Advertentie
sociaal / Nieuws

Landelijke aanpak adressenfraude

Mensen die een vals adres gebruiken, lopen komend jaar meer kans om tegen de lamp te lopen. heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken laten weten.

21 december 2014

Mensen die een vals adres gebruiken, lopen komend jaar meer kans om tegen de lamp te lopen. Dat is de bedoeling van een strengere aanpak van adresfraude. Per jaar moet hierdoor 42 miljoen euro in het laatje komen.

Onterechte uitkeringen

Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken zondag laten weten. Het gaat om het opsporen van mensen die door het opgeven van een onjuist adres ten onrechte bijstand, huurtoeslag of studiefinanciering kregen. Ook kan het gaan om mensen die de Belastingdienst of de politie achter zich aan hebben.

Samenwerken met gemeenten 

Afgelopen jaar wees nauwere samenwerking tussen onder meer de Rijksoverheid, gemeenten en instanties in de sociale zekerheid uit dat een derde van de onderzochte adressen niet klopte. In 91 gemeenten werden 4600 adressen extra onderzocht waar een luchtje aan zat . Deze aanpak wordt nu landelijk. De verwachting is dat daardoor jaarlijks 15.000 gevallen van fraude aan het licht komen. Met een gemiddelde opbrengst van 2800 euro levert dat 42 miljoen euro op. De aanpak kost 13 miljoen per jaar. (ANP)

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

P.K. Smit / ambteloos burger
Merkwaardig dat dit nieuws is. Men gaat dus gewoon de bestuurlijke plicht doen: zorgen dat de basisadministratie in orde is. Die veronderstelde besparing is dus tot op heden gewoon teveel betaald.

Ik vind het overigens vreemd dat, zoals ik in een Bosche krant las, mensen zich kunnen uitschrijven zonder op te geven waar ze dan gaan wonen.
True
het is de belastingbetaler die onderduikt, geen zin meer om nog langer socialisten vet te mesten
sp00kburger / gsd-ambtenaar
Wordt dit onderzoek door de gemeenten uitgevoerd? Of centraal vanuit Binnenlandse Zaken? Waar kan ik solliciteren?
G.Wesselink / specialist
Met het verdwijnen van de bevolkingscontroleur is het GBAbestand drastisch verslechterd. Het opnieuw aannemen van deze controleur levert veel minder fraudegevallen op. Wij schrijven dagelijks een hoeveelheid mensen als vertrokken onbekend waarheen maar dit wordt ook mede in de hand gewerkt door het digitaal overschrijven naar een ander adres. Het zal mij benieuwen wanneer men eindelijk erkend dat het wegbezuinigen van de bevolkingscontroleur eens erkend wordt.
Advertentie