of 59045 LinkedIn

Utrechtse milieuzones beter voor gezondheid

De harde realiteit is dat Amsterdam al langer dan vijf jaar één van de vele EU-normen niet haalt, namelijk die van NO2 (stikstofoxide). Formeel moet Amsterdam sinds 2010 aan die EU-norm voldoen. Nederland is een van de weinige landen die uitstel kreeg van Brussel, maar zelfs vijf jaar uitstel bleek niet afdoende. In de hoofdstad wordt die EU-norm op vier plaatsen overschreden, zo bleek dit voorjaar uit onderzoek van de actiegroep Milieudefensie.

De lucht in de grote steden is ongezond tot zeer ongezond, vooral door het autoverkeer. Ten opzichte van Amsterdam, Rotterdam en Den Haag doet Utrecht het opmerkelijk minder slecht. Hoe komt dat? Milieuzones voor personenauto's werken.

De harde realiteit is dat Amsterdam al langer dan vijf jaar één van de vele EU-normen niet haalt, namelijk die van NO2 (stikstofoxide). Formeel moet Amsterdam sinds 2010 aan die EU-norm voldoen. Nederland is een van de weinige landen die uitstel kreeg van Brussel, maar zelfs vijf jaar uitstel bleek niet afdoende. In de hoofdstad wordt die EU-norm op vier plaatsen overschreden, zo bleek dit voorjaar uit onderzoek van de actiegroep Milieudefensie. De economie trekt aan, de stad is hot, de toeristenaantallen, hotels en airB&B boekingen lopen van het grafiekpapier. Vooral het autoverkeer draagt bij aan de slechte luchtkwaliteit van stad.

Onderzoek Milieudefensie
Amsterdam spant de kroon, maar ook in andere steden is de overschrijding van de normen van de luchtkwaliteit schering en inslag, zo blijkt uit het onderzoek van Milieudefensie. Den Haag scoort met de Hoefkade net zo slecht als de Stadhouderskade en overschrijdt op nog twee locaties de norm. Rotterdam is op drie plaatsen, waaronder de 's Gravendijkwal, de sigaar en zit er op nog eens drie locaties dicht tegen overschrijding aan.

Milieuzone personenauto’s 
Opmerkelijk is dat de gemeente Utrecht, toch ook een booming city met torenhoge huizenprijzen en ingeklemd tussen vervoersaders, geen enkele overschrijding van de NO2-norm noteert in het Milieudefensie-onderzoek. Volgens Milieudefensie is het een direct gevolg van het gemeentelijk beleid. De gemeente meet zelf overigens wel een overschrijding op de Catherijnesingel. Er is in Utrecht al langer dan in Amsterdam en Rotterdam milieuzone voor vrachtwagens, en tegen de stroom van negatieve reacties in is er sinds 2015 ook een milieuzone ingesteld voor personenauto's en bestelbusjes.

'Kennelijk heeft dat resultaat', zegt wethouder Duurzaamheid Lot van Hooijdonk (GroenLinks) bescheiden. Ze voegt er direct aan toe dat Amsterdam en Rotterdam mogelijk een structurele handicap hebben vanwege de grootschalige industrie en havenactiviteiten binnen hun gemeentegrenzen.

Elektrische bussen
Utrecht heeft als knooppunt van openbaar vervoer en ook de vele wegen die langs en door Utrecht voeren de ambitie voor een betere luchtkwaliteit concreet aangepakt. Hoe? 'We hebben niet alleen de grootste maar vooral een van de schoonste bussenvloot van Nederland', zegt Van Hooijdonk. 'Wij praten niet alleen over elektrische bussen, in Utrecht rijden ze al. En in de straten waarin veel bussen rijden, meten we dat de kwaliteit van de lucht heel veel is verbeterd.'

Ook probeert Utrecht door verkeersplannen en herinrichting van straten het doorgaande verkeer door de stad tegen te gaan. 'Voor bestemmingsverkeer willen we de stad beter bereikbaar, maar doorgaand verkeer willen we motiveren op de ringweg te blijven.'

Een ander concreet punt is dat gemeente ondernemers die kiezen low tot zeer emission-vervoer, zoals de elektrisering van hun wagenpark, voordelen geeft. Van Hooijdonk: 'Ze mogen buiten de randen van de venstertijden goederen bezorgen en in sommige gevallen van de busbanen gebruik maken.'

Lees het volledige artikel in Binnenlands Bestuur nr. 13 van deze week (inlog)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
De bereidheid van Utrechters om de fiets te nemen is al 40 jaar lang heel groot. Door daar met fiets faciliteiten goed op in te spelen heeft de politiek dat verder gestimuleerd.

De milieuzone is een flut faciliteit. Die levert, gerelateerd aan de investering, de laagste gezondheidswinst op van alles wat er in Nederland in gezondheid wordt geïnvesteerd.
Bij een Qaly toets zullen al deze projecten jammerlijk door de mand vallen.
Door V6 op
Het bekende verhaal van Milieudefensie. Het grappige is dat ze alleen maar naar overschrijdingen van EU-normen wijzen. Terwijl de hele EU maar een arbitrair geheel is, waar landen inmiddels zelfs helemaal afscheid van nemen. De lucht in NL is keer op keer jaar schoner. De "gezondheidsschade" is een berekening. Puur angstzaaierij van de autohaters. Het ergste is dat dit zgn. probleem heel veel geld kost wat ook aan echte problemen besteed kan worden. Voor vuile lucht moet je naar Teheran of Chinese miljoenensteden, niet in het overgereguleerde milieu-dominante kneuterige NL.
Door Michel Post op
Overschrijdingen zijn een hele slechte maat voor hoeveel mensen hoeveel vuile lucht inademen. Het bestrijden van overschrijdingen wordt vaak bereikt met spreiding in tijd en plaats. Daarmee neemt de gemiddelde luchtvervuiling echter niet af terwijl alleen die bepalend is voor de gezongheid. Een gezonde ondergrens bestaat er namelijk niet.
Door Alexander (oud-raadslid) op
Schoon bericht van Utrecht, ik hoor het tandenknarsen al van BOVAG en ANWB. Andere belangen daar. Autootje eerst.
Door Sandra (Burger) op
Vervelend, die goede resultaten bij impopulaire maatregelen, nu nog die stinkscooters vervangen door elektrische, met een kleine subsidie mask je dan grote stappen vooreaarts. Ik heb meestal een vervelend gevoel bij rapportages van commerciele bureaus in opdracht van de overheid, die op wens van de opdrachtgever aangepast worden naar een gewenste uitkomst.
Al 5 jaar de europese norm overschrijden en er gebeurt niets van Eu zijde.?
Door Hans (afdelingsmanager) op
Een onderzoek van Milieudefensie lijkt me niet objectief en meer een preek voor eigen parochie. Waar milieuzones zijn worden de grootste vervuilers, namelijk scooters/brommers e.d. - volgens TNO de grootste vervuilers! - buiten beschouwing gelaten. In havensteden zoals Rotterdam worden grote zeeschepen die de hele dag stroom liggen te draaien op zware stookolie (goedkoop) op een steenworp afstand van de binnenstad ook buiten beschouwing gelaten. Maar dat zijn nu eenmaal lastiger aan te pakken vervuilers.
Door Plafond op
Vervuilende en lawaaiige roestbakken van de weg halen, ook buiten de stad, hoe moeilijk kan het zijn. De wetgeving is er al, nou nog handhaven.
Door Guido op
Ik ben bij dit soort artikelen altijd enig sinds sceptisch. Ik krijg soms het gevoel dat deze gebruikt worden om politiek beleid te verantwoorden terwijl de onderbouwing vaak beperkt of onvolledig is. De luchtkwaliteit die is gemeten in Utrecht is verbeterd, echter of dit het gevolg van het gemeentelijk beleid ten aanzien van milieuzone's kan nog steeds in twijfel worden getrokken. Er zijn meerdere factoren die invloed kunnen hebben op deze verbetering. Eerder dit jaar concludeerde onderzoek van TNO dat de correlerende relaties van milieuzone's en luchtkwaliteitsverbetering nog niet causal konden worden bevestigt in Utrecht. Daarom ben ik benieuwd naar de onderbouwing van Milieudefensie. Zie artikel TNO: (https://www.tno.nl/nl/over-tno/nieuws/2016/5/eff …
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Utrecht is met 331.000 inwoners veel minder vol en de helft minder inwoners dan de 3 andere steden. Logisch dus, dat er relatief veel minder vervuiling is door autogebruik!