Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Nog geen natuurvergunning voor Lelystad Airport

Lelystad Airport wacht al jaren op een politiek besluit over zijn toekomst. De luchthaven krijgt vooralsnog geen natuurvergunning.

ANP
07 maart 2022
Lelystad Airport
Shutterstock

De opening van Lelystad Airport voor passagiersvluchten is verder uit beeld geraakt. De luchthaven krijgt vooralsnog niet de daarvoor benodigde natuurvergunning, meldt minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) aan de Tweede Kamer.

Senior Adviseur Parkeren

JS Consultancy in opdracht van de gemeente Haarlem
Senior Adviseur Parkeren

Directeur Huisvesting & Facilitair - Tweede Kamer der Staten-Generaal

Bestman - Bestuur & Management in opdracht van Tweede Kamer der Staten-Generaal
Directeur Huisvesting & Facilitair - Tweede Kamer der Staten-Generaal

PAS

Lelystad Airport behoorde tot de bedrijven die onder het vroegere stikstofbeleid - het Programma Aanpak Stikstof (PAS) waar de Raad van State in mei 2019 een streep door zette - geen natuurvergunning nodig hadden om uit te breiden. Omdat de stikstofuitstoot onder een bepaalde grens bleef, kon volstaan worden met een melding.

Stikstofuitstoot

Door de stikstofuitspraak van de Raad van State moeten al deze zogenoemde PAS-melders alsnog een vergunning aanvragen. Er is een regeling om ze daarbij te helpen maar daar komt Lelystad Airport niet voor in aanmerking omdat er fouten zijn gemaakt bij de berekening van de eigen stikstofuitstoot.

‘Zeer verbaasd’

Dat betekent niet dat Lelystad Airport helemaal geen natuurvergunning kan krijgen. Maar de luchthaven zal daarvoor wel zelf moeten zorgen dat elders de stikstofuitstoot wordt verminderd. Moederbedrijf Schiphol Group laat weten ‘zeer verbaasd’ te zijn over het besluit en noemt het ‘absurd’ dat Lelystad Airport van de lijst van te legaliseren bedrijven is gehaald.

Vakantievluchten

Lelystad Airport wacht al jaren op een politiek besluit over zijn toekomst. De luchthaven is de afgelopen jaren geschikt gemaakt om grotere verkeersvliegtuigen te kunnen ontvangen. De bedoeling was dat er vakantievluchten naartoe zouden gaan zodat Schiphol zich kan richten op zijn rol als internationale overstapluchthaven.

Draagvlak

Het politieke draagvlak voor deze capaciteitsuitbreiding van de Nederlandse luchtvaart is de laatste jaren evenwel flink afgenomen. De opening van Lelystad Airport is mede daarom al meerdere keren uitgesteld.

Huiswerk

De ChristenUnie is blij dat Lelystad Airport zijn huiswerk opnieuw zal moeten doen. ‘Het is belangrijk dat ook de luchtvaart bijdraagt aan het verminderen van stikstof in de Nederlandse natuur’, zegt Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf. ‘Het is niet rechtvaardig om dat bijvoorbeeld alleen van de boeren te vragen.’ CDA'er Harry van der Molen noemt het ‘goed dat het kabinet kritisch is’, en dringt aan op een snel definitief besluit over Lelystad Airport. ‘We kunnen de vraag of het open kan niet eindeloos boven de markt laten hangen.’ Wat GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger betreft gaan de plannen niet door. ‘Het is belangrijk om nu een knoop door te hakken over de toekomst van Lelystad Airport, geen luchthaven maar een andere bestemming. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid.’

‘Plan echt afblazen’

Milieuorganisaties Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie laten weten blij te zijn dat Lelystad Airport nog geen natuurvergunning krijgt. ‘Maar nu is het tijd om dit plan echt af te blazen’, vinden zij. (ANP)

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Hielco Wiersma
Bij het Rijk verlopen belangrijke zaken nogal eens in de omgekeerde volgorde. Normaal (het is zelfs wettelijk verplicht) is natuurlijk eerst de natuurvergunning verkrijgen/verlenen en daarna een vliegveld van 1 miljard euro aanleggen. Het Kabinet (Rutte) heeft hiermee onverantwoorde risico's genomen.
Advertentie