of 59045 LinkedIn

Utrecht stopt subsidie na 'dieselgate'

Het college van burgemeester en wethouders schrapt de regeling in verband met 'dieselgate', het manipuleren van de testuitkomsten wat betreft de uitstoot van schadelijke stoffen.
3 reacties

De gemeente Utrecht stopt met de subsidiëring van de aanschaf door bewoners en bedrijven van zogenoemde schone Euro 6 dieselauto's. Het college van burgemeester en wethouders schrapt de regeling in verband met 'dieselgate', het manipuleren van de testuitkomsten wat betreft de uitstoot van schadelijke stoffen.

Gemanipuleerd

'De gemeente wil geen bijdrage leveren aan het in stand houden van deze praktijken door subsidie te geven voor auto’s waaraan wellicht ‘gesleuteld’ is. De afgelopen weken is duidelijk geworden dat autofabrikant Volkswagen door middel van speciale software in hun dieselmodellen typegoedkeuringstesten in laboratoria heeft gemanipuleerd om aan uitstootnormen voor stikstofoxiden (NOx) te voldoen', onderbouwt Utrecht donderdag de beslissing.


Sloop- en vervangingsregeling

Subsidiëring van de aankoop van Euro 6 dieselauto's maakte deel uit van de zogeheten sloop- en vervangingsregeling om oude vervuilende diesels uit het straatbeeld te krijgen. Voor de aanschaf van auto's met een Euro 4 of 5 dieselmotor was nooit subsidie te krijgen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door JaapvV (adviseur, o.a. voorzieningen) op
H.B.@ Wat een rare reactie. Utrecht probeert op allerlei gebied al jaren vervuiling tegen te gaan. Alleen vervuilt diesel met zijn NOX-uitstoot veel sterker dan benzine met alleen CO2. Verder probeert de gemeente consequent het fietsbeleid te bevorderen ipv. het autobeleid. Een beetje research vooraf is nooit weg.
Door H B (watchdog) op
Wat is Utrecht eigenlijk toch gewoon een kleinzielige gemeente.
Alleen de dieselrijder aanpakken en de rest van de vervuiling in Utrecht onder het mom van economisch belang gewoon door laten vervuilen.
Door Jacques op
Deze subsidie was al een vreemde zaak. Zeker nu uit onderzoek van het Brusselse instituut Transport en Environment (T&E) blijkt nu dat naast Volkswagen ook andere merken veel meer vervuiling uitstoten dan is toegestaan. Sommige van de nieuwste modellen zouden de milieuzone van Utrecht niet eens in mogen. Gaat het gemeentebestuur van Utrecht een dergelijk verbod voor nieuwe auto´s effectueren? Of mogen ook oudere auto´s weer de stad in?
De beste optie lijkt me de hele regeling te schrappen: een feitelijke en objectieve basis er voor is niet (meer) aanwezig..