Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Oude auto's uit centrum Utrecht

Auto's die als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt niet meer in het centrum mogen komen, zijn dieselwagens ouder dan 8 jaar, voor benzine is de grens 12 jaar. Of de maatregel daadwerkelijk wordt ingevoerd, is nog niet zeker.

28 juni 2012

De gemeente Utrecht wil vervuilende auto's uit het centrum gaan weren. Dat maakte de gemeente bekend. Het stadsbestuur voert de maatregel in om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. ,,Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde'', concludeert het gemeentebestuur.

Oude auto’s

Auto's die als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt niet meer in het centrum mogen komen, zijn dieselwagens ouder dan 8 jaar, voor benzine is de grens 12 jaar. Of de maatregel daadwerkelijk wordt ingevoerd, is nog niet zeker. Het stadsbestuur gaat er mee een 'inspraakronde' in met Utrechters, aldus een woordvoerder. ,,We luisteren altijd naar de stad, dat in ieder geval.'' Mocht het plan overleven, dan moet het nog naar de gemeenteraad.

Milieuzone
De hoogte van een eventuele boete op een overtreding is nog niet bekend. ,,Daarvoor is het nog veel te vroeg'', zegt de woordvoerder. De ´milieuzone´ wordt gefaseerd ingevoerd, vanaf volgend jaar. Er komt een overgangsregeling voor bewoners van de binnenstad met een oude auto.

Amsterdam
In 2008 sneuvelde een soortgelijk plan in Amsterdam. Daar ging het om auto's van een bouwjaar voor 1992. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van toenmalig minister Camiel Eurlings (Verkeer).

Reacties: 6

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

henk
Waar B&W zich al niet mee bezig houdt. Ga eens gewoon aan het werk.... Zelf rijden jullie in van die dure nieuwe auto's of dienstauto's: ik moet het doen met een oudere auto van 2000, omdat ik geen geld heb voor een nieuwere. Schande!!!!!!
Frits Speelman / burger
Goede zaak dat er eisen gesteld worden aan het vervuilen van de binnenstad. Je wil niet weten wat er opgepropt op elkaar van de auto's niet allemaal de lucht in gaat, en daarom zeer schadelijk is voor de omwonenden en de gebouwen. Daarom voor op de lange termijn zeker goed, alleen oppassen voor de autolobby, de benzinelobby, gefrustreerd rechts en andere zombies.
Jg
Ik vraag mij vooral af op welke onderzoeken de gemeente Utrecht die bouwjaren baseert. Alle benzineauto's van na ongeveer 1990 hebben een katalysator. Natuurlijk zijn ook benzineauto's sinds die tijd schoner geworden, maar zijn het inderdaad die oudere benzine-auto's die zaken in de stad loslaten waar je last van zou kunnen hebben (dus stikstof en fijnstof)? Ik vraag het mij sterk af. Bij diesels kan ik mij iets meer voorstellen, die hebben pas veel meer recent roetfilters gekregen en stoten meer stiksof uit dan benzine-auto's. Is het verbod voor vrachtwagens trouwens al eens geevalueerd?



Je loopt bovendien het gevaar dat iedere gemeente of land zijn eigen beleid gaat voeren. Je zou daarom beter aan kunnen sluiten bij grenzen die elders in Europa worden gehanteerd, bijvoorbeeld voor de Duitse milieustickers.
Arnold / gemeentemabtenaar
Geweldig inititiatief! Iedere gemeente in Europa gaat zijn eigen regelingen bedenken. Dat komt de duidelijkheid erg ten goede. Vreemd dat dit soort dingen zo versplintert is en we koste wat kost de Euro overeind moeten houden. Want die eenheid is wel heel belangrijk. Maak maar eens een ritje naar Zuid-Europa en tel dan maar eens hoeveel vignetten je niet moet hebben om te mogen rijden in die landen. Prachtig hoor één Europa, bah ik heb er de buik van vol. Het wordt gebruikt zoals politici het uitkomt.
Niek / jurist
Ik vind het op zich een loffelijk streven om vervuiling tegen te gaan. Maar of dit echt werkt? Ik denk dat het beter is om de echte vervuilers aan te pakken. Dus alle voertuigen met een tweetaktmotor, alle benzinemodellen zonder katalysator, alle diesels zonder roetfilter. Dat is de ene kant. De andere kant kan nu al benut worden. Dat is het handhaven van de 30 km/u zone. De politie doet daar helemaal niets aan. En dus begint daar het idee van elke bestuurder dat het wel los loopt. Ik denk dat het stevig handhaven van 30 km/u zones op veel meer begrip kan rekenen dan 80 km/u wegen b.v. Het raakt de leefomgeving van de mensen namelijk veel meer.
chesnedy
Het wordt tijd dat de inwoners van Utrecht beseffen dat Groenlinks en PVDA de ondergang van de gemeente worden. Dit wordt straks ook landelijke politiek. Vooral rijke linkse GL-er die gaan bepalen wat goed voor ons is.
Advertentie