Advertentie
sociaal / Nieuws

Meer klachten over gemeenten bij Ombudsman

Gemeenten kregen er de afgelopen jaren taken bij op het gebied van onder meer zorg. Ombudsman Reinier van Zutphen vindt gemeenten nog te afwachtend bij het herkennen van, oplossen of voorkomen van klachten over onder meer zorg en jeugdhulp. 'De overheid is er voor de burger. En niet andersom', hield Van Zutphen de leden van de nieuwe Tweede Kamer voor bij het woensdag gepresenteerde jaarverslag 2016 'Wie niet past, loopt vast'.

12 april 2017
De Nationale ombudsman kreeg het afgelopen jaar bijna 5900 klachten binnen over de gemeenten. Dat zijn er meer dan het jaar ervoor, toen 4735 klachten over de gemeenten werden geregistreerd. In 2016 hielp de Nationale ombudsman 35.000 mensen op weg die vastliepen bij de overheid

'Wie niet past, loopt vast'
Gemeenten kregen er de afgelopen jaren taken bij op het gebied van onder meer zorg. Ombudsman Reinier van Zutphen vindt gemeenten nog te afwachtend bij het herkennen van, oplossen of voorkomen van klachten over onder meer zorg en jeugdhulp. 'De overheid is er voor de burger. En niet andersom', hield Van Zutphen de leden van de nieuwe Tweede Kamer voor bij het woensdag gepresenteerde jaarverslag 2016 'Wie niet past, loopt vast'. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

J. Westerhuis / Geen
Sinds we afhankelijk zijn van de WMO is het een grote puinhoop .

Onze PgB begeleiding is nu volledig afgewezen ,terwijl persoonlijke zorg gewoon doorloopt .

Dat betekent dat we nu moeten scheiden ,we kunnen immers niet van lucht leven . De stress is zo hoog dat de hulpvering op volle toeren draait . Naar artsen wordt niet geluisterd . Alles wordt gegooid op " gebruikelijke zorg " het nieuwe stopwoordje van de participatie wet . Maar waar je niet van kan leven .

Met de groeten uit Veendam
Ron Weijmans / consultant Public
Ik hoor en zie veel in het veld, ook van de organisaties die uitvoering moeten geven van zorgtaken en de factuur betaald moeten krijgen van de gemeente. Dit duurt in een aantal gevallen erg lang, waardoor menig uitvoerende organisatie in stevige financiële problemen kwam. De Gemeenten hebben veel op hun bordje gekregen en waren er veelal gewoon nog niet klaar voor. Gemeenten steek de koppen bij elkaar om dit probleem, wat een breed probleem is, met de kennis van nu, zo snel mogelijk aan te pakken en op te lossen.
Silvia Borgers
Het is gewoon schandalig hoe sommige mensen behandeld worden , waaronder ikzelf...Ik ben nu aan het uitzoeken wat te kunnen doen maar ook dat valt niet mee
Paul Vreeke / directeur/eigenaar van APAPS
5.900 klachten vertaal ik in 5.900 gratis tips ter verbetering van de dienstverlening. Natuurlijk is deze vertaling niet van mijzelf. Wel kan ik uit ervaring spreken dat “hoor en wederhoor” (in de gemeente Gouda hangt de spreuk boven de voordeur van het oude stadhuis: “Audite et alteram partem”) al voor heel veel verbeteringen in de dienstverlening heeft geleid en daarmee het aantal agressie-incidenten tegen medewerkers in publieke dienst drastisch is afgenomen.
Advertentie