Verdubbeling aangifte door UWV wegens geweld
Uitkeringsinstantie UWV doet aangifte als zijn medewerkers worden aangevallen en bedreigd. De dienst stapte vorig jaar 59 keer naar de politie.
Steeds vaker doet uitkeringsinstantie UWV aangifte als zijn medewerkers worden aangevallen en bedreigd. De dienst stapte vorig jaar 59 keer naar de politie, tegen 29 keer in 2012. Dat heeft een woordvoerder woensdag bevestigd.
De oorzaak van de toename is niet helemaal duidelijk. Het UWV let scherper op het gedrag van zijn klanten dan vroeger. ,,Maar de economische crisis kan ook leiden tot meer frustraties bij cliënten. We hebben bovendien vaker onlinecontact met klanten. Op internet ligt de drempel om over de schreef te gaan vrij laag. Dat kan allemaal meespelen'', aldus de woordvoerder.
Een keer in de week
UWV-werknemers melden ook vaker incidenten bij hun leiding. Vorig jaar waren er 328 meldingen, tegen 295 in het jaar ervoor. In die cijfers zitten ook gevallen van fysieke agressie. Dat aantal blijft gelijk op ongeveer 50 per jaar. Anders gezegd: ongeveer één keer in de week wordt een UWV-medewerker fysiek aangevallen. Niet elke melding leidt tot aangifte.
Bedreiging en belediging
De dienst trekt de grens niet alleen bij fysiek geweld, maar ook bij bedreigingen en beledigingen. Ook het lastigvallen van werknemers in de privésfeer wordt niet geaccepteerd. Het gedrag kan persoonlijk zijn, maar kan ook via sociale media als Twitter en Facebook gaan. Concrete voorbeelden geeft het UWV liever niet.
Meer aangiftes
Het UWV geeft uitkeringen aan ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders. Dat aantal stijgt dit jaar waarschijnlijk naar 1,4 miljoen. Of dat ook betekent dat er meer incidenten en meer aangiftes komen, durft de dienst niet te zeggen. ,,We hopen altijd dat het minder wordt. Wij zitten hier ook niet op te wachten. Het is te hopen dat mensen beseffen wat ze aanrichten'', zegt de woordvoerder.
UWV mag zelf wel eens tot de orde geroepen worden allemaal arbeids ondeskundige medewerkers.
Kunnen je nooit te woord staan,begrijpen nooit waar je het over hebt schuiven het altijd af met u wordt teruggebeld wat nooit gebeurd. Vergeten altijd belangrijke informatie door te sturen . Kunnen nooit iets terug vinden in de computer. het lijkt wel of je een sociale wekplaats belt waar verstandelijke beperkte mensen werken. Ik vind het gedrag van de particulieren die afhankelijk zijn van hun geld wat nooit optijd komt ook daar moet je altijd achter aan bellen. Ik heb echt geen medelijden met UWV medewerkers zij moeten zich schamen. Snap niet dat de overheid is een gaat inspecteren in dit bedrijf na alle klachten.