of 59236 LinkedIn

Miljoenen te winnen met verkeerslichten in gemeenten

Goede communicatie tussen verkeerslichten scheelt honderden miljoenen euro´s aan maatschappelijke kosten van files, milieuverontreiniging en ongevallen.

Nederland laat honderden miljoenen euro’s liggen door slecht afgestelde verkeerslichten. Als gemeenten meer aandacht zouden besteden aan de afstemming van hun verkeerslichten, scheelt dat aanzienlijk in maatschappelijke kosten van files, milieuverontreiniging en ongevallen.

Doorstroom verbeteren

Dat blijkt uit een analyse van ruim 1.200 kruispunten van ongeveer 180 wegbeheerders. Het Groene Golf Team – in 2009 door het Rijk opgericht om de doorstroom op wegen te verbeteren – onderzocht de kruispunten en adviseerde over verbeteringen. Die leiden tot nu toe tot ongeveer 95 miljoen euro aan baten, meldde het team in de laatste nieuwsbrief. Vooral doordat de betere afstelling van verkeerslichten zorgde voor een wachttijdvermindering in de spits van 30 tot soms zelfs 80 procent.

 

400 tot 500 miljoen euro

Als je die baten omslaat naar alle 5500 verkeersregelinstallaties in Nederland, valt 400 tot 500 miljoen euro te besparen, stelt Gert Willems, als adviseur verkeersmanagement bij Goudappel Coffeng lid van het Groene Golf Team. Het gaat dan om minder brandstofgebruik, minder milieubelasting en meer veiligheid, want filerijden veroorzaakt veel kop-staart ongelukken.

 

Lampen meteen gerepareerd

Het probleem speelt vooral bij gemeenten. ‘Bij gemeenten is het technisch onderhoud over het algemeen goed verzorgd. Als een lamp of detector stuk is, wordt dat meteen gerepareerd.’ Maar ervoor zorgen dat verkeerslichten goed op elkaar en op het verkeersaanbod zijn afgesteld, dat is een ander verhaal.

 

Maar goed afstellen gebeurt niet

En eigenlijk is het ook een andere afdeling, zegt Willems. ‘Het zijn de verkeerskundigen van de beleidsafdeling die aangeven hoe een verkeerslicht moet werken en hoe die moet worden ingesteld. Vervolgens dragen zij de uitvoering over aan de afdeling beheer, maar daar is geen verkeerskundige kennis aanwezig. Verkeersstromen wijzigen voortdurend doordat wijken worden gebouwd en bedrijven verhuizen. Daarom moet je elke 2 à 3 jaar evalueren of alles nog goed is afgesteld. Dat gebeurt niet.’ Er is geen geld voor, je kunt er niet mee ‘scoren’ en gemeenten hebben de specialistische kennis vaak niet in huis, verklaart Willems. Het zou volgens hem al schelen als verkeerskundige afdelingen binnen gemeenten verantwoordelijk worden gemaakt voor de verkeerslichten in plaats van de beheerafdeling.

 

Richtlijn van CROW

Vorige week verscheen de Richtlijn ontruimingstijden verkeersregelinstallaties van CROW, het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. Gemeenten kunnen daar informatie uit putten om goed functioneren van hun verkeerslichten te verbeteren.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door borgelioen Marcel (gepensioneerde ) op
Deze week werden de verkeerslichten aan de Gestichtstraat ( aan de Coca Cola) te Gent in werking gesteld maar als het verkeer komende van de R4 richting Zwijnaardsesteenweg komt kunnen er maar een vijftal wagens door laat staan als er nog grote vrachtwagens tussen rijden! Waardoor er een opstopping wordt veroorzaakt tot op de R4. De wagens naar en van Zwijnaarde kunnen tot langere tijd doorrijden maar daar zijn er niet veel van. Is het mogelijk deze lichten beter aftestellen aub zodat er geen ophoudingen meer zouden zijn Dank U
Door Rogier (verkeerskundige) op
Er is idd zeker nog winst te behalen met VRI's. En dat terwijl NL al zeer geavanceerde regelautomaten heeft. In het buitenland zijn verkeersafhankelijke verkeerslichten nog lang geen gemeengoed.

Een belangrijke capaciteitskiller die hier nog niet genoemd is, is de OV-ingreep. Komt er een bus aan, dan gaat alles op rood. Drukt weliswaar de OV-kosten, maar de rest van het verkeer staat stil.

Wat betreft dat je verkeerslichten bijna altijd tegen hebt, heeft een reden: verkeersveiligheid (wachtstand rood drukt de snelheid) en de kruispuntcapaciteit (langere groentijd betekent dat verkeer op de dwarsrichting langer moet wachten).

Veel VRI's zijn conflictvrij geregeld. Dat is lang niet altijd nodig. Verkort cyclustijd en ook gunstig voor langzaam verkeer (bijv. rechtdoor auto + fiets tegelijk groen). Er zijn overigens vele VRI's vervangen door rotondes, wat meestal een betere oplossing is.

Sommige gemeenten gebruiken VRI's om verkeer tegen te houden (doseren). Bijv. korte groentijd stad-in. Dat middel is doorgaans erger dan de kwaal. Bekend is het cordon van Maastricht. Oplossen op kruispuntniveau met goed beheer van de VRI is toch vaak het beste.
Door henk op
er zijn gemeentes in nederland waar geen enkel verkeerslicht staat. dat kan dus blijkbaar ook. voorbeeld: winterswijk. echter in de meeste gemeentes is voor elk probleem een stoplicht oplossing bedacht. dan hoef je niet verder te denken als verkeerskundige. ik ben voorstander van het opheffen van de vele onnodige stoplichten en verkeersborden
Door frans van houten (ondernemer) op
Veel beter is om verkeerslichten te installeren met enkel rood en groen. Voordat er een wisseling van kleur plaatsvindt gaat het licht steeds sneller knipperen. dit spaart een oranje licht en brandstof want je kunt bij het aanrijden het stoppen of het doorrijden inschatten. Ook het wegrijden geberut veel efficiënter. Ik kom dit graag eens bij u uitleggen.
Door Martin Kroon (instructeur Het Nieuwe Rijden) (oud-projectleider Het Nieuwe Rijden, fietstoeristengids) op
De winst voor milieu, doorstroming en energie wordt nog groter als vastgeroeste regels en principes over bescherming voetgangers/fietsers vervangen worden door meer flexibilieit en eigen verantwoordelijkheid bij oversteken. Die regels en VRI's zijn ooit op kinderen en bejaarden afgestemd,
zodat ik als alerte autofietser meestal nodeloos moet stoppen, of 'wel door rood moet fietsen' om enige snelheid over te houden. Voorbeeld: op de doorgaande N206 door Leiden moet ik in de auto vaak stoppen/wachten/optrekken zonder vragend verkeer wijk-uit. Als fietser moet ik op de knop drukken en wachten op groen, terwijl er geen verkeer aankomt, terwijl dat (vracht)verkeer 30 sec later alsnog moet stoppen tegen de tijd dat ik groen krijg. Verlies/verlies i.p.v. win/win wanneer ik zelf mag kiezen. Dat kan met knipper-oranje + zelf uitkijken bij oversteken (doe ik toch al), met drukknop-groen voor kind of bejaarde. Nu ben ik q.q. nodeloos in overtreding. Ook wegversmallingen als snelheidsremmer moeten weg: waanzin om verkeer op de ene strook tot algehele stop te dwingen, dat leidt tot brandstofverspilling en extra gas geven erna. Optimale VRI-afstelling laat doorgaand (vracht)verkeer doorrijden (tovergroen), fietsers zelf kiezen en biedt alleen rood/groen-licht voor de echt zwakke deelnemers. De winst? In testritten op de N206 met Het Nieuwe Rijden plus 2 stops: 1 op 16, met het oude rijden (50 in z'n 3) en 6 stops: 1 op 6! Met echte optimalisering VRIs kan onze economie een miljard besparen aan energie, milieu en tijdwinst!
Door Hoedtje op
Wageningen mag ook niet ontbreken in dit rijtje. Van Renkum naar Rhenen: je komt maar 5 verkeerslichten tegen. Als je er 1 mee hebt, mag je van geluk spreken. Een stad(?) met veel "Grünen". Je zou toch anders mogen verwachten....
Door Gert Hut (projectmanager verkeerssystemen) op
Helemaal mee eens. Onderzoek door Royal HaskoningDHV heeft aangetoond dat de kwalteit van de verkeersafwikkeling jaarlijks 2-3% gaat afwijken van het optimum. 3 jaar geen verkeerskundig onderhoud levert al snel zo'n 10% achteruitgang op dit komt per kruispunt overeen met zo'n €80 000 verlies aan maatschappelijke kosten. Bij groene golven kan dit nog verder oplopen.Om dit prolbleem heeft Royal HaskoningDHV de zelf optimaliserende netwerkregeling ontworpen genaamd FAST. FAST optimaliseert online en realtime de verkeerslichten. Verkeerskundig onderhoud is daarmee gegarandeerd en verliestijd door slecht verkeerskundig onderhoud tot de verledentijd.
Door Observator (waarnemer) op
In de meeste gemeenten wordt het plaatsen en regelen van verkeerslichten geheel overgelaten aan de verkeersdeskundigen. Het bestuur bemoeit zich er nauwelijks mee.Onnodige kosten en ergernis bij de burgers zijn het gevolg.
Door monique (ambtenaar) op
Voorbeeld van slecht in gestelde stoplichten zijn te vinden in Eindhoven. Als je van Helmond naar Eindhoven rijdt over de Helmondweg zo om half 8 in de ochtend begint de file al vóór de afrit Nuenen/Geldrop. Ook van west naar oost rijden in Helmond over de Traverse is een ramp, als je je aan de snelheid houdt sta je zowat voor elk stoplicht stil..
Door Marten (ambtenaar) op
Met de gemeente Arnhem als prachtig voorbeeld. Als je je daar keurig aan de snelheid houdt, weet je zeker dat je voor het volgende stoplicht moet wachten.