Vieze auto's niet meer welkom in Utrecht
Een rode 'nee' betekent vanaf 2015 dat je auto niet meer welkom is in het centrum van Utrecht. Sinds woensdagochtend checkt de gemeente alle kentekens op drie drukke invalswegen.
Een rode 'nee' betekent vanaf 2015 dat je auto niet meer welkom is in het centrum van Utrecht. Sinds woensdagochtend checkt de gemeente alle kentekens op drie drukke invalswegen. Een 'nee' flitst op als het kenteken hoort bij te oude dieselauto's of -busjes. Die mogen niet meer in de Utrechtse milieuzone komen. Utrecht is de eerste gemeente die van de binnenstad een milieuzone heeft gemaakt.
Nieuw verbodsbord
Het was de bedoeling om vanaf 1 januari ook nieuwe verkeersborden langs de weg te plaatsen, maar het ministerie van Infrastructuur is niet op tijd klaar met een wijziging van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) die nodig is om het bord officieel te maken. Het nieuwe verbodsbord is waarschijnlijk op 1 mei wel klaar. Tot die tijd krijgen bestuurders van vieze auto's in het Utrechtse centrum wel een waarschuwing, maar geen boete van 160 euro.
Luchtkwaliteit
In de milieuzone zijn personenauto's en bestelbusjes op diesel van voor 2001 niet meer welkom. De gemeente wil de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. ‘Door een klein aantal auto's te weren die 30 keer viezer zijn dan de rest, vermindert de roetuitstoot met 30 procent’, zei wethouder Lot van Hooijdonk bij de start van de campagne. ‘Ik hoop dat onze milieuzone navolging krijgt in andere steden.’
Oldtimers
Volgens Van Hooijdonk mag 2 procent van het Utrechtse wagenpark niet meer in het centrum rijden, in totaal zo'n 4500 voertuigen. De gemeente geeft bezitters van heel oude auto's een subsidie als ze hun wagen laten slopen. Oldtimers van meer dan 40 jaar oud zijn wel welkom.
Subsidie
Ruim de helft van de bezitters van een oude auto of bestelbusje op diesel in Utrecht heeft al een beroep gedaan op een subsidie om van hun voertuig af te komen. Utrecht geeft 500 tot 1500 euro subsidie als de vieze auto wordt gesloopt. Voor de aanschaf van een schone auto kunnen de voormalige dieselbezitters nog eens 750 tot 5000 euro ondersteuning krijgen. (ANP)
Reacties: 6
U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.
Zo gaan we dus om met gemeenschapsgeld. Weer mag de belastingbetaler de portemonnee trekken voor de luchtfietserij van de gemeente Utrecht.