Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Slapeloosheid door provinciale wegen

De provincie Noord-Brabant heeft op grond van geluidsbelastingkaarten onderzoek laten doen naar ervaringen van geluidsoverlast langs provinciale wegen.

26 augustus 2012

Duizende Brabanders hebben slapeloze nachten en gezondheidsklachten door het constante geruis van verkeer op de provinciale wegen. Dit blijkt uit een onderzoek van de provincie Noord-Brabant naar geluidsbelasting.

Geluidsbelastingkaarten
Veel mensen ondervinden geluidshinder als gevolg van wegverkeer. Geluid heeft invloed op de gezondheid. Daarom heeft de Europese Unie besloten de 'richtlijn omgevingslawaai' op te stellen om de geluidsituatie inzichtelijk te maken. Deze richtlijn is in de Wet geluidhinder opgenomen. Wegbeheerders zoals de provincie moeten daarom onderzoeken in hoeverre mensen last hebben van geluid.

Gezondheidsklachten
Uit metingen voor de Brabantse geluidsbelastingkaart blijkt dat een groot deel van de mensen die langs provinciale wegen in Brabant wonen last hebben van slapeloosheid, waardoor gezondheidsklachten ontstaan. 12.500 Brabanders gaven aan dagelijks hinder van het verkeerslawaai te ondervinden, 3.800 noemden deze hinder ernstig en 1.600 mensen slapen er slecht van.

Reacties: 8

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Jan Tesselaar / Adviseur
Mensen moeten niet zoveel in die auto zitten. Mogelijk om daar eens wat aan te doen, in plaats van nieuwe wegen aan te leggen. Gemeenten moeten pas op de plaats maken met het continu aanleggen van bedrijvenparken en het daarvoor opnieuw aanlegen van wegen. Ben wel blij met de EU, beetje dwang is voor veel gemeentebestuurders niet zo erg.
Speed / Werkeloos
Klagen klagen en nog eens klagen.

Dat kost pas een hoop geld om dit te gaan onderzoeken. Ze kunnen niets meer van een ander verdragen. Zo gaat dat niet verder.
Jan
@ Werkloze Brabander, Misschien vind jij het enkel klagen, ik zie er een bron van zorg, of erger nog stijging van mijn zorgkosten in. Het probleem verdwijnt niet door het klagen te noemen, nog kan er een oplossing worden gevonden als gemeenten en het rijk doen alsof hun berekening klopt met de werkelijke situatie. Zolang deze struisvogelpolitiek door rijk en gemeenten wordt bedreven zullen de betrokkenen klachten houden en hun huisarts, specialist etc. alleen maar kunnen adviseren om te verhuizen (maar welke gek koopt je huis als jij het ontvlucht om medische redenen) of pillen te slikken (en dat wordt dan ook vol overgave gedaan)
Astrid Verweij / P&O adviseur
Er zijn veel meer mensen die last hebben van overlast van het wegverkeer. Neem nu Zuid-Holland ofwel de Randstad daar hebben mensen veel last van allerlei soorten verkeer. Denk aan het spoor, wegen, vliegtuigen. Helaas staan de Brabanders niet alleen.
True
beter een richtlijn overbevolking, de bron van alle ellende.

de EU stimuleert overbevolking, dus rot op met je onderzoekjes
loe / zelfstandige
Metingen komen veel hoger uit dan berekeningen.

Bij berekeningen wordt ervan uit gegaan dat voertuigen voldoen aan de geluidsnormen. Vooral motoren, tractors en ook vrachtwagens geven meer geluidsoverlast dan is toegestaan en daar wordt niet op gecontroleerd!

En toch zijn er vergevorderde plannen in de gemeente Zundert om tussen twee woonwijken een provinciale weg aan te leggen!

De bevolking is niet voor maar de gemeente zet door!
robert
wij wonen ook aan een provincale weg, door de gemeente zijn twee 50 smileys opgehangen. Volgens meetingen van de gemeente zou 80% 50 km rijden. Dit is volkomen onzin, want 80% rijdt veel te hard. Er zou geen geld zijn om extra maatregelen te nemen? Waarom geen wegversmallers drempels en flitspalen plaatsen?
Toon Nieuwhof
Vaak te hard rijden, slecht onderhoud auto's, schade aan wegen (geeft extra geluid) en allerlei extra's als harde muziek bij open raam geeft in werkelijkheid méér geluid dan berekend wordt bij wegverkeer. Geen nieuwe wegen meer zonder op zijn minst stil asfalt.
Advertentie