of 59045 LinkedIn

Buurtbemiddeling in 231 gemeenten

In 231 gemeenten kunnen bewoners een beroep doen op buurtbemiddelaars. Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Buurtbemiddeling is in de afgelopen twintig jaar uitgegroeid tot een belangrijk instrument voor gemeenten, politie, corporaties en burgers om een burengeschil effectief op te lossen.

In 231 gemeenten kunnen bewoners een beroep doen op buurtbemiddelaars. Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Buurtbemiddeling is in de afgelopen twintig jaar uitgegroeid tot een belangrijk instrument voor gemeenten, politie, corporaties en burgers om een burengeschil effectief op te lossen.

Geluidsoverlast

In 2015 kwamen er bij de organisaties ruim 12.000 zaken binnen. Bij 70 procent van de zaken kwam het tot een oplossing. De aard van de klachten is in de afgelopen twee decennia niet wezenlijk veranderd: geluidsoverlast is nog altijd de belangrijkste bron van strijd tussen buren. Ook overlast van dieren komt veel voor, naast ruzies over schuttingen en overhangende takken.

Zelfredzaam
De politie en woningcorporaties verwezen in 2015 ten opzichte van 2014 minder zaken door: respectievelijk 2 procent en 4 procent minder. Dit is in lijn met de trend dat zowel de politie als de corporatie zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid van bewoners stimuleren. Het aantal complexe buurtbemiddelingszaken, waarbij bijvoorbeeld psychosociale problematiek komt kijken, neemt de laatste jaren toe.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Bente London (Directeur) op
Dit is een heel mooi resultaat. Buurtbemiddeling is een uitstekend instrument om burenruzies op te lossen en zo te voorkomen dat politie, gemeentes, corporaties en andere instanties onnodig belast worden. Ook is het een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid in een gemeente. Dus wie het niet heeft binnen zijn gemeente, adviseer ik snel met het CCV hierover contact op te nemen.

Uiteraard moeten bewoners eerst zelf proberen om er samen uit te komen, maar lukt dat niet dan is de inzet van buurtbemiddelaars de eerste vervolgstap. Opschalen naar politie en andere instanties of zelf een rechter kan altijd nog.
Buurtbemiddelaars zijn goed getrainde en betrokken vrijwilligers die uitstekend in staat zijn ruziende buren samen naar oplossingen te laten zoeken. Mijn complimenten voor al deze vrijwilligers.
Door Jaap van Velzen (adviseur, o.a. voorzieningen) op
Geen reden voor een feestje dus. Hoe meer buurtbemiddelaars, des te minder bewoners die normaal met hun buren kunnen omgaan. Als je last hebt dan bel je aan, schudt elkaar de hand, voert een goed gesprek en bespreekt elkaars incasseringsvermogen. Woningcorporaties zouden deze aanpak goed kunnen ondersteunen door in hun contracten nieuwe huurders aan te bevelen om zodra zij een woning betrekken eerst hun buren de hand te schudden. Want als je dat eenmaal hebt gedaan worden kleine ergernissen lang niet zo gauw groot. Zie de rijdende rechter, de buurtbemiddelaar bij uitstek, veelal tussen partijen die zich al jaren aan elkaar ergeren maar die elkaar nog nooit hebben gezien of gesproken.

Relevante Parlementaire Dossiers