of 59236 LinkedIn

Milieudefensie: 'Burgers moeten zelf schone lucht afdwingen'

De organisatie zoekt zogenoemde luchtwachters, mensen die gemeenten en het Rijk achter de broek zitten om het vonnis van de rechter over gezonde lucht goed uit te voeren. Na een kort geding oordeelde de rechter dit najaar dat de overheid er zo snel mogelijk voor moet zorgen dat de Nederlandse luchtkwaliteit aan de wettelijke Europese norm voldoet. Momenteel voldoen volgens Milieudefensie ten minste 95 plekken in het land daar niet aan.
6 reacties

Gemeenten doen, ondanks rechterlijke uitspraken, nog altijd veel te weinig om de luchtkwaliteit te verbeteren. Milieudefensie roept daarom mensen op druk te zetten op hun gemeente om maatregelen te nemen tegen luchtvervuiling.

Luchtwachters
De organisatie zoekt zogenoemde luchtwachters, mensen die gemeenten en het Rijk achter de broek zitten om het vonnis van de rechter over gezonde lucht goed uit te voeren. Na een kort geding oordeelde de rechter dit najaar dat de overheid er zo snel mogelijk voor moet zorgen dat de Nederlandse luchtkwaliteit aan de wettelijke Europese norm voldoet. Momenteel voldoen volgens Milieudefensie ten minste 95 plekken in het land daar niet aan.

Maatregelen afdwingen
Naar aanleiding van het kort geding kwam de overheid met een luchtkwaliteitsplan, maar volgens Milieudefensie voldoet het plan niet aan de uitspraak. Voor de korte termijn heeft de overheid geen plannen en worden er geen concrete maatregelen genoemd om de luchtkwaliteit te verbeteren. Luchtwachters moeten concrete maatregelen zien af te dwingen bij gemeenten en genomen stappen controleren op effectiviteit.

Recht op gezonde lucht
Op 14 november gaat de rechtszaak tegen de Staat verder. Milieudefensie eist dat de overheid stopt met het schenden van mensenrechten, in dit geval het recht op gezondheid. ‘Te veel mensen gaan nu dood of worden ernstig ziek door die slechte lucht. Iedereen heeft recht op gezonde lucht’, aldus Anne Knol van Milieudefensie. De milieuorganisatie hoopt met een principiële uitspraak van de rechter in de hand de overheid alsnog te dwingen met een plan te komen om de luchtkwaliteit in Nederland tot onder de Europese norm te brengen. (ANP)

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Toine Goossens (Toezichthouder gedrag en moraal) op
Dit is een ernstige vorm van framen. Het is niet waar.

Iedereen kan op ´Luchtmeetnet´continue de resultaten voor alle stoffen volgen en inzien.
https://www.luchtmeetnet.nl/stations/alle-provin …

Het is een gotspe dat er amateurs worden gezocht om het werk van de professionals te gaan weerleggen.

Wie de metingen in Utrecht wil volgen gaat naar:
http://www.utrechtmilieu.nl/meetnet/#data
Ook daar kun je doorklikken op alle stoffen.

Het voorsterfte effect als gevolg van de kwaliteit van de lucht is in Nederland verwaarloosbaar.

Milieudefensie: Alweer een club die met het inspelen op angstgevoelens haar subsidie veilig wil stellen.

Alle aandacht dient naar het beheersbaar maken van de CO² uitstoot te gaan.
Door Frank Zuylen (voorzitter bewonersvereniging, stedebouwkundige) op
Gemeentelijke overheden kunnen door hun burgers ook aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid voor de inrichting en het onderhoud van de openbare ruimte. Een betere luchtkwaliteit wordt niet alleen bereikt door aan de uitstoot van de vervuiling te werken, maar ook door te investeren in de groene "defensie" van de luchtkwaliteit. Bomen spelen een belangrijke rol in het vangen van fijnstof uit de lucht, in de absorptie van CO2 en bieden schaduwwerking op verhardingsvlakken in de openbare ruimte, waardoor de luchttemperatuur in de gebouwde omgeving met enkele graden kan worden beperkt.
Dat is winst die je als overheid op lokaal niveau kunt behalen als je bereid bent om er in te investeren. Maar dat gebeurt nog te weinig op een planmatige wijze.
Door doeterniettoe (-) op
@Carol: nee. De EU kan alleen werken als de nationale regeringen dat willen. Ik geef Paul volledig gelijk dat het met de VVD aan het roer niets gaat worden. Enkel als er volgens Rutte geld mee verdient kan worden zal er vanuit Den Haag iets gebeuren, voor de rest kan je (letterlijk) stikken.
Door Carol op
Ga eens over de A15 van Europoort naar de Duitse grens. 1 ononderbroken lint van vrachtwagens op de rechterbaan. Meer dan 80% Oostblokkers, vooral Polen en Roemenen. Die rijden daar met hun stinkende roetwalm uitblazende diesels. Dat is het luchtkwaliteitsprobleem.

Milieudefensie moet niet bij de Nederlandse rechter zijn, maar de Europese. Brussel heeft dit, dankzij handelsrichtlijnen, allemaal laten ontstaan. De EU is de oorzaak van de luchtvervuiling in NL.
Door Roodborstje op
Haal de meest lawaaiige motorvoertuigen van de weg, zijn over het algemeen de meest vervuilende. Moet je natuurlijk wel handhaven en dat is een lastig punt in dit land van papieren oplossingen.

@paul cohn
Rutte is in praktijk net zo "groen" als Kok, Lubbers en Balkenende.
Door Paul Cohn (--) op
Een goede zaak;
ik was van 2009 tot 2016 deelnemer aan het NSL maar iedere opmerking, verwijzing naar metende instanties in de EU of andere poging bij te dragen werd resoluut en pissig afgewezen:
Onze economy-driven overheid heeft onder Rutte-I t/m Rutte-III nog NOOIT enige belangstelling getoond voor klimaat, broeikasgassen of gezondheid.
Semantiek, ge-penis en Pseudologia Fantastica zijn aan de orde van de dag en concentraties worden nog STEEDS berekend op basis van illusoireemissies van motorvoertuigen: sjoemelsoftware, emissiefraude en helemaal-niet-meten zijn wapens van onze overheid om de economie te laten groeien!
..."De broeikasgasemissies zijn volgens het IPCC met 12 procent gedaald in de periode 1990–
2015, terwijl de broeikasgasemissies veroorzaakt door de Nederlandse economie met bijna
3 procent zijn afgenomen. Als we alleen kijken naar CO2
-uitstoot dan is de stijging volgens het
IPCC ruim 2 procent en de stijging van de CO2
-uitstoot van de Nederlandse economie bijna
13 procent"... file:///C:/Users/Paul%20Cohn/Downloads/broeikasgasemissies-door-de-nederlandse-economie%20(1).pdf

Over het (volgens wettelijke voorschriften) meten van NO2 en fijnstof PM10 in Borne, dat aan drie kanten is ingeklemd tussen steeds meer en steeds sneller auto- en vooral vrachtverkeer, neemt de gemeenteraad vanavond, 7 november 2017, een besluit.