Advertentie
ruimte en milieu / Nieuws

Kritiek en steun voor digitaal parkeerkaartje Nijmegen

Nijmegenaren die bijvoorbeeld dagelijks mantelzorgers ontvangen en daar ook afhankelijk van zijn, moeten door het nieuwe parkeerbeleid meer gaan betalen voor dat bezoek. 'Er zijn ook andere plekken om te parkeren.'

07 september 2012

Bezoekers digitaal aanmelden voor parkeren en dan maximaal 400 uur parkeren per jaar voor hen. De nieuwe parkeernota van de gemeente Nijmegen kwam wethouder Henk Beerten (D66) op kritiek te staan, maar er was ook steun.

Digitaal aanmelden
Tijdens de eerste “raadskamer” waar de nieuwe parkeernota werd besproken kreeg de wethouder steun van de coalitiepartijen, maar de SP noemde de nota een “waardeloos stuk”. ‘Dat ging vooral over het digitaal handhaven’, vertelt Beerten. Bewoners in gebieden met betaald parkeren krijgen voortaan geen onbeperkte bezoekersvergunning meer, maar moeten bezoekers digitaal aanmelden bij de gemeente. ‘Het bleek dat de huidige vergunning vaak werd misbruikt. Niet-bezoekers maakten ook gebruik van de kaart en konden zo goedkoop parkeren. Daarom hebben we voor deze methode gekozen.’

Hotelbalie
De bewoner moet het kenteken van de bezoeker bij binnenkomst digitaal aanmelden en weer afmelden als het bezoek weer vertrekt. Bij onverwacht bezoek moeten de gegevens worden opgevraagd. Niet omslachtig? ‘Nee hoor, de huidige methode is dan ook omslachtig. Nu hoef je geen bonnetje in de auto te leggen. Je kunt het inderdaad vergelijken met een hotelbalie. Je checkt de bezoeker in en uit. Als je vaak hetzelfde bezoek hebt, kun je dat opslaan op de computer en hoef je het niet steeds in te voeren.’

Privacy
Privacy is een belangrijk gegeven voor D66. Hoe zit het met het opslaan van de gegevens? ‘Daar heb ik meteen naar gevraagd. Wat heeft de gemeente te maken wie er bij me langskomt? De gegevens worden niet opgeslagen. Alleen de parkeercontroleur kan het zien gedurende het bezoek. Daarna niet meer. De gegevens worden ook niet verbonden met de Rijksdienst voor het Wegverkeer.’

Mantelzorgers
Een ander heikel punt is het maximum van 400 uur per jaar. Tegen een tarief van 20 cent per uur kunnen bewoners voor de bezoekers betalen. Bewoners kunnen ook blokken van 100 uur inkopen. Centrumbewoners die afhankelijk zijn van bezoek, bijvoorbeeld omdat zij dagelijks mantelzorgers ontvangen, worden flink geraakt door deze maatregel, vindt de VVD. Raadslid Frederik Peters wil het maximum niet invoeren. ‘Het is niet aan de gemeente om te bepalen hoeveel bezoek een centrumbewoner per jaar mag ontvangen.’

Hard
Beerten legt uit dat een maximum van 400 heel gebruikelijk is in andere steden en dat is bijgehouden hoeveel bezoekers gemiddeld parkeren. ‘Gemiddeld is dat 130 uur per jaar in de binnensingel en 300 uur daarbuiten. 400 uur is dus heel ruim.’ Mantelzorgers zitten volgens de wethouder meestal onder die norm. ‘Mensen die veel mantelzorg nodig hebben en in het centrum wonen betalen boven de 400 uur het normale parkeertarief. Dat is daar 2,35 per uur. Dochters die de hele dag bij hun moeder zijn, zijn dan duurder uit. Dat is misschien hard, maar de gemeente hoeft dat niet te financieren. Je zit in het centrum van de stad. Er zijn andere manieren. Je kunt ook erbuiten parkeren of voor een tientje per dag in de garage.’

Parkeerautomaten
Het terugverdienen van de gederfde inkomsten door het fiasco met de parkeerautomaten is niet de intentie van het nieuwe parkeerbeleid. ‘Die kosten zijn voor de leverancier. Wij moeten kijken naar de balans tussen kosten en baten. Het gaat om het eerlijk verdelen van de schaarse ruimte, het tegengaan van overlast en het betaalbaar houden van parkeren. Dat is belangrijk voor ondernemers. We geven hen meer vergunningen. Ook bieden we avondparkeren in de garage aan tegen een lager tarief voor bezoekers. Dat is ook voor bewoners prettiger.’

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Nick / concerncontroller
"De gegevens worden niet opgeslagen. Alleen de parkeercontroleur kan het zien gedurende het bezoek. Daarna niet meer. De gegevens worden ook niet verbonden met de Rijksdienst voor het Wegverkeer."

Ja, ja. Het sofinummer was ook alleen voor de belastingdienst en nu wordt met je BSN (hetzelfde als het sofinummer) alles aan elkaar gekoppeld.

Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat er een 'reden van nationaal belang' gevonden wordt om de pakeergegevens voor andere zaken te gaan gebruiken.





Advertentie