Advertentie
sociaal / Nieuws

Van Rijn wil fatsoenlijke thuiszorg in wet

Van Rijn kondigde al aan dat hij met een wetswijziging zou komen. Aanleiding waren thuiszorgorganisaties die in moeilijkheden kwamen, omdat de prijs waarvoor ze zich voor de klus inschreven eigenlijk te laag was. Werknemers verdienden daardoor erg weinig of verloren hun baan als het bedrijf over de kop ging.

03 maart 2016

Gemeenten moeten bij de inkoop van thuiszorg voortaan uitgaan van de kwaliteit en van normale arbeidsvoorwaarden. Ze mogen zich niet meer laten leiden door de laagste tarieven. Staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid) heeft daarvoor een wettelijke maatregel ontworpen, meldde het ministerie donderdag.

Te lage inschrijving
Van Rijn kondigde al aan dat hij met een wetswijziging zou komen. Aanleiding waren thuiszorgorganisaties die in moeilijkheden kwamen, omdat de prijs waarvoor ze zich voor de klus inschreven eigenlijk te laag was. Werknemers verdienden daardoor erg weinig of verloren hun baan als het bedrijf over de kop ging.

Goede cao
Voortaan moet een gemeenteraad een inkoopplan opstellen, waarbij kwaliteit van de zorg en een goede cao voor medewerkers centraal staan. Het gemeentebestuur onderhandelt met dit plan met zorgaanbieders en legt de uitkomsten en de prijs later voor aan de gemeenteraad. De PvdA is blij dat er nu wetgeving komt. GroenLinks wil liever dat Van Rijn ook de bezuinigingen terugdraait. (ANP)

Reacties: 14

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

H. Wiersma / sr. beleidsadviseur (gepens.)
Eindelijk wordt geregeld waarvoor velen al eerder aan de bel hebben getrokken en gewaarschuwd. Je mag toch wel aannemen dat dit niet (veel) verder zal gaan dan het noemen van een minimumprijs met de daarbij behorende randvoorwaarden?
Alessi / Adviseur sociaal domein
Helemaal eens met Frits van vugt!
Tenslotte hebben we het over gewoon huishoudelijk poetswerk die door iedereen, ook zonder 'beroeps' opleiding uitgevoerd kan worden.
En dit poetswerk kan ook door een schoonmaakbedrijf worden uitgevoerd.
(Zorg) organisaties wisten vanaf 2007 dat er een bezuiniging in de hh zou plaatsvinden. Bijna 10 jaar verder en nog niets aan het managent gedaan!
Jan
Ten eerste is het vaak meer dan eenvoudig poetswerk. De hulp houdt ook in de gaten of er geen eten van over de datum in de koelkast ligt, of de klant wel goed voor zichzelf zorgt (goed eet en drinkt bijvoorbeeld), of de klant medische hulp nodig heeft en of er een welzijnsorganisatie ingeschakeld moet worden.

En wat de nieuwe regels van Van Rijn betreft: graag landelijke regels over hoeveel huishoudelijke hulp iemand mag hebben en hoeveel organisaties die de hulp aanbieden daarvoor mogen rekenen. Dat mag toch niet afhangen van de gemeente waar je toevallig woont?! Kortom: deconcentratie in plaats van decentralisatie. Plus meer geld naar de gemeenten natuurlijk. Die 40 procent korting is veel te drastisch geweest.
John
Alessi en van der Vugt Respect voor iedereen die hard werkt en ouderen en kwetsbaren zo veel meer bieden graag ! Gezellig zit en praatwerk schijnt eenvoudig te zijn. Zonde dat de overheid zoveel geld uittrekt voor personeel in het sociale domein.Jullie opmerkingen zijn schaamteloos,minderwaardig,oordelend,discriminerend en schandalig.Dit zegt veel over jullie.Het is jullie taak om de maatschappij een stukje mooier en gelijkwaardiger te verbinden en de gemeentelijke teams hierover positief te adviseren.





Bert
1e Marktwerking naar het sociale domein brengen met bezuinigingen.

2e Nu de marktwerking eruit halen en de bezuinigingen laten bestaan is het financiële probleem bij de gemeenten neerleggen.

Wel de wet over meer geld uitgeven opleggen, maar geen geld daarvoor ter beschikking stellen.

Verplichtingen voor anderen zonder de financiële middelen is wel heel makkelijk regeren.
G.Wesselink / specialist
Als meneer van Rijn dit wil dan zal hij zichzelf eerst fatsoenlijk moeten gedragen en niet liegen. Kijk naar de financiele bijdrage die van rijn aan Buurtzorg geeft, de ene z'n brood de ander z'n dood, met dank aan van rijn.
JJMoes
Alle rommelderivaten van het wanbeleid over de gemeentelijke schutting gooien en dan nog eisen stellen aan het opruimwerk aan die andere kant. A sociale burengluurderij is er niets bij.Als ik een schilderij van ene van Rijn had, veranderde ik zelfs het autigram
J.H.
Dit stond toch eigenlijk al gewoon in art. 2.6.6 Wmo 2015? Als de waarborgen in dat artikel tekortschieten, zegt dat misschien vooral iets over het budget waarmee gemeenten het nu moeten zien te regelen.



Eveline / beleidsadviseur
Ik blijf het krom vinden dat de gemeente continu wordt aangekeken als de grote boosdoener, maar zijn het niet de bedrijven en organisaties die zelf inschrijven tegen een te laag tarief?
robert / jurist
Bijzondere gang van zaken zoals JH ook al aangeeft: emvi-inkoop als opdracht, tenzij (EZ), te realiseren bezuinigingen (VWS), aangaan van overeenkomsten is normaliter collegebevoegdheid (BZK). Dit wordt weer een mooie interdepartementale klus. Zet m op BZK!
Frits van Vugt / Public Consulancy & voorzitter van 2 lokale rekenkamers
Het Rijk wil nu gaan opleggen op welke manier de gemeente zorg moet gaan inkopen. En dat na decentralisatie met een korting van 40% op de thuiszorg, die gemeenten voor hun kiezen kregen? Het moet niet gekker worden! Toen het Rijk de zorg decentraliseerde (in 2007 de thuiszorg, in 2015 enkele AWBZ-taken) gaf het Rijk gemeenten de verantwoordelijkheid om goede zorg in te kopen. Nu er enkele thuiszorgorganisaties vanwege mismanagement zijn omgevallen begint Den Haag te piepen. Ook al omdat veel gemeenten niet meer bereid zijn om een duur uurtarief te betalen voor (overwegend) poetshulp dat in de schoonmaakbranche veel minder kost. Sommigen noemen dat ‘race to the bottom’ - je kunt het ook gezond marktmechanisme noemen.



En waar haalt het Rijk het lef vandaag om eerst fors op de zorg te korten, maar vervolgens gemeenten wel voor te schrijven dat ze duurder moeten inkopen dan nodig is? Instellingen zijn toch al geboden aan een cao? En als ze personeel in dienst hebben dat eigenlijk (in relatie tot de functie) te veel verdient, dan moet dáár de correctie komen.



Het gaat inmiddels al lang niet meer om goede zorg voor de burgers, maar om behoud van de rechtspositie van werknemers in de thuiszorg. Dát is wat mij tegen de borst stuit. Te veel betalen voor een zorgklant is een leuk verdienmodel in de zorg geworden. Fijn voor de heren en dames zorgbestuurders die, met een grote staf in een duur kantoor op A-lokatie, een topinkomen opstrijken.



Als het Rijk wil dat gemeenten méér voor thuiszorg betalen dan dat dat marktechnisch verantwoord is, dan betaalt meneer van Rijn dat maar uit eigen zak bij. Maar niet decentraliseren en dan nog alles willen blijven bepalen. Dit gaat faliekant de verkeerde kant op. Dat de VNG daar aan mee doet verwondert mij zeer.

H B / watchdog
Wat van Rijn wil en wat hij doet zijn twee totaal van elkaar vervreemde zaken.

Hij veroorzaakt slechts dikke mist en geen helderheid.
Gerard Mostert / Wethouder
Van harte eens met Frits. Waarom kunnen de andere organisaties het wel opbrengen goede huishoudelijke hulp te bieden. Megalomane organisaties hadden al veel eerder aangepakt moeten worden.

Parlement en regering. Geef de gemeenten nu eens de tijd om zaken te regelen. Het overgangsjaaf is nauwelijks achter de rug.
Adriaan de Jongh / wethouder
Nu maar hopen dat de staatssecretaris de rekening niet enkel op de deurmat van die gemeenten laat vallen die op een fatsoenlijke manier met huishoudelijke hulp omgaan.
Advertentie