrouwbaar loket is van de overheid.

Ik zeg dit niet om te imponeren, nee ik toon het u aan.



Er is in Nederland GEEN behoefte aan dit soort mensonterende organisaties of misschien toch wel?

Ik schrijf dit omdat ik een UWV trauma heb, een organisatie waarbij de overheid / UWV burgers steeds maar de speelbal laat zijn van misdragingen UWV personeel en ik ben daar dan ook meer dan klaar mee.

Nogmaals ik predik geen geweld, ik ben een reëel man, ben een prater en schrijf van me af, maar kan mij alles voorstellen dat iemand binnen UWV of Sociale Diensten een keer gepakt wordt en dat helaas misschien het onheil niet te overzien is. O.a. voorbeeld Sociale Dienst Almelo met hamer.

Ik denk dat cliënten UWV nog altijd meer geschoffeerd worden zoals ik, dan andersom.

Ik vind dat er ook een beeld van cliënten naar buiten mag wat UWV ons berokkend.



UWV is niet netjes en bij toerbeurten hondsbrutaal. Ik ben zelf dienstverlener maar het is schandalig wat ik heb moeten slikken en nog dagelijks slik.

Ik ben inmiddels ziek gemaakt en geheel bewust door UWV. Mijn dossier is intern aangemerkt bij UWV als schrijnend.



Bedankt voor uw aandacht.
Lenie
Nooit geen problemen met UWV gehad, altijd correct behandeld, ook door keuringsarts.

Geen idee, waarom er dan zoveel onderscheid wordt gemaakt.......
Jos Praat / beleidsadviseur
Volgens mij moet de UWV eens een goed gesprek met Dick hebben.
Richard / Beleidsmedewerker
Het UWV Almere heeft het bestaan om een chronisch zieke vrouw met zware botontkalking (spontane botbreuken bij staan) op te roepen voor een herkeuring, te dreigen met intrekking van de uitkering bij niet op komen dagen, op geen enkele manier medewerking te willen verlenen om deze rolstoelafhankelijke vrouw te faciliteren in de reis van Lelystad naar Almere. Zij is telefonisch op een uiterst botte en intimiderende wijze te woord gestaan, heeft daar enige weken in onzekerheid verkeerd of haar uitkering wordt gekort of ingetrokken. Uiteindelijk is zij met hulp van haar omgeving naar Almere gebracht. Daar bleek dat er niet vooraf was gekeken naar haar medisch dossier. Uiteidelijk is de korting op haar uitkering niet doorgegaan. Een excuus names het UWV kon er niet vanaf. Dit is inmiddels niet meer nodig zij is overleden....................



UWV Almere: dienst voor het treiteren van chronisch zieken. Deze mevrouw was zodanig geintimideerd dat zij sinds deze behandeling door het UWV haar strijdbaarheid kwijt was. Als je zo wordt getroffen in je bestaanszekerheid geef je op een gegeven moment de moed op.



PS: Zij heeft op geen enkele wijze aggressief gedrag vertoond tegen het UWV. Tegen de zwakkeren in de samenleving werkt de intimidatie van het UWV uitstekend!
O. ten Hove
Veel geweld wordt door het UWV zelf opgeroepen door ondeskundig en 'a-sociaal' personeel. Zo loopt er in Den Haag een arbeidsdeskundige rond J. de W. die absoluut niet weet waarmee hij bezig is maar aan zijn status een houding ontleent van niemand maakt mij wat. Bezwaar en beroep tegen zijn beslissing wel gewonnen, maar excuses van deze 'arbeidsondeskundige' ho maar... maar zijn gedrag is wel agressieopwekkend.



Dat vergeet de woordvoerder van het UWV. Ik werd opgeroepen voor een arbeidsdeskundig onderzoek... Ik ga er, als simpele academicus, vanuit dat er een onderzoek plaatsvindt. Ho maar. Geen onderzoek, gelijk een percentage... zodanig dat ik in de bijstand zou komen. Ik beëindigde het gesprek en hij in zijn rapport die ik kreeg liegen dat hij alles had uitgelegd terwijl ik al weg was. En de functies die hij in gedachten had: magazijn- en expeditiewerk. Terwijl ik last heb van versleten lichaamsdelen...



En dan de klachtenambassadeurs (wat een rotwoord want het is een klachtenfunctionaris) die onverkort de kant kiest van De W. Hij moest bakzeil halen...



Het UWV zegt altijd, neem een getuige mee want er komt veel op je af. Het advies klopt, neem een getuige mee maar alleen maar om het liegen en bedriegen van het UWV personeel aan te kunnen tonen...



Wat ik wil zeggen is dat de strekking van het artikel eenzijdig is want er wordt 'aangetoond' dat de klant fout is. Terwijl veel agressie door ondeskundig personeel wordt uitgelokt.



Mijn voorstel is:

a. neem altijd een getuige mee;

b. alle gesprekken op video opnemen; en

c. ter plekke alles uittypen en laten ondertekenen.



Dan ga ik vanuit dat het in de 59 aangevoerde misdrijven niet de client maar de UWV'er de schuldige is.



En als BB dit soort verhalen publiceert moet men niet alleen de woordvoerder aanhoren (die ten alle tijden zal aantonen dat het UWV onschuldig is) maar ook de betrokken cliënten. Hoor en wederhoor is in de journalistiek een onmisbaar goed en hier niet toegepast...



Derhalve had dit stuk nooit gepubliceerd mogen worden.
José / Klant contact service medewerkster
Na 38 jaar werkzaam te zijn geweest, ontslagen i.v.m. reorganisatie. Ik ben nu 60 jaar. Slecht geïnformeerd door UWV vanaf het begin. Nu over naar sociale zaken, IOAW.

De overgang hiernaartoe verloopt moeizaam. UWV vergeet belangrijke informatie te sturen. Informatie waar ik niet van op de hoogte kon zijn. Sociale zaken helemaal drama. Omdat ik tijdens mijn WW periode een oproepbaantje heb kunnen scoren worden de inkomsten ingehouden. Geheel terecht maar de berekeningen kloppen voor geen meter. Krijg geen antwoord op mijn mail en/of brieven. Per telefoon moeilijk te bereiken. Heb ik hem eindelijk te pakken dat moet hij overleggen met de administratie maar belt niet meer terug.ik krijg de indruk dat je maar beter niet kunt werken naast de uitkering want het is te moeilijk voor ze en het kost je nog geld ook. Alles houden ze in, zelfs de reiskostenvergoeding.

Zodra je gebruik wil maken voor een recht waarvoor je jaren hebt meebetaald dan ben je in de ogen van de medewerkers van UWV en Sociale Zaken een uitvreter en profiteur.
Richard / Beleidsmedewerker
En de woordvoerder van het UWV zwijgt na deze trieste opsomming van de werkwijze van zijn dienst in alle talen................

Ik hoop nooit van deze instantie afhankelijk te worden.
Advertentie