of 59221 LinkedIn

Grote gemeenten geven auto nog ruim baan

De auto domineert nog steeds het vervoersbeleid van de twintig grootste gemeenten. Meer dan de helft van de ruimte op straat (53 procent) is voor auto’s gereserveerd. Voor voetgangers is een derde weggelegd (33 procent) en voor fietsers 12 procent.

De auto domineert nog steeds het vervoersbeleid van de twintig grootste gemeenten. Meer dan de helft van de ruimte op straat (53 procent) is voor auto’s gereserveerd. Voor voetgangers is een derde weggelegd (33 procent) en voor fietsers 12 procent. 

Grote verschillen
Dat blijkt uit door adviesbureau Geodan in opdracht van Milieudefensie uitgevoerd onderzoek. Wel blijken er tussen de gemeenten grote verschillen te bestaan. In Den Haag valt voetgangers 43 procent van de ruimte op straat ten deel, de hoogste score van alle twintig gemeenten. Maar met de 10 procent die voor fietsers resteert, staat de gemeente weer onderaan.


Ruimte voor voetgangers
Ook Amsterdam en Haarlem scoren goed met de ruimte die zij aan voetgangers toebedelen. De fietser is het beste af in Zwolle, gevolgd door Almere en Groningen. Wie het liefst met per auto reist, moet naar Apeldoorn, Haarlemermeer of Amersfoort: daar is 61 procent van de ruimte voor autovervoer bestemd. Zoetermeer, Haarlemmermeer en Zaanstad bieden de automobilist de meeste parkeerruimte.


Duurzamer vervoersbeleid  
Volgens Milieudefensie wordt de omslag naar een duurzamer vervoersbeleid weliswaar door veel gemeenten met de mond beleden, maar nog te weinig in praktijk gebracht. ‘In veel ruimtelijke ordeningsplannen staat nog altijd de ‘bereikbaarheid met de auto’ in plaats van ‘bereikbaarheid’ centraal.’

 

Lees het hele rapport met de scores per gemeente hier.  

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door V6 (verkeerskundige) op
Diepgravend onderzoek heeft uitgewezen dat een auto 10 keer zo groot is als een fiets!
Stel je eens voor dat de openbare ruimte precies andersom verdeeld was. Dan had je zeeën van asfalt waar fietsers verdrinken in de ruimte en een enorme parkeerdruk waarbij alleen veelverdieners nog een parkeerplaats kunnen kopen.
De opdrachtgever van dit onderzoek zegt zoals gewoonlijk al genoeg.
Door Wim Vreeswijk (Financieel adviseur) op
Laten we blij zijn dat er nog zoveel automobilisten bereid zijn zich als melkkoeien te laten gebruiken. Zo levert iedere auto die 15.000 kilometer per jaar rijdt 500 euro accijns op, alsmede bij zakelijk gebruik een forse bijtelling op en wegenbelasting op. De overheid levert geen duidelijke tegenprestatie behoudens het uitschrijven van bekeuringen.

Afbeelding