of 59045 LinkedIn

Kwart gemeenten kapt met huishoudelijke hulp

Het gros van de gemeenten houdt per januari grote schoonmaak wat betreft de huishoudelijke hulp. Bijna een kwart van de gemeenten stopt er simpelweg mee, blijkt uit onderzoek van Binnenlands Bestuur.

Een kwart van de gemeenten stopt helemaal met de huishoudelijke hulp. Een groot aantal schrapt in het aantal uren of gaat de eenvoudige schoonmaakhulp anders inrichten.  Binnenlands Bestuur inventariseerde de stand van zaken in 148 gemeenten.

Rijkskorting
In bijna één op de vier gemeenten verandert er komend jaar niets, althans voor bestaande cliënten. Gemeenten die op welke manier dan ook bezuinigen op de huishoudelijke hulp, zeggen dit te moeten doen om het hoofd te bieden aan de rijkskorting van 40 procent op het budget voor huishoudelijke hulp.

Markt
Gemeenten die stoppen met de huishoudelijke hulp (hh1) laten deze schoonmaakhulp helemaal aan de markt over. De meeste gemeenten die hiertoe hebben besloten doen dit al per 2015. Een enkeling doet dat in de loop van komend jaar – als de indicatie afloopt – of in 2016. Het gros van de ‘stoppers’ haalt deze zogeheten maatwerkvoorziening uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en maakt er een algemene voorziening van. Dat betekent dat iedereen hier zonder indicatie gebruik van kan maken, maar die schoonmaakhulp moet zelf worden geregeld en betaald.

Heerlen
Heerlen is één van de gemeenten waar volgend jaar niets verandert. ‘De huishoudelijke zorg (hz), inclusief ‘hh1’ als individuele voorziening is voor Heerlen essentieel’, stelt wethouder Peter van Zutphen. ‘Huishoudelijke zorg is veel meer dan alleen schoonmaken, waarbij overigens óók dat schoonmaken al belangrijk genoeg is.’ De signaleringsfunctie van de thuiszorgmedewerkers die bij de mensen over de vloer komen, vindt Heerlen belangrijk. Als mensen zelf poetshulp moeten regelen, verdwijnt dat.

5 miljoen minder
De Limburgse gemeente moet voor de instandhouding van de ‘hh1’ wel flink in de buidel tasten. Door de rijksbudgetkorting krijgt Heerlen structureel 5 miljoen euro per jaar minder. Een deel van die korting wordt opgevangen door de komende twee jaar in totaal 2,6 miljoen euro uit eigen gemeentelijke middelen in te zetten. Heerlen hoopt daarnaast circa 8 ton te krijgen, via honorering van haar aanvraag voor de Huishoudelijke Hulp Toeslag (HHT). Voor die toelage is de komende twee jaar 190 miljoen euro beschikbaar. In totaal hebben 300 gemeenten plannen ingediend bij het ministerie van Volksgezondheid om aanspraak te maken op deze toeslag. Gemeenten zijn nog in afwachting van een oordeel en daarmee eventuele toekenning.

Versoberen
De 51 procent van de gemeenten die de huishoudelijke hulp anders gaat inrichten, is in drie subcategorieën te verdelen. De eerste betreft gemeenten die de hulp versoberen, met name door te snijden in het aantal uur dat via de Wmo wordt vergoed. Iemand met een indicatie van drie uur krijgt na 1 januari bijvoorbeeld dus nog hooguit twee uur vergoed. De tweede – en grootste – subcategorie betreft gemeenten die de hulp anders gaan organiseren. Veelal betekent dit dat niet meer een x-aantal uren wordt vergoed, maar dat het resultaat telt: een ‘schoon en leefbaar huis’. De cliënt overlegt samen met de zorgverlener wat er dan moet gebeuren. In veel gemeenten wordt dan eerst wel nadrukkelijk gekeken wat de cliënt, familie en buren zelf kunnen doen.

Nader bepalen
Tot slot is er nog een kleine groep gemeenten die al heeft aangekondigd dat er wat gaat veranderen, maar wat is nog niet duidelijk. Daar wordt nog het hoofd over gebroken en in de loop van volgend jaar over beslist.


Afbeelding

(klik hier voor vergroting)


Het hele artikel is te lezen in Binnenlands Bestuur nr. 23 van deze week. (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Ben van Dieren (Trainer/docent sociale zekerheid) op
De genoemde korting van 40% op het budget is niet correct. Is inmiddels terug gebracht naar 28% ivm de arbeidsmarktgevolgen.
Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
2 generaties geleden was het nog mogelijk om een telefoonvergoeding te ontvangen. Nu zal niemand er een opmerking over hebben dat die vergoeding is afgeschaft.

Of neem 30 jaar geleden het echtpaar met een vervoersvoorziening dat naar een afgelegen streek in Australië verhuisde. Daar was het normaal dat iedereen een auto had. Zonder auto kon je daar niet wonen. De vervoersvoorziening werd ingetrokken.

Zaken die gebruikelijk zijn worden niet vergoed. De gemeenten die andere normstelling gaan ontwikkelen zitten daarom op de goede weg. Zij zullen uitkomen op een mechanisme om de gebruikelijkheid van voorzieningen te beoordelen. Die uitkomst kan en mag in mijn ogen niet afhankelijk zijn van de toevallige kleur van een college of een wethouder. Gebruikelijkheid is afhankelijk van de welvaartsontwikkelingen in de samenleving en niet van politieke opvattingen.
Door Jan op
Heb al diverse keren dergelijke hulpen een voordeur bij iemand zien soppen, en dat bij mensen die verder alles gewoon doen, dus kappen met die "rechten" Wij hebben in een halve eeuw nog nooit de voordeur gesopt, en daar zie je niets van.
Door Wanne van Dorst op
Waarom een zwartwerker zoeken? Je eigen hulp wordt ontslagen, krijgt netjes WW en wachtgeld (eerste half jaar 100% oude loon). Je betaalt haar zwart wat bij, iedereen blij. Houdt ze nog meer over ook!
Door peter jansen op
En de andere 3/4 beeindigen m.i.v. 1-1-2016 de huishoudelijke hulp. Apeldoorn bijvoorbeeld.
Door Pierre op
Het lijkt off topic maar de suggestie van Henk, het zwart werken, is nu precies waarom Nederland een 600 miljoen nahefffing heeft gekregen van de EU. Want die calculeert een zwart geld circuit in, wat dus veel groter is dan waar Den Haag zelf mee rekening houdt.
Dan zie ik toch liever dat Den Haag het geld gewoon in eigen land legaal laat besteden. Aan huishoudelijke hulpen bijvoorbeeld. Werk voor mensen die er ook belasting over betalen.

Vroeger was een bejaardentehuis standaard. Nu is een paar tientjes om mensen te helpen al te veel. Veel gepensioneerden zitten echt al op zwart zaad. Hun pensioen is niet meer gegroeid, maar eigen risico's en levensonderhoud is gewoon duurder geworden. Nog even en trapliften worden voor hoogbejaarden ook niet meer verstrekt, zeker?
Door henk op
Gewoon een zwartwerker inhuren!!! Wel spijtig voor alle mensen die nu een reguliere officele baan hebben....
Door Toine van Bergen (Consulent WMO) op
Er bestaat al een inkomensafhankelijke eigen bijdrage. Dat betekent dat mensen met veel inkomen en vermogen een dief van hun eigen portemonnee zijn als ze huishoudelijke hulp bij hun gemeente aanvragen. Ze kunnen het dan beter zelf regelen op de markt. Verder kunnen die 25% van de gemeenten die de huishoudelijke hulp gewoonweg afschaffen tal van rechtszaken tegemoet zien en ze zullen uiteindelijk ook nog duurder uit zijn omdat ze tal van foute beslissingen moeten terugdraaien. Voor tips over bezwaar maken en naar de rechter stappen zie wmohulp.blogspot.com
Door Flipper op
Hmmm, Steven. Klopt. Een vermogenstoets kan op zich. Maar hou bij vermogen dan wel aan dat het dan om mensen moet gaan die echt wat geld/vermogen hebben- en niet iemand die z'n hele leven zogezegd gezwoegd heeft- en daar normaliter een klein "vermogentje" aan over gehouden heeft, wat hem nu langzaamaan afgenomen wordt.

Afgezien wat je daar van kunt vinden is het m.i. ook nog eens zo dat je als maatschappij een signaal dient af te geven dat werken loont. Als je het signaal afgeeft dat je al datgene wat je door harde eigen noeste arbeid opgebouwd hebt je later weer afgenomen zal worden, dan werkt er straks namelijk niemand meer.
Door steven op
waarom zou je dit voor iedereen vergoeden???? een vermogens en inkomenstoets lijkt mij niet meer dan redelijk, zodat in ieder geval schrijnende gevallen kunnen worden voorkomen.