of 59250 LinkedIn

Omwonenden Schiphol willen banen in zee

Schiphol zou kunnen uitbreiden met start- en landingsbanen voor de kust in zee. Dat is een van de opties die zo'n zestig bewonersgroepen in de regio voorstellen in het rapport Vlucht naar Voren, dat dinsdag wordt overhandigd aan de voorzitter van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.
6 reacties

Schiphol zou kunnen uitbreiden met start- en landingsbanen voor de kust in zee. Dat is een van de opties die zo'n zestig bewonersgroepen in de regio voorstellen in het rapport Vlucht naar Voren, dat dinsdag wordt overhandigd aan de voorzitter van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat.

Alternatieven
De bewoners willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat een onderzoek begint naar de alternatieven voor het doorgroeien van de luchthaven op de huidige plek. Volgens hen kan Lelystad Airport, dat het drukke Schiphol moet ontlasten, op de lange termijn niet voorzien in de behoefte. Ze vrezen voor een onomkeerbare verslechtering van het leefmilieu in de wijde omgeving van Schiphol als niet snel wordt gekeken naar alternatieven. Uitbreiding van het aantal banen is voor hen onacceptabel, zeggen ze in een verklaring.

 

Draconische maatregelen

De bewoners zijn bang dat als er geen goed alternatief is, de luchtvaart vastloopt met 'draconische maatregelen' tot gevolg. 'Zoals het afschaffen van milieuregels, maximaal concentreren van geluidshinder en afbreken van woonwijken.' De bewoners willen dat de minister bij het onderzoek de wetenschap, het bedrijfsleven maar ook de omwonenden in de omgeving van luchthavens betrekt.

 

Ambitie

Het idee voor banen in zee biedt volgens de opstellers van het rapport op lange termijn mogelijkheden voor het verplaatsen van 'de hub' Schiphol. 'Nederland is toe aan een uitdagend project dat ons land sterker en leefbaarder maakt. Daar is durf voor nodig en het ambitieniveau waarmee de Afsluitdijk en de Deltawerken zijn aangelegd.' (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Piet van Noort (@pietjepier) (kustcriticus ) op
Op zee zijn ook de groeimogelijkheden van Schiphol onbeperkt. Het is ook te combineren met een nieuwe zeewering nodig tegen de verwachte zeespiegelstijging. Hierop kunnen ook windmolens veel goedkoper gebouwd en onderhouden worden. De Haakse Zeedijk vertelt hier alles over.
Door Teunis (ambtenaar) op
Mooi voorbeeld van burgerparticipatie. Als we daar de mond zo vol over hebben (Omgevingswet) is dit een uitgelezen kans om het niet alleen theorie te laten zijn, de economie te steunen en de Veluwe (en omliggende gebieden tot in Overijssel aan toe) te ontzien. We hebben nog een gebied waar rust en recreatie belangrijk is, laten we dat aub zo houden. Nog mooier is overigens, gewoon minder vliegen. Voelt de hele discussie over opwarming van de aarde ook wat minder hypocriet.
Door Arjen de Ruyter (Omwonende) op
Direct mee beginnen. Statisch gezien zal er binnen 10 jaar weer een vliegramp zijn op of rond Schiphol. Het gaat om veiligheid en geluidsoverlast. Op zee kun je vliegroutes veel efficienter organiseren dan boven land waar bebouwd gebied zoveel mogelijk wordt ontzien, maar wat in de praktijk niet werkt merk ik als bewoner van Nieuw-Vennep
Door Johan (let op de centjes) op
als de passagiers + vliegmaatschappijen dan ook het gelag maar gaan betalen. Niet uit de algemene middelen, net als de vervuiler nu ook nog steeds niet betaalt.
Door Gerrit (beleidsadviseur) op
Een interessante optie die bovendien afkomstig is van bewonersgroepen. Een burgerinitiatief dus.
Maar neem dan wel meteen de aan- en afvoer van passagiers mee. Inchecken, drop-off etc. kan op Schiphol blijven en met een light-rail of metro-verbinding kunnen de passagiers naar start- en landingsplek worden gebracht. Dan hoeven de vliegtuigen niet een uurtje te taxiën.
Door Jan op
Dit lijkt heel aardig voor de omwonenden van Schiphol, maar de praktijk leert dat vliegroutes heel gemakkelijk verlegd worden vanwege het weer of de drukte in de lucht.